Vælge samme bank som par?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91897
    AnonymForfatter

    Jeg er i tvivl om, hvorvidt det kan betale sig at vælge samme bank, min kone og jeg.
    Pt har vi hver vores.

    Jeg har Den Jyske Sparekasse, hun har BankNordik.

    Vi har et billån på ca 150.000 i Bankmedhjerte. Det virker til at være det lavest mulige rente af alle banker.
    Vi har SU lån.
    Vi bor til leje i 4 år endnu.
    Vi har 1 barn på 3 mdr.
    Vi har ca samlet på budgetter og opsparinger 50.000 kr.
    Vi investerer ikke i noget.

    De eneste grunde til at flytte, som jeg kan se er, når vi engagn skal have hus.
    Eller fordi en bank vil tilbyde os en konto, hvor man kigger på den samlede balance (indehavende – gæld) og så kun betaler rente af det. Så kan billånet betale sig at blive flyttet, men ellers slår intet jo den rente.

    Hvad tænker I, er det ikke ligegyldigt i øjeblikket?

    #168526
    AnonymForfatter

    Hej

    Umiddelbart ikke rigtig noget i skal ændre, dog forstår jeg ikke at I har 50.000 i opsparing. Denne kunne godt være mindre (10.000 som buffer til uforudsete udgifter eller sådan) og resten afdrages på billånet for at spare på renteudgiften. Selvfølgelig ikke en kæmpe besparelse, men alligevel nogle tusind kroner.

    Hus i fremtiden – få afviklet billånet og spar så meget op som muligt til udbetaling og så I ikke behøver at belåne alle de sidste 20 % af huset.

    #168528
    AnonymForfatter

    De ca 50.000 opsparing er fordi, vi lægger til side til alle faste udgifter. Også transport, gaver, sportskontingent, frisør, mobil, voks til mig, tandlæge, årsdag, tysklandsture, osv så opsparing til store fødselsdage, jubilæer og fremtidige barnedåb.
    Så alle de fremtidige udgifter vi kommer til at have, prøver vi at være forberedte på.

    Kunne let have 10.000 kr opsparing, hvis det kun var det mest nødvendige, men dette giver os en ro 🙂 Er der så overskud, fx i mine egne penge eller en post, jeg kan se der er sat rigeligt af til, afbetaler jeg på billånet fx og sparer noget i renter der.

    #168534
    AnonymForfatter

    Lægger til side til alle faste udgifter? Nogle af de ting du nævner, så som mobil, sportskontigent og transport burde allerede være en fast del af jeres budget.

    50.000 er mange penge at have stående kontant til ingen ting og I ved vel hvornår de forskellige ting kommer (barnedåb, store fødselsdage mv), så vel ingen grund til at have 50.000 stående her, hvis I først skal bruge dem om et år?

    Selvfølgelig er det behageligt at have 50.000 stående, men jeg ville hvis jeg var jer alligevel kigge lidt på det. Selvfølgelig ikke de store beløb, men hvorfor betale for noget man kunne spare 🙂

    Nu ved jeg ikke hvor lang tid I har været om at spare de 50.000,- op, men lyder til I generelt har overskud i jeres økonomi, så mit råd er at lave et tjek eller skid det et mindre stykke de tusind kroner i kan spare i renter 🙂

    #168550
    AnonymForfatter

    Grunden til jeg nævnte mobil osv her var, at jeg har opdelt efter en normal budget konto med helt faste beløber (forsikringer, fagforening, licens, internet, husleje og sådan).
    Mens min “mini budget", som jeg kalder den, er de faste udgifter, der dog varierer lidt i størrelse. Og det gør mobilregningen, tandlægen, transport osv 🙂

    Jeg synes ikke det kan gøres ret meget anderledes, da de ting der står som lidt større summer på budgetten er ting, der lægges et beløb af til hver måned, så det passer med der er den sum penge der skal være, når tidspunktet er nået.
    Fx min mors jubilæum med arbejdet, sportskontingentet, den store tandlægeregning der kommer på et eller andet tidspunkt (jeg har sjældent nul huller ret mange gange i træk), barnedåbsfesten som er lige om hjørnet.

    Og det samme gælder opsparingen, som dækker over ferie, mine egne “lommepenge", en post til uforudsete udgifter og så fremtidige bilsyn og -tjek.
    Vi tjener ikke nok til at kunne rive 5-10.000 ud af budgettet på en måned, derfor disse små bidder hver måned.
    Kunne måske være en smule mere effektivt at gøre det manuelt når vi nærmede os, men ikke nok til det er det værd. På denne måde skal jeg ikke tænke så meget over det, og har et bedre overblik… 🙂

    #168552
    AnonymForfatter

    Det skal så siges, at jeg pt. faktisk kun har 35.000 ca, fordi vi lige har købt bil og jeg valgte at poste 10.000 ekstra af på billånet fordi de netop bare stod og ikke var nødvendige at gemme.
    Så de får ikke lov at stå hvis det ikke giver mening, men jeg vil nødig ned på max 10.000 med budget og opsparing, for så mangler jeg overblikket og fleksibiliteten ved at være på forkant.

    Derfor en prioritetskonto (?) eller hvad det er, når gæld og opsparing slås sammen, kunne være en god idé for os når vi gør det på vores måde.
    Men da vi ikke har hus og ikke har nok af det, Nordea kræver for at vi bliver Fordel+ kunde, så kan det desværre ikke lade sig gøre. Men der ville vi jo spare en del i renter…

    #168556
    thsvForfatter

    Det hedder Totalkonto hos Jyskebank eller Kassekredit f.eks. som DBs 24/7 når man ikke er boligejer, men har gæld.
    I jeres tilfælde kunne en kassekredit på 50.000 kr og så et stort afdrag på billånet let være det rigtige approach, istedet for de mange små opsparinger til ingen rente.

    #168564
    AnonymForfatter

    Som jeg forstår en kassekredit (de to vi har nu på hhv. 50.000 og 25.000, dog ubrugte), så er det en konto for sig. Så vil det kræve at vores opsparing og budgetter og billån alle lå i den kassekreditskonto, ikke?

    Eller kan man kalde det en kassekredit, selvom man ikke kan “se" den og den er spredt over flere konti?

    #168566
    AnonymForfatter

    Dette par er ikke kunde i Jyske Bank (Hovedsæde, Silkeborg) men i Den Jyske Sparekasse (Hovedsæde, Grindsted).

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.