Opsigelse af lån

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91761
    AnonymForfatter

    Jeg har sat min lejlighed til til salg – og min ejendomsmægler har i denne sammenhæng gjort mig opmærksom på at det kommer til at koste mig 30.000 kr. at indfri realkreditlånet på cirka 1.200.000 kr. Godt nok fradrags berettiget – men da jeg er udstationeret på ubestemt tid kommer denne “fordel" mig ikke til gode.

    Jeg er forfærdet – kan det virkelig passe at man skal betale 30.000 kr for at indfri et realkreditlån ?

    Har andre erfaring i hvad man eventuelt kan gøre i sådan en situation ?

    På forhånd tak,

    Trine

    #166532
    testForfatter

    glæde dig over at du ikke har den høje danske skat at trække den fra i eller at du fordig du stadig har bolig i danmark har?

    er fradrags retten nærmest sådan en social ydelse du har krav på?

    hvis man op siger til en termin er omkostningerne nok laverer.

    #166554
    AnonymForfatter

    Normalt koster indfrielse af et realkreditlån alene et indfrielsesgebyr på omkring 750kr.

    Har du fået en oversigt fra ejd.mægler over hvordan han kommer frem til de 30.000?

    #166556
    AnonymForfatter

    Hejsa.
    Det kommer helt an på hvilken kurs der er på det lån som du skal opsige.
    Har du et dansk pengeinstitut selvom du bor i udlandet?
    Hvis du har det, kan du få dem til at beregne hvilken måde der er billigst for dig at indfri dit lån. Det kan enten være opsigelse til kurs 100 med difference renter eller opkøb af obligationer…

    #166560
    OBSForfatter

    Er der tale om et rentetilpasningslån som skal indfries? I så fald kunne det måske være forklaringen på de høje indfrielsesomkostninger.

    #166576
    thsvForfatter

    Ja, når kursen er over 100, skal lånet opsiges til termin, og det er åbenbart renter frem til næste termin, som du skal betale.

    Er lejligheden solgt?

    Hvordan er lejligheden belånt, er det med 5% 30 år eller hvad?

    #166586
    AnonymForfatter

    Det var mange spørgsmål – må se om jeg får svaret på alt.

    Ja jeg bor i Udlandet og har både bank her, men osse i Danmark – Nordea 🙂 Lånet er et fastforrentet 6% lån (blev lagt om for nogle år siden og restgælden i kreditforeningen nedskrevet og bank lånet betalt ud)

    og nej – lejligheden er endnu ikke solgt – Den er nu sat til salg hos Estate Mæglerne.

    Jeg synes det lyder som en rigtig god ide at bede ejendomsmægleren om en beskrivelse af hvad de 30000 kr skal bruges til – men måske banken er den rigtig at spørge ?

    Tusind tak for svarene.

    Trine

    #166598
    thsvForfatter

    Rente frem til næste termin, da kursen på 6% 2038 el. 2041 er et pænt stykke over 100, og det derfor er billigere at opsige til termin med en rente på 1,0-1,5% end at tage ca. 5% i kurstab.

    Men få nu lige lejligheden solgt, måske er det overtagelse d. 1/4 eller d. 1/7, så du undgår det store tab ved indfrielsen, men istedet skal betale renter af gælden hen til overtagelsesdagen.

    #166914
    AnonymForfatter

    Det har du fuldstændig ret i – tusind tak for svaret.

    Jeg vender helt sikkert tilbage med flere spørgsmål, når den er solg (1.April lyder godt i mine øre ;-))

    Trine

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.