Idé til ny bank

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91818
    AnonymForfatter

    Hej Alle

    Søndag blev jeg bankkunde hos staten, da Amagerbanken gik ned. I den forbindelse skal jeg i gang med at finde mig en ny bank – og kunne bruge jeres input! Jeg ved, at jeg kan vente på at blive overtaget af en ny bank, men det er jo altid godt at tjekke, om man får det bedste på markedet.

    Vi bor to sammen, ikke gift (men gensidigt livsforsikrede), i ejerlejlighed. Gælden til bank og realkredit overstiger værdien en smule (ca. 150.000-200.000 kr). Derudover har vi ret sund økonomi.

    Vores samlede bankforretninger:

    I Amagerbanken:
    To gange kassekredit på hhv 25000 og 50000 kroner. Udnyttes af og til fuldt ud.
    Boligkredit på ca. 200.000 kroner. Afdrages. 5,5 % i rente.

    I Swedbank:
    Billån med rest på ca. 70000. 4,05 % i rente.

    Ingen yderligere forbrugslån, ikke i RKI. Har MasterCard, men det bruges sjældent.

    Person A har indkomst på 36000 før skat.
    Person B modtager SU ca. 5500/mrd plus lønindkomst på ca. 4000 før skat/mrd. På grund af fradrag er der ikke den store skattebetaling på B’s indkomst. Person B har ikke optaget studielån.

    Når alle faste udgifter er betalt er der ca. 15000 til rådighed til mad, fornøjelse og ferie. Vi bruger hovedsaglig netbank, står ikke for at skulle sælge hverken bil eller lejlighed.

    Hvor finder man en god, fornuftig bank, som er til at tale med? Hvem skal man vælge? Hvad er jeres erfaringer?

    Tak for input.

    #167472
    AnonymForfatter

    Hej kristianhe.

    Er i samme “båd" som dig/jer.

    Skal også til at finde en anden bank på samme bagrund.

    Men vi har “go" tid… Der står flere steder der ikke sker noget de første 3 måneder. Men lad os da hellere komme igang nu og finde en ny bank, så vi kan få hverdagen tilbage.

    Har været en del rundt på nettet her til eftermiddag, og som med alt andet er meningerne delte. Men får man hele historien, det er ikke til at vide.

    Men lad os da dele vores erfaringer, vi får fra nu af. Så kommer vi måske hurtigere videre. Og endnu bedre hvis vi fik flere med og fik en debat igang.

    Læste en del om Swedbank, der var de fleste meget godt tilfredse. Enkelte frarådede en enkelt rådgiver med navn´s nævnelse.

    Så kom turen til Spar Nord Bank. En Nordjydsk bank. Med finial i KBH. Her var kunderne posetive.

    Men måske er det en go ide at skrive tingene ned i en mail, og så sende til de forskellige banker. Og se hvilken tilbage melding man får. Det er jo ikke hverdag der kommer ca.100.000 nye kunder ud på market, så måske man kan handle lidt med dem, som “tilbudene" kommer ind.

    Lad mig høre fra jer, når i finder ud af noget virkeligt spændende, som i selvfølgelig gør.

    Onkellas 🙂

    P.: Husk på vi stod med dem til den bidre ende, klap på skulderen til os 😉

    #167478
    AnonymForfatter

    Jeg står også i samme båd. Et styks studerende og et styks lønmodtagerog ejerlejlighed, vi er dog gift.
    Jeg har tænkt mig at forhøre mig med Lån og Spar Bank, Arbejdernes Landsbank og Sydbank og så må vi se hvad de siger…
    Pøj pøj… med bank jagten

    #167482
    AnonymForfatter

    Som udgangspunkt er det svært at skifte bank, hvis man er insolvent med mere end 150.000 kr.

    #167496
    thsvForfatter

    Der er altså basis for et fint afdrag på boligkreditten, så boliggælden kan nedbringes, så I ikke mere er teknisk insolvente.

    Jeg syntes, det lyder som DB 24/7 (ung) med billig kassekredit er banken for jer, men lad boligbelåning blive i Amagerbanken indtil I er solvente.
    I princippet har I ikke travlt med at skifte bank, da jeres konti vil fortsætte en tid endnu på uædrede vilkår.

