Lån til køb af hus samt afdrag på gæld kontra opsparing..

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91798
    AnonymForfatter

    Hej alle sammen

    Jeg var for lang tid siden aktiv herinde med spørgsmål omkring lån til køb af hus mv. På daværende tidspunkt havde min kæreste og jeg ret meget forburgsgæld samt billån.

    Efter en masse gode råd herinde og efter nøje overvejelse af de risici der er forbundet ved at købe hus og sætte sig yderligere i gæld, valgt vi at ændre vore planer og i stedet afbetale ekstra på vore forbrugslån og vente med at købe hus, til vi var gældfri.

    Vi tjener nu omkring 8-900.000 kr. årligt tilsammen før skat.

    Vi har stadig noget gæld tilbage, men afbetaler med 19.000 kr. pr. måned, således at vi bliver gældfri om et år. Selvom vi har husleje, det høje afdrag på gæld mv. og alle de andre udgifter, har vi et fornuftigt rådighedsbeløb på omkring 12-14.000 kr. (de dækker min kæreste og jeg samt min søn på 15 år). Nogle måneder er vores rådighedsbeløb højere, da min kæreste somme tider har ekstravagter, men jeg vil helst tage udgangspunkt i en “normal" måned.

    Mit spørgsmål er nu om i vurderer at bankerne vil kigge positivt på de høje afdrag og måske tage det med i betragtning når de om et års tid skal vurdere hvor meget vi kan låne til at købe hus, eller om det bedre kan betale sig for os at betale lidt mindre af og spare sammen til indskud.

    Jeg vil ikke sætte mig selv i en situation hvor vi skal spinke og spare for at bo i eget købte hus, men hvis vi nu tænker at vi i hvert fald har de 19.000 kr. som vi betaler af på lånet, at gøre godt med pr. måned, hvor meget hus kan man så ca. få for det hvis det skal inkludere alle almindelige udgifter der er forbundet med at eje et hus?

    Og er det ikke meget fornuftigt at tænke at vi har råd til at bruge 19.000 kr. til huset så vi er sikre på at vi i hvert fald ikke får et lavere rådighedsbeløb end vi har nu… (Ja det bliver jo så omkring 20.000 – 25.000 kr. i rådighedsbeløb pr. måned vi vil have, da vi ikke længere skal betale husleje mv. her hvor vi bor og så er der råd til at lægge penge til side til forbedringer på huset, samt uforudsete udgifter mv.)

    Vi når muligvis ikke at spare sammen til indskud på huset… det kommer selvfølgelig an på hvor hurtigt drømmehuset dukker op, for vi vil selvfølgelig lægge de 19.000 til side på en opsparing hver måned, når vi er gældfri… men vil ikke sige nej hvis drømmehuset dukker op med det samme, da der går månedsvis mellem at vi ser et hus der interesserer os i lige det område vi gerne vil bo.

    Jeg har bare brug for at vide om det er en fornuftig og realistisk plan (økonomisk) vi har og hvis jeg skal sidde og drømme lidt om et år til halvandet fremme i tiden, hvilken prisklasse er det så jeg kan tillade mig at drømme om når jeg kigger på boliga.dk, hvis vores plan skal holde??

    #167052
    HalliHalloForfatter

    Jeg ville spørge først i min bank om hvad de mener, men generelt bør man ikke købe en bolig før man er gældfri eller næsten, f.s.v. angår andre lån pånær måske studielån.

    Men som sagt er det kun din bank, der kan svare dig eller en anden, som du forelægger selvangivelse, lønsedler m.v.

    Har næsten ikke alle banker et beregnningsystem på nettet, der kan oplyse hvad man ca. kan købe for, når man indtaster løn, gæld m.v.? Det mener jeg da de har…………

    #167062
    AnonymForfatter

    Hej og tak for dit svar…

    Vi vil ikke købe noget før vi er gældfri. Dog er det muligt at vi vil købe noget før vi når at spare hele indskuddet sammen. Det er i hvert fald det jeg har forsøgt at forklare, men det blev måske lidt rodet.

    Det er svært at finde info på skrift om hvorvidt et højt afdrag på gæld, anses som tegn på vores kreditværdighed på samme måde som opsparing.

    Jeg synes desuden at de tal man kan finde på bankens hjemmeside er vejledende og ikke til at regne med. Bankerne reklamerer altid med billigere priser end de reelt kan tilbyde alle og glemmer at skrive tydeligt alle de betingelser der er for at få de priser som de skriver om. Jeg har Arbejdernes Landsbank.

