Sparekassen Sjælland og variable renter

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • HelskovForfatter
    Indlæg
  • #91852
    HelskovForfatter

    Hej

    Jeg søger andre der er kunder i Sparekassen Sjælland.
    Jeg er selv kunde, lidt endnu men jeg har efterhånden
    den opfattelse at banken lokker kunder til med meget lave renter
    for kort derefter at give renteskruen fuld skrue imens de
    stadig reklamerer med meget lave renter.

    Jeg har oplevet det med boliglån som jeg dog fik sænket igen,
    og nu med mit billån der blev etableret i 2007 er steget fra 4.5% til 8.5% eller fra 5000kr i renter om året til 10000kr, imens de her på sitet og deres egen side, reklamerer med at starte fra 3.8% for biler der er 0-2år og 20% i udbetaling. Jeg købte min fra ny og med over 20% i udbetaling. Der gik under et år før min billåns rente nærmest eksploderede, og imens har de altid reklameret med meget lave billåns renter.
    For mig at se kender deres variable renter kun en kurve og det er en der går opad.

    Kan det virkelig være god bankskik og lovligt at drive forretning på den måde?

    Mvh

    Søren H. Christensen

    #172978
    AnonymForfatter

    hej…..jeg har netop Sparekassen i Holbæk…….jeg var i nød for 5 år siden og lånte 100.000 som en chef hvor jeg er ansat fik klaret med banken….og tak for det…..renten var 15.2 dengang…..jo er skrevet rigtigt…..jeg betaler af med 2000 om måneden og de trækker selv og det passer sig selv…….men…..for 2 måneder siden skrev de at med en måneds varsel var renten sat op til 18.2 og min månedlige ydelse steget fra 2000 til 2700 med et snuptag….18.2 og 2700!!???…..det er jo godt nok meget når man er alene og har en trængt økonomi……er 18.2 ikke meget i rente på et ganske almindeligt lån……hjælp mig lige lidt her…..

    #173026
    AnonymForfatter

    Hej Søren

    Det kommer an på, hvad du har skrevet under på i låneaftalen samt hvilke argumenter Sparekassen Sjælland har brugt som grundlag for renteforhøjelserne. I bekendtgørelsen om god skik for finansielle virksomheder § 6, stk. 3 og 4 står; “Stk. 3. Vilkår om ændringer i løbende kundeforhold af renter, gebyrer, bidrag eller andet vederlag skal indeholde en angivelse af de forhold, der kan udløse en ændring, og må ikke give den finansielle virksomhed en vilkårlig adgang til at foretage ændringer. Stk. 4. I løbende kundeforhold kan ændringer til ugunst for kunden af renter, bidrag eller andet vederlag ikke finde sted uden varsel, medmindre ændringen er begrundet i udefrakommende forhold, som den finansielle virksomhed ikke har indflydelse på."

    Jeg tog også lige et kig på bankens priser. Her ser det ud som om, at renten på billån fast er 3,8 % så længe følgende er opfyldt “Krav om helkundeforhold. Lånet kan max. løbe i 7 år og skal være fuldt indfriet inden bilen er 10 år gammel. Udbetalingen skal altid udgøre min. kr. 20.000, og er i øvrigt afhængig af bilens alder. Min. 20% ved biler, der er under 2 år, min. 30% ved biler, der er 2 – 5 år og min. 40% ved biler, der er 5 – 7 år."

    Angående boliglån står der “Boligkredit ydes op til 80% af ejerboligens værdi (60% ved fritidshuse). Rentesatsen er afhængig af det øvrige engagement med sparekassen
    og sikkerhedsstillelsen." Hvad “øvrige engagement" betyder er ikke godt at vide.

    Jeg tænker om det er ligesom med Nordea, hvor man indsættes i en gruppe, der afhænger af et vist antal produkter og en vis mængde indlån/udlån. Og når så man har afviklet en del af ens udlån, falder man ned til en dårligere kategori, hvor prisen stiger. Hvis dette er tilfældet, er det dog ikke særlig godt beskrevet.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.