Hjælp til nøgletal – vigtigt

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91704
    AnonymForfatter

    Hej 🙂

    Jeg står og har den opgave at skulle analysere Danske Bank’s nøgletal. Men da et bank-regnskab er nyt for mig, håber jeg, der er nogen herinde, der har lidt kendskab til bankers årsregnskaber.

    Det jeg spørger om hjælp til, er:
    – hvilke nøgletal skal man se på
    – beskrivelse af nøgletallene
    – skal man se på andet end nøgletallene? F.eks. indlån og udlån.

    Håber I kan hjælpe og på forhånd tak 🙂

    #165468
    testForfatter

    Er det en opgave som du har fået som en del af et job eller som del af et undervisning forløb og i så fald på hvilket nivea?

    #165522
    AnonymForfatter

    Som et del af undervisningsforløbet.. Det er til en aflevering på A niveau…

    Er vant til at lave økonomiske analyser af virksomheder som f.eks. Vestas.. Men har aldrig set nøgletal som en bank har og derfor er jeg bare bar bund – desværre 🙂

    #165526
    AnonymForfatter

    Du bliver nødt til at præcisere hvad opgaven omhandler.

    Skal du lave en strategisk regnskabsanalyse af danske bank ved benyttelse af eksempelvis Porter’s five force eller SWOT-analyse til den strategiske del.

    Niveauet er det handelsskolen eller handelshøjskolen? Niveau a lyder som det “kun" er til handelsskole niveau.

    Der findes jo masser af fremragende kandidathandlinger på eksempelvis CBS eller ASB.

    #165528
    AnonymForfatter

    Det er niveauet på handelsskolen 🙂

    Og jeg skal lave en økonomisk analyse af Danske Bank, hvor jeg kigger på nøgletallene..

    #165534
    AnonymForfatter

    Tjek som sagt eventuel http://www.asb.dk/lib.

    Søg eksemeplvis på “regnskabsanalyse danske abnk" eller “værdiansættelse danske bank".

    Der findes masser af fremragende afhandlinger.

    Husk at drage inspiration ikke at copy/paste.

    10 eller 12 burde være hjemme, da de fleste bachelor- eller kandidatafhandlinger ligger væsentlig over handelsskole niveau.

    Held og lykke med opgaven.

    #165536
    AnonymForfatter

    Mange tak for hjælpen 🙂

    #165538
    AnonymForfatter

    Kan se det er bøger man skal låne hjem og det har jeg desværre ikke tiden til 🙂

    Håbede mere, der var nogen, der kendte til en banks nøgletal og lige hurtigt kunne fortælle, hvad der var en god idé at have med i en økonomisk analyse 🙂

    #165540
    AnonymForfatter

    At analysere et bankregnskab er noget ganske andet end at analysere et virksomhedsregnskab. Du kan ganske enkelt ikke anvende de metoder, du benytter er gængs ekstern regnskabsvæsen!

    Den væsentligste forskel mellem almindelige virksomhedsregnskaber og bankregnskaber består i, at bankerne er underlagt strenge og komplekse kapitaldækningsregler samt, hvis man skal sige det lidt forsimplet, at banker indregner særlige former fremmedkapital i kapitalbasen.

    De nøgletal man særligt skal være opmærksom på er:

    * Egenkapitalens forrentning (lige som i virksomheder)
    * Nedskrivningsprocent
    * Udlånsgearing
    * Store engagementer i procent af det samlede udlån

    samt

    Kapitaldækningsmål, så som:
    * Solvensprocent
    * Kernekapialprocent inkl. hybrid kernekapital
    * Kernekapitalprocent excl. hybrid kernekapital
    * Egenkapitalprocent

    Med henblik til de meget store omvæltninger der er i støbeskeen med Basel-III, kan bliver det nu også interessant at se på bankernes egenkapitalprocent (altså forholdet mellem egenkapital og bankens risikovægtede aktiver)

    Alle ovenstående kapitaldækningsmål sætter kapitalbasen i forhold til bankens risikovægtede aktiver. I opgørelsen af risikovægtede aktiver er særligt interessant at se på hvorvidt banken anvender standard metoderne eller mere avancerede opgørelsesmetoder som Advanced IRB.

    Endelig er det meget afgørende at tage stilling til bankernes fundingsituation, herunder afløbsprofilen i den eksisterende funding.

    #165542
    AnonymForfatter

    Den skal vel ikke afleveres på mandag. 😉

    #165544
    AnonymForfatter

    Altid en fornøjelse at læse Generalen’s indlæg.

    #165546
    AnonymForfatter

    Måske kan nedenstående opgave om værdiansættelse af Danske Bank fra 2009 bruges

    http://theses.asb.dk/projekter/fbspretrieve/5590/V_rdians_ttelse_af_Danske_Bank__HD__F__afhandling_af_Anders_B_kgaard.pdf

    #165550
    testForfatter

    Tja det er fint nok at du modtager lidt hjælp første vel igrunden til at stille spørgsmålet men tænk sig at det kunne lade sig gøre for os andre at skrive opgaver ved at læse bøger ok skrive ind på skrive maskine. Nu har du jo så fået råd,men du snyder kun dig selv.

    #165556
    AnonymForfatter

    Lærte man ikke grammatik dengang? (En computer har grammatikkontrol i modsætning til den gamle skrivemaskine)

    Har altså til tider meget svært ved at læse hvad du skriver. Ved godt at jeg selv er meget overfladisk og sjusket i mine besvarelser herinde, men synes godt nok du slår mig med flere længder.

    Håber ikke ovenstående får dig helt op i det røde felt, men det er ment som konstruktiv kritik.

    #165560
    testForfatter

    htc har sine mangler.

    men ja det var en anden må at skrive på da vi skrev på skrive maskine.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.