    Jeg vil meget gerne snakke med banken, men vil gerne lige søge råd her, før jeg lægger nogle idéer på bordet. Jeg har svært ved at gennemskue de beregningsmuligheder der findes på forskellige hjemmeside og om der er noget jeg overser. Jeg har aldrig ejet egen bolig før. Derfor tænkte jeg at der måske var nogen her, der kunne sige hvor meget hus man kunne få hvis man var villig til at lægge 19.000 kr. i boligudgifter pr. måned (inkl. de almindelig udgifter forbundet hermed). Selvfølgelig skal vi tage højde for at nogle udgifter kan være lidt højere eller lavere alt efter hvor man bor, hvor energivenligt huset er osv.

    Jeg føler mig ærligt talt ikke tryg ved et boligbevis, da det virker som om der er så stor forskel på hvad man kan låne forskellige steder, at jeg bliver lidt bekymret over om vi sætter os for hårdt i det. Derfor vil jeg hellere angribe det den anden vej og selv vurdere hvor dyrt vi har råd til at bo, hvis der stadig skal være god sikkerhed i økonomien. Når vi bliver gældfri, tror jeg at vi sidder ret godt i det og det bliver derfor nok ikke svært at låne penge… Men vil bankerne vores bedste eller deres eget bedste, når alt kommer til alt… Vi kan godt klare os med et rådighedsbeløb for 12-14.000 kr. i flg. banken, men vi vil da hellere have 20. – 25.000 kr. i rådighedsbeløb og købe et billigere hus.

    Jeg synes det er svært at få reel vejledning og gode råd fra nogle der ikke er objektive, og det er bankerne ikke, da de renter vi skal betale til dem, i høj grad er deres levegrundlag…

    #167074
    HJLForfatter

    Hej nyboligkøber

    Det er klart at det vil være dumt af jer at sætte Jer for hårdt i det til at starte med.

    Omvendt vil det også være dumt at købe for småt.

    Årsagen til de store forskelle i de boligkøbsbeviser du får i banken er at de forskellige banker har forskellige holdninger til:

    Jeres rådighedsbeløb
    Hvor meget der skal sættes af til vedligeholdelse

    Som du selv nævner så kan udgifterne til varme også variere meget. I et boligkøbsbevis sættes de jo blot som standart med mindre I meddeler at I kun kigger på nye huse.

    Ejendomsskatten og grundskyld afhænger af hvor dyrt og stort i køber dvs. den post er også variabel. Hvis bank 1 sidder og nosser rundt i det og skriver 15.000 kr. på som årlig post og bank 2 er oppe på 30.000 kr. ja så giver det jo en hvis forskel i den købspris i bliver godkendt til.

    Hvis vi siger at I har 19.000 kr. om måneden til købet og trækker flg. fra:
    Varme 1.000 kr. om måneden
    Skatter + renovation 2.500 kr. om måneden
    Grundejerforening 500 kr. om året
    Husforsikring 4.000 kr. om året
    Skorsten 🙂 150 kr. hver halvår – ok nu går der pebernødder i den.
    snerydning ok jeg skal nok stoppe…you get the picture.

    Tilbage til realkredit har I så ca. 15.000 kr./måned

    Jeg har benyttet http://www.RD.dk og udregnet at i kan købe for 3.480.000 kr.

    Som du nok ved skal I jo godkendes til et fastforrentet lån. Ovenstående er et 4% lån kurs 93,533. Lige på den front sker nok noget frem til 2012 og det påvirker jo beløbet i kan købe for 🙂

    Jeg faldt lige over denne detalje. Hvis banken ville gå med til at bevilge Jer lånet på baggrund af et F1-lån afdragsfrit så kunne i låne for 12.160.000 kr. vildt ikke?

    Rigtig meget held og lykke med boligjagten!

    #167086
    AnonymForfatter

    Hej… og tak for dit svar der giver et godt overblik…

    Det er super rart at have et nogenlunde indblik i de her ting, da det jo også gør at man måske skal stille lidt krav til sin bank og være skeptisk hvis de tilbud man får, ikke virker gode nok.

    Vi påtænker faktisk at købe et hus i mindre god stand og så ordne det som vi gerne selv vil have det…

    De huse vi har kigget på ligger i en prisklasse omkring 2 mill. og vi regner så med at skulle bruge 5-600.000 kr. på at sætte det i stand + evt. 100.000 til en swimmingpool hvis der bliver råd til det.

    Du har ret i at vi hverken skal købe for småt eller sætte os for hårdt i det i for stort et hus, men omvendt skal vi heller ikke købe for stort… bare fordi vi kan :o)

    Så lige et tillægsspørgsmål… Hvis vi køber et håndværkertilbud og vil låne til at sætte huset i stand, kan istandsættelsen så ryge ind under huslånet og altså medregnes i det beløb som vi får at vide vi kan købe for i sidste ende? Eller vil det blive til et dyrere lån ved siden af huslån, ligesom lån til indskud vil være.? Jeg kan desværre ikke huske hvordan det hænger sammen og om der er forskel alt efter hvor man låner.

