Ønsker at investere 100.000 kr i obligationer

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91722
    AnonymForfatter

    Hvilken type obligation (dansk) kan anbefales?
    Lavest mulig risiko.
    Størst mulig effektiv rente.

    #165956
    ForbrugerenForfatter

    Du to ting modarbejder hinanden. Lav risiko betyder lav rente og høj rente betyder høj risiko. Så du skal simpelthen lave en afvejning af hvor stor risiko ønsker du at tage. Korte statsobligationer har den lavest risiko, men har samtidig også den lavest rente.

    Du skal se renten som en risikopræmie, jo højere risiko, jo højere risikopræmie(=rente).

    #165958
    AnonymForfatter

    Efter min mening er transaktionsomkostningerne alt for høje til at det kan betale sig at investere 100.000 kr. i obligationer. Man bør ikke som privatinvestor investere i obligationer for et mindre beløb end 10.000.000 kr. Konstant bøvl og meromkostninger af udtrækninger mv.

    Hvis du alligevel vil investere i obligationer (selv om der er gode renter at få på højrentekonti i øjeblikket ca. 3,5%) så synes jeg du bør overveje at købe obligationer gennem en investeringsforening.

    #165996
    AnonymForfatter

    Jeg er helt enig med Generalen. Du bør vælge en investeringsforening. På den måde spreder du din risiko. Tjek evt. inden købet, hvor store omkostningerne er i foreningen. Det kan sagens svinge…

    #166004
    AnonymForfatter

    Jeg har (mest i mangel af andre kilder) set meget på Jyske Banks forslag her: http://www.jyskebank.dk/finansnyt/obligationer/danske/analyseranbefalinger/erhvervskunde/anbefalingertilerhvervskunder/18981.asp?SiteID=3

    Jeg har købt via netbanken, her koster det det samme som at handle aktier eller investeringsbeviser. Hvis du køber obligationer som ikke bliver udtrukket før tid, eller nogen hvor der kun indfries meget få ad gangen, fx CF’er så slipper du for bøvl med genplacering af udtrukne obligationer.

    #166272
    HalliHalloForfatter

    Jeg har aldrig hørt, at man burde anvende investeringsforeninger vedr. køb af obligationer, så jeg mener dette råd er helt forkert.

    Se venligst hvad fagkundskaben mener:

    http://borsen.dk/nyheder/investor/artikel/1/198788/ekspert_du_investerer_bedst_selv_i_obligationer.html

    #166282
    HJLForfatter

    I den artikel skriver de at det kan være svært at oversku hvis man er ny spiller på markedet.

    Hvis I mener at det er så let så vil en måske forklare mig om jeg har ret i denne enkle anskuelse:

    Ved investering i enkelt obligationer (som i øvrigt sagtens kan gøres for langt under 10 millioner – hvor kommer det tal fra GP?) kan du med fordel vælge obligationer med kort løbetid – under 1 år – disse ved du med garanti vil udløbe til kurs 100 ved simpel matematik kan du regne ud hvad den effektive rente bliver (du regner på renten og kursgevinsten) du skal kende lidt til skat så du husker at tage højde for den. Så skulle man kunne sammenligne renten på en almindelig opsparingskonto eks. den på 3,5 % som omtales længere oppe (hvis man altså også her fratrækker lidt skat).

    Investering i alle andre obligationer eller foreninger = at gamble (løbe risiko) som tråd starter jo netop har frabedt sig med udmeldingen om lavest mulige risiko, tilbage er nu så blot at vælge mellem de 5-10 obligationer der kan bruges pt. (jeg er ikke opdateret på om der overhoved er nogle lige pt. Det jeg ved, er at de til tider er svære at finde når de bliver købt op i markedet).

    Alternativt ringer du til din bank de kan måske forklare det lidt enklere end vi kan her på et debatforum :-), de har nok også et regnesystem der kan regne den effektive rente ud på obligationer med kort løbetid. Disse er i øvrigt helt uden risiko (intet i Verden er helt uden risiko, risikoen her er hvis du vælger realkredit obligationer; at realkreditinstituttet krakker og hele reservetanken er tømt – ved statsobligationer er risikoen at staten krakker).

    Jeg har søgt lidt efter et system på nettet der kan lave mattematikken for dig/os men jeg har ikke fundet det, men den slags koster jo nok penge 🙁

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.