Bevares gode rentevilkår

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AgonForfatter
    Indlæg
  • #91862
    AgonForfatter

    Jeg står for at skulle låne penge til indskud og forbedringer i en andelsbolig indenfor den nærmeste fremtid. Derfor har jeg med interesse fulgt tråden om, hvilke rentevilkår man måske kan forhandle sig frem til: http://www.mybanker.dk/bank/debat/vis_indlaeg.html?t=Andelsl%E5n+vs+andelskredit+ved+samme+rente%3F%3F&id=5380

    I den forbindelse kom jeg til at fundere over, hvilken sikkerhed man egentlig har for at bevare de favorable vilkår, man evt. forhandler sig frem til ved stiftelse af lånet? Fastlægges renten som et fast tillæg til CIBOR eller lignende – og kan tillægget evt. bare ændres fra bankens side? Hvad er erfaringerne – beholder man de favorable vilkår eller er det bare en lokkemad for at sikre sig udlånet?

    (Jeg håber ikke at spørgsmålet er for tåbeligt – jeg er ny på boligmarkedet).

    #168052
    AnonymForfatter

    Den forhandlede rente, er variable i forhold til foliorenten, som igen især hænger sammen med diskontoen.

    Du har dog ikke mere sikkerhed end at banke kan ændre vilkår ud fra de regler der er om samme, men så bliver du jo informere inden da. Som udgangspunk er den aftale rente altså fast i forhold til foliorenten. Dvs. øges foliorenten med 1% tiger din rente 1%, om omvendt hvis dem falder med 1%.

    Det er dog andet end rente at tage hensyn til, eks. etv. provision, oprettelses omkostninger til banke osv..

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.