erhvervs drivende partner søger billigeste låne mulighed

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91791
    AnonymForfatter

    først en forklaring så et spørgsmål: jeg skylder 900.000 af et lån jeg optog i mit holding selskab. som jeg optog da jeg købte mig ind i en mindre APS virksomhed for 3 år siden i forbindelse med jeg blev ansat som direktør..med aftalen jeg betalte banken når jeg betalte.. (et opkøb af min daværende bank og 4 bankrådgivere senere har bankens syn på sagen ændret sig.(omsætning på ca. 15 mill. 40 medarbejder ) vi har nu 4 APS med en samlet omsætning på på 100 millioner ca 160 ansatte).. men jeg har valgt at bruge overskudet år efter år på at udvide min forretning. det vil sige at jeg låner overskudet til det nye aps. for så at starte et nyt. det går skide godt må man sige og der er gode udsigter til at udvikle til en franchise model indenfor 3-5 år. min situation er så at min irreterende bank gerne vil have jeg afvikler mit lån NU!(de syns jeg rykker for stærkt og idioten der kun lige akurat havde nok hjerne celler til at blive bank rådgiver fatter ikke potientialet eller nødvendigheden i at smede mens jernet er varmt) og det er jeg kun i stand til at gøre hvis jeg enten bruger min egen private opsparing eller jeg ændre den kurs jeg selv har valgt for selskabet og svorret til med at udvide & udvide… og bruger jeg modellen der hedder udlodning, ja så kræver det at alle 4 partner skal have hver deres pose penge.(5 mill ca.) hvilket bremser processen og øger mulighederne for mine konkurenter i branchen for at komme forand ! ikke acceptabelt!
    Derfor er mit ønske at gå ned smide 900.000 kr. på bordet. & sige F-YOU spørgsmålet:
    1)hvem og hvor låner jeg pengene billigst af ?
    2)hvor lavt kan man forvente en rentesats ?
    3)kan man i disse tider forvente en bank gider låne en 900.000 uden at afdrage noget.. før om eksempelvis 3 år. -bare lad mig være i fred :O)

    privat økonomi:
    jeg bor i en andelsbolig som er betalt. men lav værdi på ca 300.000 bil 2 år gammel værdi 400.000 skylder ca. 70.000
    opsparing. 200.000

    #166956
    AnonymForfatter

    Nej, du kan ikke forvente, at en bank blot låner dig 900.000 uden at du vil afbetale. En sådan bank får du nok svært ved at finde. Du har været ret så heldig, at du i første omgang fik en bank med på at du blot betaler når du har lyst. Der er ikke noget at sige til, at banken efter et stykke tid efterlyser nogle mere regelmæssige afbetalinger. De skal jo også forsøge at få deres penge hjem igen.

    Alt afhænger dog af, hvor åbenlyst det er, at du har fat i noget helt stort her som ikke kan undgå at blive en kanon success. Hvis banken ved, at det ikke kan slå fejl så låner de dig gerne pengene mod at du så om nogle år betaler dem tilbage. MEN, da din nuværende bank ikke kan se, at pengene er stensikre så er spørgsmålet jo hvordan du overbeviser en ny bank om, at det simpelthen ikke er muligt, at det ikke går godt.

    Bankerne ved jo godt, at der rundt omkring i landet sidder mange med en håbløs stor gæld skabt på grund af et mislykket erhvervseventyr – du skal bevise overfor dem, at du umuligt kan blive endnu en i rækken, at det er en guldåre du her har fundet.

    Et eller andet siger mig dog, at du har levet lidt over evne. Du har en bil til en værdi af 400.000 – en brugt bil med den værdi har været ret så dyr fra ny. Var det virkelig nødvendigt? Var det den billigeste bil du kunne finde som matchede dine transport behov? Kan du evt. sælge den for 400.000, fratrække de 70.000 du skylder, købe en anden bil til 30.000 og så der få et overskud på 300.000? Dertil lægger du de 200.000 du selv har sparet op og så er dit lånebehov pludselig ikke længere 900.000, men kun 400.000. Nu ved vi ikke hvad du betaler for din andelsbolig, men hvis du kan finde en lejebolig for det samme beløb så kan du jo ydermere sælge den – og putte de 300.000 ind i projektet og så er du helt nede på at skulle låne 100.000.

