Råd angående forældelse.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91700
    AnonymForfatter

    Hej Mybanker

    Jeg har et spørgsmål angående forældelseregler.

    Konkret har jeg en gældspost på 600.000 kr. til en bank.

    Som jeg forstår de nye forældelsesregler er en gæld, uden der er faldet dom eller underskrevet forlig / skyldnererklæring til forældelse 3 år efter stiftelsen.

    Gælden er opsagt af banken i marts 2008, hvor engagementoversigt var 380.000 (gode renter på 2 år må man sige), så vil gælden ikke være forældet efter marts 2011?

    Jeg er endvidere erklæret insolvent frem til marts 2011.

    De 80.000 af de 600.000 har jeg fået dom på i fogedretten, såvidt kan jeg forstå er forældelsesregler her 10 år, eftersom der er faldet dom, så disse vil jeg naturligvis betale gennem en frivillig akkord som jeg har gang i.

    Hvilke forhold skal jeg være opmærksom på her?

    Endvidere er der nogle der kan anbefale en god advokat, som jeg nok snart må have indover.

    På forhånd mange tak

    / Forsikringsmanden

    #165428
    MichaelForfatter

    Flere fejl i dit indlæg:

    1) Forældelsesfristen er ikke nedsat til 3 år, men fra 20 til 10 år.
    2) Forældelsesfristen starter i det øjeblik du misligholder betalingsaftalen og ikke fra stiftelsesdatoen. I såfald ville al gæld >10 år jo automatisk blive forældet eksempelvis realkreditlån og det er jo ikke tilfældet.

    Forældelsesfristen på 3 år gælder for fakturaer, eksempelvis en håndværkerregning.

    #165430
    testForfatter

    Med mindre jeg helt har misforstået begrebet forældelse er det kun relevant i de sager hvor fordringshaveren ikke gør noget aktivitet for at inddrive gælde. Før var det nok med en rykker nu skal man så en tur i fodge retten.

    #165436
    AnonymForfatter

    Tak for inputs.

    Ja, det er sørme 10 år tak, nå så må vi tage den derfra.

    #165448
    testForfatter

    lige en præcisering af forældelse af gæld.

    “Generelt afbrydes forældelsen af gæld, hvis skyldneren udtrykkeligt – eller ved sin handlemåde – erkender sin forpligtelse over for fordringshaveren. Eller når fordringshaveren foretager retslige skridt mod skyldneren. Det kan for eksempel ske ved betalingspåkrav påtegnet af fogedretten, voldgiftskendelse eller anden bindende afgørelse, der fastslår fordringens eksistens og størrelse."

    så bare rolig dine skyldnere behøver ikke din medvirken til at undgå at gælden bliver forældet.

    #223456
    A.P.MøllerForfatter

    Hej

    Jeg har en 25 år gammel gæld på ca. 80.000,- til BRF i forbindelse med en tvangsauktion, jeg var i fogedretten for ca 25 år siden og blev i den forbindelse dømt til at betale.

    Mit spørgsmål går på om jeg nu kan gøre brug af den nye forældelse lov jeg har ikke hørt fra kreditor de sidste 6-7 år men nu er de vendt tilbage med kravet.

    Er der en der kan svare på det på forhånd tak

    #223458
    morsdrengForfatter

    Den nye forældelseslov trådte i kraft pr. 1.1.2008 med en overgangsperiode på 3 år.

    Hvor en påmindelse tidligere var tilstrækkeligt til at afbryde en forældelse skal der efter den nye lov mere til, nemlig dom/betalingspåkrav indbringelse af sagen for fogedretten eller skyldnerens underskrift på et frivilligt forlig/skylderklæring. I særlige tilfælde, kan skyldnerens handlemåde også være en erkendelse af gældens fortsatte eksistens. Det kan du læse mere om i forældelseslovens kapitel 5

    Har BRF afbrudt forældelsen efter de gamle regler, dvs,. ved en påmindelse, inden den 31.12.2007 gælder denne afbrydelse også efter ikrafttræden af den nye lov, MEN kun for 10 år som er den nye forældelsesfrist for fordringer og gæld til pengeinstitutter m.fl. Langt de fleste finansielle virksomheder har derfor sørget for at udsende påmindelser til deres skyldnere i løbet af året 2007, og derfor vil din gæld til BRF sandsynligvis først blive forældet en gang i løbet af 2017, eller 10 efter påmindelsen.

    Når du nu hører fra BRF, er det fordi kravet endnu ikke er forældet. Du kan derfor forvente, at BRF vil afbryde forældelsen ved at indbringe gælden for fogedretten eller forsøge at få dig til at underskrive en skylderklæring/frivilligt forlig inden forældelsen indtræder..

    Bed BRF dokumentere at kravet endnu ikke er forældet og forsøg derefter at få en aftale med BRF om hel eller delvis betaling af din gæld.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.