Beregning ved huskøb

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91746
    AnonymForfatter

    Vi har fundet et hus vi er meget interesseret i og ejeren er villig til at lave en mageskifte med vores nuværende bolig. Spørgsmålet er nu, hvordan jeg lige udregner den månedlige ydelse på det nye lån. Ved godt der er forskellige beregnere, men det er svært at gennemskue.

    Vi har pt. en F3 realkreditlån med afdragsfrihed på 1.320.000 og en boligkredit på 412.000. Den månedlige ydelse på realkreditlånet er 3400 og 4000 på boligkreditten. Ved ikke om man kalder det før eller efter skat?

    Det hus var har kigget på koster 2.250.000 og det skulle gerne finansieres ved en 4% obligationslån med afdragsfrihed og et boliglån over 30 år. Er der en herinde der kan beregne, hvor meget mere vi kommer til at sidde for om måneden?

    #166354
    ForbrugerenForfatter

    Det kan jeres bank. Det afhænger i høj grad af den rente I kan forhandle jer frem til. Hvis vi antager, at I låner 80 % udbetalt, så får I en hovedstol på ca. 1.965.000, det giver en månedlig ydelse de første 10 år på ca. 7.400. Så kommer boliglånet oveni.

    Et helt anden ting, hvor vil I have realkreditlånet afdragsfrit, når I vælger et 30 årigt boliglån. Meningen med at gøre realkreditlånet afdragsfrit er, at så kan man hurtigere afdrage det dyrere boliglån. Hvis det er fordi, det er den eneste måde I kan få råd til boligen på, så vent noget længere tid og spar op ellers ender det med at I går på tvangsauktion og det er ikke sjovt og I får en gæld, som det tager jer årtier at slippe af med.

    #166356
    AnonymForfatter

    Grunden til at vi vælger afdragsfrit og et boliglån over 30 år er for at få det drømmehus vi længe har kigget på. At ejeren så er villig til at indgå et mageskifte gør det kun endnu mere attraktivt! Vi kommer nu ikke til at sidde alt for hårdt i det og grunden til afdragsfrihed er fordi vi om 2-3 år får 3-4000 mere til os selv om måneden. Disse ekstra penge kunne så gå til boliglånet i den afdragsfrie periode!

    #166358
    MichaelForfatter

    Forbrugeren har en pointé her. Jeg ser visse “Luksusfælden"-ingredienser:

    1) I er “nødt" til at bruge afdragsfrihed for at kunne købe huset
    2) I bor i hus allerede, men tilsyneladende uden at have betalt noget synderligt af på gælden.
    3) I køber ud fra en forventet merindtjening om 2-3 år. Der kan ske meget på den tid

    Har I været istand til at spare op mens I har boet i nuværende bolig? Hvis ikke har jeg lidt svært ved at se hvordan I vil kunne klare en dyrere bolig uden at sætte levefoden ned.

    #166370
    AnonymForfatter

    Jeg sætter pris på jeres gode råd, men hvad angår vores daglige økonomi er vi nu ret fornuftige! Vi har ingen opsparing i huset, da de faldende huspriser har “ædt" de 100.000, som vi havde kørt af på vores boligkredit. Vi har ingen lån udover vores realkreditlån og vores boliglån, da vi som regel sparer op til de ting vi gerne vil have.

    Som der bliver nævnt, så skal det hele godkendes af banken i sidste ende og ser de nogle farezoner, så bevilger de jo ikke lånet. Vi er selvfølgelig heller ikke interesseret i at købe huset for enhver pris!

    Den merindtjening vi får er faktisk en reducering i udgifter og da jeg er statsansat har jeg gode vilkår for ikke blive fyret. Men tak for indlæggende 🙂

    #166376
    OBSForfatter

    Måske derfor burde I ikke låne med afdragsfrihed her og nu hvis det er eneste måde at kunne have råd til dette hus. Ingen ved jo om huspriserne eventuelt vil falde yderligere i de kommende år og I dermed ender med at blive teknisk insolvente i en kortere eller længere periode.

    Uden at ville lyde sortseer-agtig så jeg ville også vente og spare noget op til at købe et nyt hus for. Ingen ved jo heller om en af jer eller jer begge måtte miste jeres job eller arbejdsevne af den ene eller anden grund.

    Som svar på dit spørgsmål om hvorvidt ydelser på et lån er før eller efter skat kan svaret være både det ene og det andet men jeg vil normalt normalt opfatte det som værende før skat. Hvis de to beløb du nævner er dem I betaler til bank og kreditforening hver måned så er det før skat.

    #166384
    AnonymForfatter

    Med de store offentlige besparelser Danmark skal igennem i 2012, 2013 og 2014 for at få nationaløkonomien, kan ingen offentlig ansat vide sig sikker, uanset om man er ansat i stat, kommunerne eller regionerne.

    Endnu mindre vil banken lave en “10 fugle på taget kreditvurdering".

    I vil med usvigelig sikkerhed blive kreditvurderet ud fra jeres nuværende indkomst, og banken vil til grund for kreditvurderingen lægge, at I kan sidde med et 4% fastforrentet realkreditlån med afdrag samt et boliglån med afdrag. Dette kan der slet ikke rejses spørgsmålstegn ved!

    Hvis jeres nuværende bolig nu er faldet i værdi, og I står i en insolvenssituation, så betyder det, at boliglånet kommer til at fylde relativt meget i forhold til realkreditlånet. Dette vil betyde højere boligydelse, og deraf følgende lavere rådighedsbeløb.

    #166386
    AnonymForfatter

    Måske er det også værd at bemærke, at renten meget vel kan være steget så meget om 3-4 år, at hele den indkomststigning på 3.000-4.000 i taler om nu, vil være ædt op at rentestigningen.

    Det er ikke meget mere end et år siden, at danskerne betalte 5,20% for et 1-årigt flekslån (Jeg tænker her på rentetilpasningen i december 2008 som for rigtig mange boligejere fastsatte flexrenten til 5,2% i hele 2009)

    #166388
    AnonymForfatter

    Vi har selv haft en rente på vores realkreditlån på 5,3% i 3 år, hvilket vi på ingen måde havde problemer med, men det har selvfølgelig osse været et lavere realkreditlån end det vi søger om nu.

    Jeg tager kontakt til banken på mandag og så må vi se 🙂

    #166392
    HalliHalloForfatter

    Jeg det bliver du nok nød til, men regnestykket er vist ikke særlig vanskeligt.

    #166400
    AnonymForfatter

    Har dog lige et sidste spørgsmål. Når der er tale om mageskifte, hvor vi i princippet bytter boliger, hvordan kan merudgiften til sælger så finansieres? Skal man optage et helt nyt realkreditlån/boliglån eller kan man beholde det nuværende og oprette et ekstra lån i form af et boliglån eller lignende, som så udbetales til sælger??

    #166408
    ForbrugerenForfatter

    Det kan laves som begge. Hvad der bedst kan betale sig, afhænger af det nuværende renteniveau og hvilke lån der er i boligen.

    #166416
    AnonymForfatter

    Meld endelig tilbage hvad banken siger. Jeg tror vi er mange der er spændt på om banken godkender dette køb da det unægteligt lyder til, at I ikke kan betale huset uden afdragsfrihed og bankerne beregner ud fra, at I kan klare et almindeligt fastforrentet 30 års lån. Jeg er i hvert fald spændt på at høre om I får overbevist banken om at de skal beregne udfra afdragsfrihed da jeg endnu aldrig har hørt at det er lykkedes nogle at komme igennem med det. Men en gang skal jo være den første… så vi får se om det så er jer.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.