Færdiguddannet med stor arv – hvilket realkreditlån til hus?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91901
    AnonymForfatter

    Hej alle
    Jeg har læst mange indlæg igennem inden jeg oprettede mig som bruger, men kan ikke finde situationer der ligner min. Jeg håber derfor I vil hjælpe.
    Jeg vil bede om Jeres hjælp til at klæde mig lidt bedre på til et kommende møde med min bankrådgiver.

    Jeg er 26 år, færdiguddannet som civilingeniør til juni og min kæreste (studerende i 1 år mere) og jeg vil gerne købe hus.
    Jeg arvede en del penge fra min afdøde far, så jeg nu samlet har ca. 1 mio kr indestående fordelt på 2 stk. formuekonti i Danske Bank. De bliver frigivet her til sommer. Derudover har jeg ca. 140.000 kr i aktier, som jeg dog ikke vil sælge i den nærmeste fremtid.

    Vi har kig på et nybygget rækkehus til 1.850.000 kr fra huscompagniet, men er i tvivl om hvilket realkreditlån vi skal tage, og om vi vil kunne sidde i det hvis ikke jeg får job med det samme. Vi er ikke helt klar over hvad vi skal regne med som faste udgifter, for vi er jo vante til at leve på en sten (SU).

    Min kæreste er på SU, men kan tage SU-lån i det sidste år.
    Min evt. dagpengesats vil være på 628 kr pr. dag. Dog forventer jeg at få job til ca. 28.000 kr pr. måned.
    Jeg er risikovillig mht. om det skal være fastforrentet eller variabel rente.

    #168578
    AnonymForfatter

    I vil altså have et fælleshus uden at være gift, og hvor du indskyder disprotonalt meget i huset 1mil+ kr. mod 0+.

    Går I fra hinanden, men ejer fast ejendom sammen, skal alle beslutninger om denne træffes i enighed. Er I ikke enige, kan den ene af jer eksempelvis blokere for et salg af huset.
    Er godt råd er derfor at få rene linjer nu og undgå uoverensstemmelser senere. F.eks. kan I indgå aftaler, der sikrer jer begge, hvis I en dag skulle gå fra hinanden.

    Hvem af jer skal stå på skødet? Kun den ene eller jer begge?