Færdiguddannet med stor arv – hvilket realkreditlån til hus?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91901
    AnonymForfatter

    Hej alle
    Jeg har læst mange indlæg igennem inden jeg oprettede mig som bruger, men kan ikke finde situationer der ligner min. Jeg håber derfor I vil hjælpe.
    Jeg vil bede om Jeres hjælp til at klæde mig lidt bedre på til et kommende møde med min bankrådgiver.

    Jeg er 26 år, færdiguddannet som civilingeniør til juni og min kæreste (studerende i 1 år mere) og jeg vil gerne købe hus.
    Jeg arvede en del penge fra min afdøde far, så jeg nu samlet har ca. 1 mio kr indestående fordelt på 2 stk. formuekonti i Danske Bank. De bliver frigivet her til sommer. Derudover har jeg ca. 140.000 kr i aktier, som jeg dog ikke vil sælge i den nærmeste fremtid.

    Vi har kig på et nybygget rækkehus til 1.850.000 kr fra huscompagniet, men er i tvivl om hvilket realkreditlån vi skal tage, og om vi vil kunne sidde i det hvis ikke jeg får job med det samme. Vi er ikke helt klar over hvad vi skal regne med som faste udgifter, for vi er jo vante til at leve på en sten (SU).

    Min kæreste er på SU, men kan tage SU-lån i det sidste år.
    Min evt. dagpengesats vil være på 628 kr pr. dag. Dog forventer jeg at få job til ca. 28.000 kr pr. måned.
    Jeg er risikovillig mht. om det skal være fastforrentet eller variabel rente.

    #168578
    AnonymForfatter

    I vil altså have et fælleshus uden at være gift, og hvor du indskyder disprotonalt meget i huset 1mil+ kr. mod 0+.

    Går I fra hinanden, men ejer fast ejendom sammen, skal alle beslutninger om denne træffes i enighed. Er I ikke enige, kan den ene af jer eksempelvis blokere for et salg af huset.
    Er godt råd er derfor at få rene linjer nu og undgå uoverensstemmelser senere. F.eks. kan I indgå aftaler, der sikrer jer begge, hvis I en dag skulle gå fra hinanden.

    Hvem af jer skal stå på skødet? Kun den ene eller jer begge?
    Stiger boligen i værdi, er det den af jer, der står som ejer, der får hele gevinsten – eller står med hele tabet, hvis værdien falder.

    Sørg for at få jeres respektive navne på fakturaer og købekontrakter vedrørende tv, bil og sofa. Ellers risikerer den ene af jer at stå tomhændet tilbage, hvis I går fra hinanden eller den ene af jer går bort.

    Hvis du betaler mere end halvdelen af udgifterne til huset eks. fordi din kæreste er på SU, bør I lave en aftale om, hvordan fordelingen skal være ved samlivets ophævelse.

    #168582
    AnonymForfatter

    Men tilbage til dit spørgsmål.

    Eftersom du har over 80% kan I nøjes med et realtekredit lån. Som husejer er det altså grundejerforeninger og skat udover lån.

    Men et lån på 30 og variable rente som det se ser nu, vil afdrag på lån være ca. 3200-4000 kr. om måneden.

    Så i skal altså regne med at side for ca. 6-7000 om måneden i den bolig nu, har I råd til det er det jo ikke noget problem. SU er vist på omkring 5000 og dagpenge vist omkring 8-9000 om måneden, så det burde altså kunne lade sige gøre. Men altså kun takke være dine penge som hjælper en hel del på jeres låne udgifter.

    #168590
    AnonymForfatter

    Det er nogle rigtig gode råd du giver. Vi har allerede aftalt at vi begge står på skødet, men med nogle forbehold: Jeg er garanteret mine penge igen hvis vi sælger, og jeg bliver i huset (har købsret) hvis vi går fra hinanden. Udgifter til salg, tab og ligeledes overskud deler vi.
    Lyder det ikke fornuftigt?

    #168592
    AnonymForfatter

    Planen er at låne 1 mio. kr. og lægge udbetaling + ca. 600.000 kr i lånet. Min bankrådgiver talte om en konto hvor jeg kan få det samme i indlånsrente som jeg vil have i udlån til bolig (ti de 600.000 kr) så det teknisk set vil “gå i nul".

    Okay, jamen det lyder til jeg ikke har skudt helt ved siden af. Jeg vurderede dog udgifterne højere, pga. vand/varme/el osv oveni.
    SU er ca. 4200 udbetalt, men så har hun mulighed for SU-lån oveni.
    Dagpenge er ganske rigtigt ca. 8500 kr udbetalt.

