Omkonvertering af realkreditlån og boligkredit

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91745
    AnonymForfatter

    Vi omkonverterede for ca. 3 år siden vores lån, idet vi skiftede til BRF-Kredit. Vores hus blev vurderet til 1.600.000, hvor vi i tidernes morgen gav 1.200.000 for huset. Vi valgte at ligge vores billån ind, som en del af boligkreditten, som blev oprettet på baggrund af friværdien. Det gav god mening, idet vi havde et stort behov for en ny bil grundet familieforøgelse.

    Nu sidder vi i den situation, at vores realkreditlån er på 1.320.000 og vores boligkredit på 412.000, som maksimum, hvilket giver et samlet lån på 1.732.000. Vi kunne godt tænke os en tilbygning, idet vi “kun" har 3 værelser i huset og skal bruge i alt 5. Men da vi ikke længere har vores friværdi har vi ikke mulighed for at låne den vej igennem.

    Jeg sad og spekulerede på, om det er muligt at omkonvertere lånet og på den måde trække bilens lån ud af boligkreditten og lave et særskilt billån? Derved kunne man med huset øget værdi efter tilbygningen formentlig finansiere det igennem realkreditlånet og et boliglån, da der ca. vil blive trukket 200.000 fra boligkreditten. Så kommer vi ned på ca. 1.500.000 i samlede lån i boligen, hvilket er det vores hus vurderes til i øjeblikket.

    Kan man gøre det på den måde eller er der andre der har en fidus til, hvordan det kan finansieres?

    #166284
    HJLForfatter

    Bilen har jo stadig en værdi så du går ned i banken og beder om et lån på x-kr. og lader dem få pant i bilen og så har du til tilbygningen – simpelt ik?

    Der er ingen smarte løsninger dem lader det til I har benyttet jer så rigeligt af allerede.

    Min løsning kommer til at koste jer en bunke i stiftelsesomkostninger og tinglysning.

    Derfor kommer det jo an på hvor meget den er værd, hvad I skal låne og hvor gammel bilen er banken vil nok max belåne den i 10 år, men så starter i jo blot med at afdrage den del af jeres gæld.

    Dvs. for at kunne uddybe mangler vi en del information, det vi mangler kan du udlede af mit svar.

    Konklusion gå i banken det er alligevel dem der bestemmer om det kan lade sig gøre i sidste ende.

    #166288
    MichaelForfatter

    Ikke svar på spørgsmålet men:

    Er I håndværkere? Hvis ikke bliver en tilbygning på bare 2 værelser langt dyrere at opføre end det vil forøge husets værdi, så jeg kan ikke se hvordan det skulle hænge sammen.

    #166294
    AnonymForfatter

    Nej vi er ikke håndværkere, men vurderer, at jeg kan lave mest af det indvendige selv. Så det vi kun være selve fundamentet og ydermuren, samt tagkonstruktion og evt. døre og vinduer, som skal opføres af en murer/tømrer.

    Har læst diverse steder, at man som tommelfingerregel skal regne med 10.000 kr. pr. kvm., men hvis vi selv står for det indvendige må det da blive billigere eller hvad?

    #166296
    testForfatter

    nu er jeg ikke ekspert men jo færre kvm du bygger jo dyre bliver de. 10.000 kr mener jeg gælder for et helt hus. Du skal heller ikke regne med at vurderingen stiger tilsvarende. Som jeg læser tallene synes i er meget tæt på at ha lånt hvad i kan bære.

    #166300
    MichaelForfatter

    test har ganske ret. 10K/m2 kan måske nok lade sig gøre hvis man bygger 150m2 fra bunden og laver det indvendige selv. En tilbygning på 2 værelser (20-30m2?) vil nærmere løbe op i ½ mio. Husk at der skal laves en del ændringer/tilpasninger også på det gamle hus hvad tilslutninger angår: Vand, el, kloak og varme, murværk og tag. Det er bestemt ikke billigt. Hvis I regner med at kunne bygge 2 værelser for 200K går I helt galt i byen.

    #166302
    AnonymForfatter

    Det lyder allerede nu, som lidt af en død sild kan jeg næsten regne ud :-/

    Vi må nok hellere opsætte os på, at flytte i noget større, selv om vi er glade for at bo, hvor vi gør! Tak for input!

    #166304
    thsvForfatter

    Få dog et tilbud fra en lokal murer eller entreprenør på tilbygningen.
    Der er jo voldsomme omkostninger forbundet med en flytning.
    Og snak med banken om muligheden for lån af 2-300.000 kr til den ombygning.

    Men ikke nogen god ide at finansiere en dyr bil over boligens finansiering, set i bakspejlet.

    #166310
    AnonymForfatter

    @tshv: Det har du så inderligt ret i, men det virkede som en god løsning, da vi havde den plads vi skulle bruge på daværende tidspunkt. Efter nu 3 år, så er virkeligheden en anden og med 2 børn er pladsen for trang 🙂

    Min smertegrænse er nok 300.000, men er som sagt villig til at hjælpe lidt til selv. Jeg prøver at indhente et par tilbud. Er der nogen der kender proceduren for dette? Jeg har selv lavet digitale tegninger over projektet, samt en 3d tegning, som viser det færdige hus. Kan man aftale en fast pris med en entreprenør?

    #166318
    testForfatter

    ja det burde man kunne men bemærk det med småt og hold fast i pengene. Betal så lidt som muligt forud og betal kun i forhold til færdiggørelses graden og helst så meget som muligt betinget af jeres eller en rådgiveres godkendelse af arbejdet.

    Hvor meget og hvor hårdt i vil sætter jer er jo helt op til jer og hvis i har god sikre jobs er det jo ikke det store problem at bygge noget gæld op så længe man er i den første del af livet.

    Uanset hvordan og hvordan i flytter jeres lån rundt og jeres sikkerhed rundet vil banken jo nok se på jeres samlede lån, indtægter og sikkerhed. Tror bare ikke at en tilbygning umiddelbart giver så stor værdi stigning som omkostningerne ved at lave den, men det er svært at vide og er jo i sidste ende noget der skal afgøres ved en konkret vurdering.

    Som som thsv siger. Tal med bank og kontakt et par muremester eller interprenøre og bed dem om at lave tilbud. Jeg spørg normalt dem jeg sådan kender hvem de evt. har gode erfaringer med. Bor i tæt på grænse kan det være en ide at spørge f.eks. et tysk firma.

    held og lykke

    #166322
    AnonymForfatter

    Prøv http://www.3byggetilbud.dk/

    Man beskriver sit projekt og modtager – som regel – 3 gratis tilbud på opgaven. Som regel ønsker tilbudsgiver at besigtige stedet og snakke flere detaljer inden der gives tilbud. Jeg har brugt servicen et par gange, det virker meget fint.

    Husk at checke, om tilbudsgiver er medlem af BYG (check http://www.byggaranti.dk – her kan man også finde mange gode råd) og anvend standardkontrakten AB92 – den kan også findes på nettet.

    #166490
    AnonymForfatter

    Jeg kender godt til hjemmesiden, men har spekuleret på om man kan benytte denne service, hvis man f.eks. først skal bygge om 1-2 år? Jeg har ikke lyst til at binde mig til noget byggefirma før det hele er på plads, idet der osse skal indhentes tilladelse fra kommunen.

    #166492
    MichaelForfatter

    Det er jo ganske uforpligtende, men for at prisen skal være nogenlunde rigtig skal projektet også være beskrevet udførligt. Så prøv da endelig og få en nogenlunde pegepind for hvor meget projektet løber op i.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.