    #167088
    HJLForfatter

    I får det der hedder en forhåndsgodkendelse og en byggekonto.

    Projektet skal fremlægges overfor banken der bevilger jer de 500tkr. disse kommer til at stå på en byggekonto hvorfra i så går og småbruger som byggeriet skrider frem. Måske vil banken sende en medarbejder ud engang imellem for at kontrollere at I bruger pengene som aftalt.
    Når I så er færdige så kommer der en vurderingsmand ud og hvis I har gjort et godt stykke arbejde OG huspriserne ikke er raslet ned så omlægges jeres byggekonto til et kreditforenings lån.

    Desværre findes der eksempler hvor dygtige gør-det-selv folk har slidt og slebt i 2 år og så pga. faldende ejendomspriser har de ikke kunnet få kontoen omlagt til kreditforeningslån. Hvis det sker står det skidt til for så skal de 500tkr. forrentes som et alm. boliglån.

    En pool lyder dejligt – “kom sommer kom sol" 🙂

    #167092
    AnonymForfatter

    Jamen det lyder jo ganske fornuftigt…

    Vi har ikke tænkt os at bruge ufaglærte håndværkere til noget af det arbejde der skal foregå, da det er for risikabelt, men størstedelen af familien er uddannet og arbejder som VVS, tømrer, maler, elektriker mv., og vi har selvfølgelig tænkt os at benytte os af den hjælp vi kan få på den front, evt. i samarbejde med deres virksomhed, så man bliver dækket af en form for garanti (hvis der altså er det på sådanne opgaver).

    Rart at høre at vore planer om et hus i den prisklasse ikke er urealistiske efter din mening… og at det i den grad har båret frugt at vi valgte at slå koldt vand i blodet og vente med huskøb og i stedet afdrage så meget på vores gæld…

    Det der er tankevækkende er at banken ikke virker voldsomt glade for at vi afdrager med så meget… Hver gang jeg ringer om en lille ting, spørger de ind til om det er en fejl at vi har så høje afdrag og om vi ikke ønsker afdraget sat ned, på trods af vores fine rådighedsbeløb… Nu er jeg meget målrettet omkring vores projekt her, men kan da godt forstå at nogle i et svagt øjeblik vil nedsætte afdraget til fordel for større rådighedsbeløb… Ikke at det kan sammenlignes, men jeg kommer lidt til at tænke på de der tvivlsomme firmaer som Ikano Finans, FDB mastercard osv., der bliver ved med at lokke en tilbage i fælden ved at sende breve til deres kunder og tidligere kunder lige op til jul, sommerferie og andre bevidst valgte tidspunkter, hvor de har erfaring med at folk mangler penge… Bankerne har jo nok en snert af det samme i sig… og lige præcis derfor er fora som dette enormt gode… Det er nærmest eneste mulighed for at få et ærligt svar uden bagtanker…

    #167094
    HJLForfatter

    Jeg ved ikke om det er tankevækkende. Husk på banken er jo trods alt en virksomhed der lever af at tjene penge på udlån. De lever selvfølgelig også af at få det tilbage igen og hvis du har så god en økonomi som beskrevet så ved de jo at du sagtens kan betale tilbage og derfor vil de have så meget som muligt ud af det lån de har givet dig.

    Du kan også nøjes med blot at se det som en service, at de tilbyder lavere ydelse.

    Nu ved jeg ikke hvor meget I skylder men hvis jeg var din bankrådgiver ville jeg nok også studse lidt over så store afdrag.

    Jeg syntes bare det er super flot at I nøjes med at leve for 20-25 tkr. hvis I rent faktisk kunne bruge 10-15 tkr. mere uden at få problemer med at betale de faste udgifter.

    #167096
    AnonymForfatter

    Ja, du har helt ret i fht. det med bankerne og præcis derfor er det vigtigt at søge vejledning andre steder også…

    Jeg ved ikke om vores økonomi er så fantastisk… vi har jo gennem tiden lånt de penge som vi nu surt går og betaler tilbage… og det har bare været til forbrug, rejser, computer mv. Det startede med at være omkring 400.000 kr. inkl. billån på 160.000 kr., men vi er som sagt gældfri om et års tid.

    Jeg tror bare det her er vores forsøg på at tage ansvar og lære af vore fejl… Og det gør man bedst ved at kunne mærke det… og selvfølgelig kan det da mærkes at vi afbetaler så meget, men det er jo ikke for tidligt at lære at leve uden overforbrug :o)

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.