    Så du vil altså anbefale f.eks. et F1 med afdrag?

    Jeg glemte at skrive at vi også tænker på at købe bil pga. forventet afstand til arbejde. Vi har kig på en næsten ny diesel-bil til ca. 160.000 kr pga. lavere forsikring og afgifter, flere km/l, og færre uventede udgifter. Det er vel ca. 2000 kr vi skal regne med der også, ikke?

    #168600
    AnonymForfatter

    De 6-7000 er nu også kun til bolig og bolig lån. Lån og afdrag er ca. 4-5000 kr., og så er det også noget skat mm., ved ikke hvor meget det løber op i med mund ikke det er der omkring.

    Hvis du får x% i rente for 600.000 og betaler x% i rente for 600.000, skal du være opmærksom på at du ikke får fuld fradrag for renten, men du betaler fuld skat af rente indtægten. Det er måske småting, men det går ikke helt i nul. Men det giver nogle andre muligheder eks. mulighed for køb af bil.

    Et F1 lån til jer vil jeg mene er godt, det er billigt nu og det er nu jeres indtægter er små. Det betyder minder hvis udgiften vokser senere når jeres indtæger også vokser, sikker en del mere end udgifterne.

    Mht. til bil vil privat leasing måske også være en mulighed, det er dyre men udgifterne kan beregnes og jeres økonomi har ikke godt af for store udsving til eks. service etc..
    Omvendt er køb af en brugt bil billiger alt i alt. Leasing er dog best hvis man et, ikke køre for mange km, kender sit behov og alligvel gerne have en ny bil.

    Eks. Hyundai PrivatLeasing, en Hyundai i30 med økonomisk diesel motor 2000 kr. pr. måned inkl. service og leveringsomkostninger, men ekskl. ejerafgift, forsikring og dæk. Det er så 15.000 km årligt, det kan i nok ikke nøjes med, men priser bliver ikke nødvendigvis meget dyre at flere km.

    http://www.hyundai.dk/priser/privat-leasing-ny.aspx

    Under alle omstændigheder bør i tage det med betragtning.

    #168612
    thsvForfatter

    Nej, kun i teorien, i praksis kan huset jo let falde yderligere i værdi.

    Bliv enten gift eller fordel ejerskabet anderledes end 50-50 og accepter at du kommer til at stå med større risiko for tab eller gevinst.

    Mht. bil ville jeg nok vælge en lidt mindre bil i starten med mindre kørselsbehovet er over 15.000 km årligt.
    Min søn har jo f.eks. en Chevrolet Spark, som kostede ca. 105.000 kr leveret incl. 3 års kaskoforsikring, selvom han blot er 18 år og helt grøn i trafikken. efter 30% i udbetaling (31.500 kr) er den mdl. ydelse på ca. 1.050 kr i 95 måneder, så er alt betalt, og det er tilmed til fast rente. Oveni kommer så grøn afgift (520 kr årligt), værksted (der kan tegnes servicekontrakt til under 3.000 kr årligt for 3 år á max. 15.000 km) og benzin (kører vel 15 km i praksis ved en del bykørsel).

    PS: Tilsvarende model koster 93.000 kr, 3.680 kr i levering og forsikringen 11.900 nu, men kan så købes kontant uden finansieringsomk., eller bedre køb Aveo’en med 5 døre til 116.000 incl. bla. aircondition.

    #168616
    AnonymForfatter

    Altså, at huset i praksis let falde yderligere i værdi betyder jo intet, når først fordelingen er sat retfærdigt.

    I bør under alle omstændighed fordele ejerskabet anderledes end 50-50, gift eller ej, da du bidrager proportionalt meget i form af både indskud men pt. også med den lidt højre indtægt.

    Bliv I gift bør du have særeje, helst tinglyst, men det er teoretisk set ikke nødvendigt – men må anbefales af hensyn til en etv. senere bevisbyrde.

    Væger I at have fælles økonomi som I vil gøre det her, så er det lidt nemmer at blive gift med særeje, fremfor de alternativer der er med kontrakter osv.. Så, med minder I af samvittigheds mæssige årsager ikke ønsker at blive gift, vil det rent praktisk være formålstjenstligt. I behøver jo ikke holde et bryllup eller informere familie og venner hvis I ikke har lyst, men bare se det som en praktisk/økonomisk foranstaltning.

    #168818
    AnonymForfatter

    Mange tak til Jeres indlæg begge to – det har givet stof til eftertanke. Vi har lige modtaget nogle udregninger fra vores bankrådgiver, og det ligner vi bør vente med hus til vi er helt sikre på jeg har job…

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.