En stakkels enke…

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91808
    AnonymForfatter

    ..er efter sin mands nylige død er havnet i en kedelig situation, med en del gæld.

    Manden havde optaget en række forskellige lån til tvivlsomme projekter, og ligeledes “vildledt" konen til at optage lån på sit “Accept Card". Der er måske tale om 150.000 gæld i alt.

    Manden havde lokket konen til at skrive sig på lånepapirene, så nu hæfter hun for det hele. Nu, efter han er borte (og har taget sin folkepension med sig i graven), står hun altså tilbage med gælden, og betaler af så godt hun kan, men banken har så vidt jeg kunne forstå nægtet at forhandle om regulering af afdragene, som følge af mandens død, og dette på trods af at de har kendskab hendes budget.

    Nu har hun dårligt nok til huslejen alene, og jeg ved at hun simpelthen ikke har kunnet betale det sidste afdrag. Enken ejer intet af nævneværdig værdi, og lejligheden er lejet.

    Jeg er fristet til at anbefale hende simpelthen bare at stoppe med at betale afdragene.. jeg mener, med den behandling hun har fået, kan banken efter min mening hoppe i havet efter de penge, og hvad kan de gøre. Fogeden vil ikke finde noget af værdi i lejligheden, andet end hendes søde og venlige væsen.

    Jeg vil gerne vejlede hende, men mangler indsigt i hvad der vil ske i en sådan situation. Nogen råd ?

    #167306
    thsvForfatter

    Hvad er pengene brugt til?

    Er der ikke en pension, der udbetales ved død?

    #167310
    AnonymForfatter

    Hej T!

    De blev brugt til et mislykket firmaprojekt i udlandet, samt dækning af gæld til nogle Danske kunder som var kommet i knibe. Da manden døde, havde han flere retsager under opsejling, både mod sig fra hans kunder, og startet af ham selv mod hans leverandøre/ serviceydere.

    Det er et roderi i et imponerende omfang, og min dyreste fejlvurdering nogensinde, da jeg selv kender familien gennem
    rollen som kunde.. Nu prøver jeg bare at hjælpe enken, da hun er sød og rar og stakkels.

    mvh CD

    #167314
    thsvForfatter

    Det lyder som et oplagt eksempel på hvor en advokat må hjælpe.

    Accept-card-gælden må betragtes som ren forbrugslån, og det burde hun ikke have skrevet under på, så den ville jeg betale, men gæld fra det midlykkede firmaprojekt ville jeg søge en akkordordning på, lyder som om banken, der har ydet lånet er medskyldig.

    Og kan den stakkels enke ikke få en højere boligydelse, nu hun er alene?

    Eller evt. finde en ny ledsager til resten af rejsen i livet, så hun har noget at glæde sig over, og ikke kun sorger…

    #167316
    AnonymForfatter

    Ja, det lyder rigtig nok, men jeg tror egentlig ikke at pengene oprindeligt blev lånt til det formål, desværre.. de var vist lånt til en bil, som siden blev omsat for at udbetale erstatninger, da kunder begyndte at true med søgsmål og andet godt.

    Han havde vist også nogle småbeløb stående i andre banker hist og pist, samt en pension der blev udbetalt, men alt er gået til gældsudligenelse.

    #167318
    HalliHalloForfatter

    Når enken ingen aktiver ejer, så kan kredtiorerne jo ikke gøre noget uanset om hun måtte have et rådighedsbeløb på 5.000 kr. eller 20.000 kr. pr. måned.

    Så det undrer mig at der ikke kan opnåes en mindelig aftale med banken om at betale et rimeligt beløb månedligt, hun må gå derhen igen, måske du kunne tage med derned.

    Eller har hun også EIK-Bank ligesom dig selv? Eller er du kommet væk derfra?

    #167320
    AnonymForfatter

    Boligydelsen vil jeg lige vende med hende.. tak for forslag, og det med ledsageren har vist lange udsigter. Hun er ikke så langt fra pensionsalderen, og meget hårdt ramt af sorg, trods mandens skødesløse handlinger med hendes financielle situation.

    Jeg tror at den situation der opstod, var med til at få ham ud i nogle desperate valg. Det var vist hendes eget Acceptcard.. (Måske den dårligste form for financiering?)

    #167324
    AnonymForfatter

    Hej HH

    Ja, det var også det jeg troede som udgangspunkt, men de er åbenbart benhårde i denne sammenhæng. Måske har hun misforstået dem. Hun er ikke Dansk, og kommunikationen på Dansk er meget påvirket heraf. Dog siger hun meget bestemt, at hun har fremvist sin lønseddel, samt dokumentation for faste udgifter for banken, og det kan man altså næsten ikke misforstå.

    Jeg er ikke sikker på hvad bank hun har, men har lige skrevet og spurgt!

    Jeg er selv stadig i Loll-EIK, nok mest pga en eller anden naiv forestilling om at Lolland vil føre “biksen" tilbage til det originale koncept.. Altså en ren internet bank, med ingen eller MEGET få gebyrer og lav rente. Det var det jeg “signede op til" hos Skandia, og mine behov har IKKE ændret sig en tøddel siden. Det har banken imidlertid som vi alle ved. :-/

    Tak for respons til jer begge, og ha en super weekend 🙂

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.