Finansiering til opstart af butik

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91816
    AnonymForfatter

    Hejsa med jer.

    Jeg har længe haft en meget stor drøm om at få en butik. Og nu er drømmen nærmest blevet irreterende stor, forstået på den måde at jeg næsten ik kan tænke på andet hele dagen og natten :0(
    Især fordi jeg har fundet det perfekte sted som er til leje netop nu.

    Forretningen har en afståelse på 350.000 kr (kan forhåbentligt forhandles ned) og en leje på 17.500 pr mdr inkl. vand/varme og moms.
    Likviditetsudgiften bliver med 6 mdr. leje som depositum, ialt 510.000 kr
    Og udgifter til interiør, udstyr, vareudbud osv vil være ca. 100.00 kr.

    Nå, men mit spørgsmål går ud på finansiering af drømmen.
    Hvordan kan det bedst finansieres? Og KAN det finansieres?
    Der er nemlig en lille mulig forhindring som hedder “andelsbolig" – vi (mig og min kæreste) har nemlig en andelsbolig til salg som vi højst sandsynligt taber ca. 300.000 kr på. Vi bor nu i min ejerlejlighed.

    Min/vores økonomiske situation ser lige nu således ud:

    Andelsboliglån/kredit til 6 procent på 710.000 kr som vi lige nu betaler 5000 kr pr mdr.
    Andelsbolig husleje: 2200 kr pr mdr.
    (vi har dog en lejer i andelen lige nu som betaler 5000 kr pr mdr.)
    Realkreditlån F3 på 800.000 kr: 2200 kr pr mdr
    Banklån/kredit til 4,5 procent i ejerlejligheden på 500.000 kr: 2000 kr pr mdr.
    (jeg købte ejerlejligheden til 1 mil. i 2004 og har lånt 300.000 kr i den så jeg i alt skylder 1,3 i den nu. Og den står ca. i 1,2 mil. nu vil jeg tro. Men har ikke planer om at sælge den før markedet er vendt igen)

    Min indkomst lige nu: 29.341 pr mdr. før skat (og jeg har lige fået 100.000 kr før skat i bonus fra mit tidligere arbejde)
    Min kæreste er lige pt på dagpenge til 556 pr. dag.
    Og så har vi en søn på 2 år.

    Det blev sgu godt nok en lang smøre, men så fik jeg vist også det hele med tror jeg :0)

    Men hvad er jeres vurdering for muligheden for at realisere drømmen.???

    #167388
    grgForfatter

    Har du udarbejdet forretningsplan og et budget for din forretning?

    Hvis nej så start med det og find en god revisor og få det vurderet – først herefter bør du gå videre med drømmen.

    Er bonusen på de 100.000 modtaget i 2010 ? – kunne måske være en god ide sætte dem ind på en iværksætterkonto (fradrag i topskatten) – og kan anvendes som finansiering af en del af dit “indskud".

    Overordnet set tror jeg du vil få rigtig meget ud af at kontakte en professionel rådgiver.

    #167484
    AnonymForfatter

    Tak for svar.

    Jeg har endnu ikke kontaktet revisor eller lign. Men har da overvejet det.
    Har heller ikke lavet en sådan “proffesionel" forretningsplan.
    Er det også en revisor man skal have fat i der? Eller en anden økonomisk rådgiver?
    Banken vil jeg helst undgå indtil jeg har det hele i orden, da jeg ikke stoler på en bankrådgiver med skumle “bagtanker"… :0)

    Min bonus har jeg fået udbetalt i to omgange – en halvdel i 2010 og den anden her i 2011, således at jeg kunne få 2x8000kr skattefrit.

    Men jeg må finde mig en god rådgiver tror jeg.

    Men i mellemtiden er gode råd og erfaringer velkomne :0)

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.