Rentefradrag for dummies

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Peter JForfatter
    Indlæg
  • #91781
    Peter JForfatter

    Et meget banalt spørgsmål, som det desværre ikke er lykkedes mig at google frem. 🙁

    Jeg har pt. højere indlånsrentesats end udlånsrentesats, men hvor meget højere skal den være før det reelt kan betale sig at låne mest muligt, for så at sætte dem over på opsparingskontoen?
    Jeg gik ud fra at det var summen af ens samlede renteindtægter der blev fratrukket ens samlede renteudgifter der dannede beregningsgrundlaget. Dvs. hvis det alt i alt gav et positivt beløb blev det hele lagt til kapitalindkomsten, og hvis det var negativt blev en procentdel trukket fra kapitalindkomsten, jvnf reglerne for rentefradrag med procentsatser og beløbsgrænser osv. Er det en naiv misforståelse?

    #166770
    AnonymForfatter

    Beregningsgrundlaget opgøres på den måde du skriver.

    Eksempel
    Renteindtægter 100
    Renteudgifter 90
    Nettorente +10

    Har du ikke anden kapitalindkomst, så er din kapitalindkomst på 10.

    Eksempel
    Renteindtægter 90
    Renteudgifter 100
    Nettorente -10

    Har du ikke anden kapitalindkomst, så er din kapitalindkomst på -10.

    #166774
    Peter JForfatter

    Mange tak – så er det altså fornuftigt nok at jeg trækker på min kassekredit (prioritetslån) med 1,9%, for at sætte dem ind på en opsparingskonto med 3,25%. Rente kan selvfølgelig stige, og så ser det anderledes ud, men her og nu er det ren overskud…

    #166778
    thsvForfatter

    Kan du ikke lige linke til den opsparingskonto, der giver 3,25% i årlig rente uden binding! 😉
    1,9% på en prioritetskonto er en ren gave, og sammenlignelig med et F1-lån incl. adm.bidrag, men pas på med at låse opsparingen i f.eks. 3 år, den korte rente kan let stige 2% eller mere, som det var tilfældet op mod efteråret 2008.

    Læg mærke til, at Skandiabankens tinglyste vilkår ville medføre en rente på 1,35% ved den givne NIB-rente.

    #166780
    AnonymForfatter

    Jeg ved ikke om det er fornuftigt – der er vel en renterisiko.

    Lånet er vel variabelt forrentet (det samme som jeg har i DB, med et tillæg på 1,2 til indskudsbevisrenten) og opsparingen er med binding i en periode? eller?

    #166782
    Peter JForfatter

    Hehe, nej, desværre. De er principielt bundet i 3 år, men jeg kom ned på 1% i dekort, så jeg forholdsvist billigt kan komme ud af det igen…
    Jeg er skam også glad for mit prioritetslån, det har jeg sparet mange penge på. Det gik bare lige op for mig forleden, at bankgarantien ikke modregner SDO prioritetslån ifbm bankkrak, så var det en unødvendig risiko at have afdraget mere end 745.000 af lånet. Så var det oplagt at lave et aftaleindlån til en højere rente.
    Så 2 fluer med et smæk – højere rente og fjerne risiko for tab.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.