Billån – Hvor meget?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91707
    AnonymForfatter

    God formiddag.

    Jeg vil høre, om nogle har erfaringer med hensyn til billån og hvor meget / om det er muligt at låne.

    Mit situation er således per. 1. marts at jeg står med lærekontrakt og som førsteårs elev modtager 21.000 før skat (25.500 som 2. og 3. års 28.000) har 1 barn med min forlovede som har omtrent 11 udbetalt og vi bor i en 3 værelses lejlighed, Faste udgifter for 9500 kr. Eneste gæld jeg har er en kassekredit på 10.000 som jeg dog forventer er betalt ud i Januar. Jeg venter selvfølgelig 3 måneder eller længere efter start på jobbet med at realisere drømmen hvis den kan opfyldes.

    Er det usandsynligt at låne til en ny bil (pris klasse 180-200) hvor der er billig forsikring inkluderet – 9.000,- kasko

    Udbetaling – Er vel et must?

    Jeg er 19 og bliver 20 til maj.

    Glædelig jul og godt nytår!

    #165576
    AnonymForfatter

    Nu tænker jeg lige i alternativer – Leasing? Så kommer jeg jo ikke over i problemet med, at hvis jeg eventuelt ikke står med stilling efterfølgende slipper jeg for et lån der køre videre?

    Anbefalinger søges 🙂

    #165578
    HalliHalloForfatter

    Hvis det er en ny bil i vil købe, så financierer forhandleren det hele for dig, og sikkert meget billigere end i banken.

    Gå dog ned til forhandleren i eftermiddag og få et godt tilbud.

    Jeg er næsten sikker på at de kan tilbyde dig en endnu dyrere bil end en til kun 200.000 kr., hvis det er det du gerne vil have.

    God fornøjelse med bilkøbet.

    #165582
    AnonymForfatter

    Vil da gerne suse rundt i en ny A4 🙂 Men jeg har nu mere tanke på at holde fødderne på jorden indtil jeg er sikret fast høj indtægt efter læreperioden (Hvis jeg til den tid finder det nødvendigt) – Jeg vil også egentligt bare høre om det var realistisk for mig, at udvide familien med en ny Polo. Så jeg derefter engang i Marts kunne tage snakken med forhandler 🙂

    Tak for dit svar!

    #165584
    ForbrugerenForfatter

    Det er nemt at låne hos forhandleren. Ofte er det nok, at man kan levere en vis passende udbetaling typisk 20 % samt kopi af lønseddel alternativt ansættelseskontrakt og årsopgørelse. Vær dog opmærksom på, at der er typisk nogle meget dyre stiftelsesomkostninger hos bilforhandleren 10-20000 plus tinglysningsafgifter er ikke usædvanlige og de kan ikke trækkes fra i skat.

    Et alternativ er, at blive medlem af FDM, så kan du via Lån og Spar bank få en billig finansiering. Det er ikke et krav, at man ellers er kunde i Lån og Spar bank.

    Afhængig af, hvad dit månedlige overskud er, kan du også prøve, at høre om du kan låne i banken via en forhøjelse af din kassekredit. Det kan afhængig af låneperioden godt være billigere, selvom renten er højere. Dette kan lade sig gøre, fordi der ikke skal betales omkostninger til pant ved denne metode.

    Hvis du ikke kan levere mindst 20 % er renten typisk høj, fordi så er risikoen større for pengeudlåneren.

    #165588
    MichaelForfatter

    Jeg må sige at det til stadighed undrer mig, at der er så mange der stiller spørgsmål vedr. hvor meget de kan låne på baggrund af en fremtidig indtægt, som endda ligger i den lave ende. Hvad skete der lige med den gode gamle dyd “opsparing"? Dermed ikke sagt, at man partout skal lægge 100% af bilkøbet kontant, men 20% er da et absolut minimum.

    Lad være med at belaste en privatøkonomi der kun lige er i sin opstart. Du har undværet bil i 19 år og kan sikkert fint undvære den 2-3 år mere. Kan du spare 20% op i de par år har du bevist at du også kan afdrage et lån. Hvis ikke, ja så kører bussen da heldigvis endnu.

    #165594
    AnonymForfatter

    Jeg starter på skiftehold, og er derfor ikke dækket ind under offentligt transport. Derudover skal det være muligt for os at kunne tilrettelægge dagen til gavn for alle, så min søn kan blive hentet til tiden i Børnehaven.

