Omprioriteringsovervejelser ved overgang til pension

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91728
    AnonymForfatter

    Da jeg er på vej på efterløn/pension overvejer jeg at udskifte mit Lån & Spar boligfinansiering (variable rente p.t 3,05%) med et fastforrentet afdragsfri prioritetslån, hvor jeg er tilbudt hhv 4% (kurs 92 og 5 % kurs 99,6 fra BRF. Grundet de gældende markedsvilkår nedbringer jeg prioritetsgælden med 500.000 for at overholde 80% reglen.
    Jeg vælger nok 5% lånet grundet det mindre kurstab selvom renteomkostningen er lidt højere.

    Interessehorisonten er 10 år inden skift til mindre bolig.

    Udfordringen er at tilvejebringe en buffer kredit på ca. 200.000 til uforudsete omk. da pensionsbetalinger er ikke altid ligelige fordelt over tid. (og biler kan undertiden give en en overraskelse…)

    Vi har en aktiebeholdning på ca. 500.000 som jeg vil gerne holde som langsigtet investeringsreserve.

    Er der eventuelt andre muligheder end en noget højtforrentet kassekredit i Lån & Spar med sikkerhed i mine aktier og med variable rente?

    Jeg har heldigvis altid haft et fornuftigt samarbejde med min bank, men vil naturligvis gerne optimere mine muligheder nu når jeg går på pension. (Undtagelsen er dog Totalkredit, der tilsyneladende misforstår deres rolle og kan slet ikke konkurrere med andre kreditforeninger.

    På forhånd tak til jer, der måtte have nogle gode anbefalinger herom og Godt Nytår til alle.

    #166024
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg vil kun lige knyttet en kommentar til omkring dit valg af BRF. BRF er den kreditforening som er absolut den dyreste, både med adm. bidrag og de dårligste kurser på lånene (Kilde: Penge og privatøkonomi), så du bør ihvertfald smutte i andre banker og få dig en snak og nogle konkrete tal på bordet.

    #166030
    ForbrugerenForfatter

    Og jeg vil give HrBentzen fuldstændig ret. De er bare svinedyre sammenlignet med de øvrige kreditforeninger.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.