    En mulighed kunne osse være Nordea, men ved ikke om de vil overtage jer med den gæld, men ellers er deres boligkøbsprioritet 80-105% jo i en rente på 4,95% og så slipper I for de store kassekreditter.
    Vi har sådan en konstruktion med 2 små kassekreditter på 10.000 kr, og så en fælles budget/opsparingskonto, dog med 2,6% i rente, da sikkerheden er 0-30%.

    #167530
    AnonymForfatter

    Mojn KristianHe

    Jeg ville tage det ganske afslappet. Fokusér på at nedbringe gæld og skær gerne ind til benet. Få Jeres konti over nul, men behold kreditmulighederne. Betal den dyrest forrentede gæld af først.
    Glem udlandsferierne og alle de smartass storby-fimserier (spise ude/cafe) en tid.
    Gør hvad I kan for at fylde hullet. Køb billigt ind til hverdag, spar på strøm, vand og varme, se om I kan nøjes med den mindste TV-pakke, skift til den billigste internetforbindelse, tjek forsikringer, overvej at nøjes med A.kasse…mange bække små.
    I vil hurtigt kunne komme op til overfladen igen. Jo hårdere I skærer ind til benet, des hurtigere får I luft. Nice to have eller need to have. Hav det med i hovedet altid.

    Måske har I barn/børn. Med jævne mellemrum er der tilbud på bleer. Lav grød og mos selv.
    Lav en børneopsparing og indbetal maximum, 250 kr/mdl på barn.

    I kan komme på fode på et års tid eller før. Det afhænger af hvor effektivt I går til værks.
    Med andre ord: Bliv rigere ved at leve som en fattigrøv. Det gør vi og det har vi aldrig fortrudt. Hellere have penge, end at have brugt dem !!!

    Som sagerne står pt. med Amagerbanken, så tag en slapper. Det besværliggør muligvis mere end det gavner, at skifte pengeinstitut. Det er vigtigere for Jeres situation fremadrettet, at I har styr på hver en krone og hvor de havner.

    Mojn fra Brian i Sønderborg ;o)

    #167534
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig skal man altid skære på de udgifter, som er unødvendige. Det synes jeg også, vi er gode til. Vi har det billigste abonnement på internet, på telefonen, har kontaktlinser gennem personalekøbsordning og alt det, hvor det er så smart som muligt.

    Faktisk synes jeg, at vi er almindelige, gode kunder, der betaler til tiden og overholder aftaler – vi er bare så uheldige, at vi købte lejlighed på toppen af markedet i København, og at vi derfor nu sidder med en gæld, der overstiger værdien. Men den gæld afdrages allerede og udløses først den dag, vi flytter – hvilket først er om 5 år, da kæresten skal gøre studiet færdigt.

    For os er det smart at kunne beholde boligkreditten, da det giver mulighed for at høvle kassekredit af først (kassekreditten er dyrest i rente).

    Men tak for kommentar.
    /Kristian

    #167536
    AnonymForfatter

    Jamen, så har I jo 5 år til få det til at svinge og I er i forvejen bevidste om Jeres økonomi, så det skal sgu nok gå altsammen.
    At gælden overstiger boligens værdi er jo et relativt problem, eftersom det først effektueres ved et salg og med 5 år indtil deadline, kan der jo ske meget.
    Få alligevel Jeres konti over nul og nedbring øvrig gæld. Da kan I med sikkerhed ånde lettet op.

    Hav det aldeles udemærket :o)

    #167598
    AnonymForfatter

    I har egentligt en økonomi som er ret gennemsnitlig. A har en god løn (klart over middel), desværre forværres det af B, som er på SU.

    Men da jeg samlede overskud trods alt er på hele 10000 (de 5000 går til kost osv.), så brude det være nemt at afdrage på lånende og dermed også være nemt at finde en anden bank.

    Men I jeres tilfælde er det at få en ny bank ikke nødvendigvis positivt. Jeres rente på 5,5% er god, jeres billån er rigtigt god 4,05%, det bliver svært at få en bank til at tilbyde jer en billiger løsninger.

    Dog, er det sådan (personlog erfaring), at hvis I er villige til at oprette en privat pension, gruppelivsforsikring osv. hos en ny bank, så er de ofte mere villige til at give minimums renten – du ved gøngerne og karrusellen. Men det er jo kun en fordel, hvis I ellers kan bruge en pensions ordning eller gruppelivsforsikring.

    Så, du kan afvente og se om I får en rente stigning i AB og så først skift der.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.