    Det var ikke et spørgsmål om hvor meget, men om det var realistisk, da der i 08′ blev ramt en øm nerve hos bankerne, og kreditinstituterne. Økonomien kan sagtens bære det, da vi pt. Har et stort rådighedsbeløb, som kun bliver endnu større i takt med jeg kommer i lære.

    Min alder er ligegyldig, når vi taler om alt andet end banker. Der er ganske vist ikke så meget livserfaring på kontoen, men den skal vidst nok komme uanset hvad 😉

    Kan du sige med 100% sikkerhed hvordan din økonomi ser ud om 3 år? Kan nogen som helst det?

    #165598
    AnonymForfatter

    Havde lige læst dit indlæg eén tand for surt – Beklager 🙂

    “Udbetaling – Er vel et must?"

    Skulle forstås som, at jeg var afklaret med at jeg ikke kom udenom hvis jeg skulle afvikle lånet ansvarligt. Kender til et par stykker der har valgt at google hurtiglån for derefter at gå til forhandler. De skal afdrage lige lang tid på lånene, og der er ikke den store forskel på ydelsen 🙂

    #165602
    AnonymForfatter

    Kan du sige med 100% sikkerhed hvordan din økonomi ser ud om 3 år? Kan nogen som helst det?

    Nej, ingen kan spå om fremtiden, også derfor det er vigtigt at ligge en god sjat penge i udbetaling, så hvis der sker noget uventet (en af jer bliver fyret), så kan i afsætte bilen uden at stå med gæld bagefter.

    Du er meget at det skal være en hel ny bil? Hvad med at starte med en mindre brugt, for jeres barn kan jo være i alle biler i mange år endnu 🙂

    #165604
    AnonymForfatter

    Da du ikke kan lægge udbetalingen, men har et stort rådighedsbeløb og først behøver bilen i marts så ville jeg lægge alt til side i de næste par måneder og så købe en ældre brugt bil som I kan have i en 3-4 år. I særdeleshed hvis du måske ligefrem er så heldig at kunne selv – eller kender nogen der er lidt fiks på fingrene og kan lave nogle små reperationer selv.

    #165606
    HalliHalloForfatter

    Nu vil nogen nok sige at jeg er en småtskåren person, men jeg vil alligevel tillade mig at gøre opmærksom på Ålborgs lille stavefejl:

    Staves sådan i et ord: småreparationer

    Jeg ville også blive glad, hvis man korrigerede mig i sådanne tilfælde.

    Til den vordende bilejer:

    Kør nu forsigtigt i din snart nye eller gamle bil, især i øjeblikket hvor føret ikke er så godt. Mange helt unge overvurderer deres egne evner, når de sætter sig bag et rat.

    #165608
    AnonymForfatter

    Nu vil nogen nok sige at jeg er en småtskåren person, men jeg vil alligevel tillade mig at gøre opmærksom på Ålborgs lille stavefejl:

    Staves sådan i et ord: småreparationer

    Jeg ville også blive glad, hvis man korrigerede mig i sådanne tilfælde.
    Ja, nogle gange går det lidt hurtigt når man skriver på nettet og så får man ikke lige tjekket for evt. stave – og slå fejl, men jeg skal åbenbart til at bruge noget mere tid på lige at holde øje med dine indlæg i håb om, at jeg kan finde et par fejl hist og her 🙂

    #165616
    AnonymForfatter

    Så vil jeg da lige komme med en rettelse når vi skal gå i små sko. Det hedder finansierer og ikke financierer. Vi er vel i DK.

    http://www.syntaksis.dk/script/site/page.asp?artid=44&Cat_ID=49

    #165618
    AnonymForfatter

    Så vil jeg da lige komme med en rettelse når vi skal gå i små sko. Det hedder finansierer og ikke financierer. Vi er vel i DK.

    http://www.syntaksis.dk/script/site/page.asp?artid=44&Cat_ID=49

    #165632
    HalliHalloForfatter

    Til Busken:

    Tak for oplysningen, men mange staver åbenbart ordet finansiere forkert, men skal ikke være nogen undskyldning.

    Til Aalborg:

    Jeg laver selv mange stave- og også andre grammatiske fejl, så du må meget gerne ganske løs, hvis du gider. Og tit bliver der ikke læst korrektur, så der kommer til at mangle enkelte ord, som man dog ofte kan gætte sig til.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.