Politikens anbefalinger af pension

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91767
    AnonymForfatter

    Jeg overvejer hvad jeg skal gøre med min pension. Jeg har en firmapension hvor jeg indbetaler 17,3 % af min løn. Jeg vil supplere dette og starte en individuel pensionsopsparing til både min kone og jeg selv.

    I politikken i dag (man. d. 17/1) er der så en artikel om omkostningerne ved de pensionsopsparinger som bankerne anbefaler – omkostnigerne løber ofte op i 2-3 procent. Dette skyldes at de anbefaler de puljer der er “aktivt forvaltede" i stedet for dem, der er “passive forvaltede indeksforeninger", der kan nøjes med omkostninger på 0,5-1,0 procent.
    Giver I dem ret i, at det er en god ide med disse passive forvaltede indeksforeninger?

    Mine overvejelser går på om jeg skal starte vores opsparing i disse passive indeksforeninger, i en kapitalpension, investeringsforening eller noget helt fjerde.

    Jeg har et godt stykke til topskatten og det vil jeg blive ved med at have resten af arbejdslivet (jeg er 34). Jeg vil vel derfor kunne udnytte skattefradraget ved en kapitalpension eller hvad? Det er en jungle og jeg kan ikke finde rundt!!!

    Er der nogle, der har nogle kommentarer?

    Mvh.

    Mr. Money

    #166624
    AnonymForfatter

    Hej

    Kom lige i tanke om en overvejelse mere.

    Hvis jeg køber aktier i f.eks sparindex, som er et eksempel på disse passive forvaltede indeksforeninger, hvordan er man så sikret, i tilfælde af at firmaet går konkurs?

    #166628
    testForfatter

    aktier er ansvarlig kapital så hvis den virksomhed man har tegnet aktier i går konkurs er penge tabt hvis der ingen midler er i konkursen til at betale de øvrige kreditorer. man bør nok ikke spare mere op en det man kan fradrag i top skatten. kapitalpensioner er der ikke et fradrag på i topskatten og rate pensionerne kun op til 100.000 kroner. Resten bør du indbetale til livrenter. Ved valg af selskab skal du også se på omkostningerne.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.