    Det er de spørgsmål banken også vil stille – og hvis de ser, at du har levet over evne uden at ville betale af på gælden; ja så kan du ikke låne mere. De vil samtidig se, at du selv tror så meget på det, at du er villig til at ofre. Disse ofre skal formentligt inkludere din dyre bil, da jeg ikke tror du kan overbevise nogen bank om at den var den billigste du kunne finde.

    Hvis du kommer med den attitude, at du vil bevare dine luksusting og ikke tror så meget på din guldåre, at du vil ofre dem i et par år, hvordan skal en bank så kunne tro på det?

    #166978
    AnonymForfatter

    Du slipper nok ikke uden om at stille sikkerhed i hvad du nu har af værdi. Det lyder som at aktierne/anparterne i dit holdingselskab må have en hvis værdi, og dem kan du ligge til sikkerhed for et nyt lån. Jeg vil først prøve i den bankforbindelse driftselskaberne har – de kender jo trods alt forretningen i et eller andet omfang og burde jo så kunne komme med et godt tilbud til dig.

    Ellers kan Danske Bank af og til give et godt bud – hvis de vurderer at man er et “godt papir".

    #167098
    AnonymForfatter

    jeg er natuligvis klar over banker gerne vil have deres penge.. men de skal bare ikke ligge pres på min privat økonomi når jeg har alle mine aktiviteter privat, mine partnere, samt firma..
    & løbe fra deres aftaler..
    de er bare en forretning hvis forretning er at låne penge ud :O)

    jeg leder derfor bare efter en ny bank der kan se at jeg som kunde generelt genererer en super forretning for dem..som ellers kan ligge et andet sted,

    nogen der kan prale af deres lave rente sats og hvilken bank ..

    #167100
    testForfatter

    Hvor meget betaler du af på gælden

    #167162
    AnonymForfatter

    Der kan tages pant i andelsbolig, bil, og opsparing, hvis ikke det er gjort, vil banken sikkert tænke “Hvis han ikke selv tror nok på det, til at han selv vil risikere hans egne penge, hvorfor hulen skulle vi så"

    Jeg er uenig i tankegangen om at du selv har midler stående, såfremt der går ting galt i virksomheden. Dette er uagtet om du har stillet kaution for ApS’et. Jeg kan godt forstå banken vil til at se afvikling, istedet for alt indtjening udelukkende går til nye investeringer, endda i andre nye opstartede ApS’er???? Nu kan jeg ud fra det du skriver hverken udlede kontruktionen på firmaet/firmaer, eller om du har kautioneret. Og dette kan selvfølgelig gøre en forskel. Umiddelbart syntes jeg dog bankens krav om afvikling syntes rimelig. Nøgleordet efter finanskrisen må være KONSOLIDERING. Det er stadig et usikkert marked, og alene manglende vilje til at betale af, men istedet kun ønske om udvidelse vil nok ikke falde i god jord mange steder.

    Derudover kan jeg ikke se problemet, hvis virksomheden går så godt som den gør. Hvis der er omsætning på 100 mill, bør en hurtig afdragsprofil på tkr. 900 ikke være et problem.

    Så i mine øjne kan det nok desværre blive lidt op af bakke af finde en løsning på dit problem. Men held og lykke med det, og endnu mere held og lykke med din virksomhed, jeg håber det vil gå godt i fremtiden. Der er jo desværre mange som kæmper for tiden.

    mvh
    Bonkfish

    #230412
    thsvForfatter

    Endnu en af disse tråde, der kommer i top, tilsyneladende uden nye indlæg.

    #230414
    morsdrengForfatter

    At tråden er i top skyldes et nu slettet indlæg

    #230420
    testForfatter

    vi var der da to 🙂

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.