angående forældelse.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91708
    AnonymForfatter

    Hej jeg har en gammel erhvervs gæld på ca 500000kr plus renter som er 17 år gammel og jeg har ikke betalt til den i 17 år men får en konto udskrift fra banken en gang om året bliver den gæld forældet fra 1/1-2011

    #165652
    testForfatter

    nej forældelse gælder kun for gæld som du f.eks. ikke var klar over at du havde. Gad vide om man ku låne penge ud til folk hvis så bare gælden automatisk forsvandt?

    #165654
    MichaelForfatter

    Forkert. Forældelse gælder for al slags gæld uanset hvad ens hukommelse fortæller. Dog er domsfældelser for gældsposter i fogedretten undtaget for forældelse samt gæld der er indgået frivilligt forlig for..

    #165658
    AnonymForfatter

    er faldt dom for 17 år siden eler har jeg kun modtaget en konto udskrift hvert år fra den bank jeg havde mit firma i.

    #165664
    AnonymForfatter

    Når der er faldet dom i sagen så er du dømt til at betale. Det er dermed for sent at gøre indsigelser. Men hvorfor er du dog ikke begyndt at afdrage på gælden? På 17 år må det da have været muligt for dig at afdrage en betydelig del.
    Jeg kan ikke lade være med at få den tanke, at du bevidst ikke har ville afdrage, men istedet blot vente på enten gældssanering eller forældelse. Hvis det er tilfældet så har jeg godt nok ikke meget respekt for dig.
    Hvis tilfældet er at du desperat i 17 år har forsøgt at nå en situation, hvor du kunne afdrage, ja, så beklager jeg, at jeg har fået et forkert indtryk af dig.

    #165666
    testForfatter

    Ikke hukommelse men det om man har viden om glæde har faktisk betydning for forældelse. Altså rejser fordringshaveren ikke kravet forældes det. Det tro jeg du er mening med mig i Michael ellers poster jeg da gerne et link på det.

    #165668
    testForfatter

    Forældelse af gæld er ikke noget der starter automatisk når man låner penge. Starten på en forældelse skal betingelser af noget helt specifikt som f.eks. at fordringshaveren ikke gør sit krav gældende eller opgiver at fastholde kravet. Der er så mere specifikke regler for hvordan man på forskellige gældstyper fastholder kravet men dem kender banken helt sikkert. Så nej det jeg skriver er ikke at det har betydning om man kan huske en gæld men om man er gjort bekendt med kravet. Det er man f.eks. også selv om man nægter at åbne et brev eller udebliver fra retten. For lige at gøre klart at blive gjort bekendt med ikke betyder det samme som at forstå

    #165672
    AnonymForfatter

    Det vil nok være rart, hvis trådstarter kom på banen igen og oplyste noget mere. Vi ved for lidt om dette til at kunne udtale os helt konkret. Han blev i hvert fald gjort bekendt med gælden da der faldt dom for 17 år siden. Det lyder også til, at det har noget at gøre med et firma han ejede dengang, måske en konkurs. Da han har været ejer af firmaet har han jo også haft ansvaret for økonomien og derfor er det også svært at forstå, at han måske ikke skulle kunne forstå, hvor den gæld kom fra.

    Men sværere er det altså at forstå, hvorfor han tilsyneladende ikke har afdraget noget som helst i 17 år!

    #165674
    AnonymForfatter

    Det enste jeg spurte om var at min gæld var forældet. men når mand ligger nede i den lave ende af løn skalaen så er der bare ikke penge til at betalle sådan en gæld. og hvorfår skal jeg straffes på min privat økonomi når jeg har på et tidspunkt forsøgt at skabe noget for samfundet jeg havde 3 mænd andsat.

    #165684
    MichaelForfatter

    Drop offerrolle-mentaliteten. Du har lånt nogle penge og de skal naturligvis betales tilbage. Længere og mere kompliceret er det faktisk ikke.

    Jeg er enig med de øvrige debattører i at 17 år uden at have afdraget en klink tyder på mangel på velvilje. Det alene er faktisk diskvalificerende hvad gældssanering angår, så du har nok skudt dig selv godt i foden. Havde du afdraget det du nu kunne ville mulighederne for gældssanering være rimeligt gode. Du skal nok regne med at gælden følger dig i graven.

    #165702
    AnonymForfatter

    § 6. Forældelsesfristen er 10 år for fordringer i henhold til pengelån eller ubevilgede overtræk på konti i pengeinstitutter, jf. dog stk. 3.

    Stk. 2. Er der ikke fastsat noget tidspunkt for indfrielse af gælden i henhold til en kassekredit eller et andet lån med variabelt lånebeløb, regnes forældelsesfristen fra den seneste indsættelse eller hævning på kontoen, der er foretaget af andre end fordringshaveren, dog senest fra det tidspunkt, til hvilket gælden måtte være opsagt til indfrielse.

    Stk. 3. Fordring på renter, gebyrer og lignende forældes efter § 3. Dog er sådanne fordringer omfattet af stk. 1 og 2, i det omfang de tilskrives inden for maksimum på en kredit.

    § 16. Forældelsen afbrydes, når fordringshaveren foretager retslige skridt mod skyldneren med henblik på at erhverve dom, betalingspåkrav påtegnet af fogedretten, voldgiftskendelse eller anden bindende afgørelse, der fastslår fordringens eksistens og størrelse, og forfølger disse skridt inden for rimelig tid.

    Stk. 2. Gøres fordringen gældende ved domstol, sker afbrydelsen

    1) ved indlevering af stævning eller betalingspåkrav til retten,

    2) når påstand om fordringen nedlægges under retssagen, herunder som modkrav,

    3) når fordringen under retssagen bliver gjort gældende til modregning, dog kun i det omfang fordringen dækkes af hovedfordringen, eller

    4) ved skyldnerens indlevering af stævning til retten med påstand om, at fordringen ikke består.

    Stk. 3. Er det aftalt, at tvist om en fordring skal afgøres ved voldgift, eller er anden særlig afgørelsesmåde hjemlet, sker afbrydelsen, når fordringshaveren iværksætter, hvad der fra dennes side skal gøres for at sætte sagen i gang. Stk. 2, nr. 2-4, gælder tilsvarende.

    Her er et udrag af loven og det er 17 år siden der er faldet dom så jeg formoder den er forældet den 1/1-2011 da den nye regel siger 10 år og de har haft 2 år fra lovens tiltradelse til at fode mig i gen så jeg tæller timmer nu så 267 timer og 12 minuter så er det forvæl til gammel gæld HOHOHO!!!!

    #165704
    AnonymForfatter

    Nå men sure opstød til side. jeg har haft en del gæld jeg har betalt fra min virksomhed i gennem tiden bla en stor moms gæld som jeg betaler på endnu.

    #165712
    AnonymForfatter

    Påmindelsen du fik i 2007 vil afbryde forældelsen efter gammel lov (1908loven) –
    Den nye lov reducerer forældelsestiden til 10 år, men gælden er ikke forældet før 2017

    #165718
    AnonymForfatter

    tak for dit svar Nemesis endlig en der kunne give et konkret svar man kunne bruge til noget tak for det.

    #165720
    AnonymForfatter

    til jer andre lad vær med at dømme folk før i kender deres situation

    GOD JUL

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.