Kurs spørgsmål

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91698
    AnonymForfatter

    Hej!

    Jeg har lige et spørgsmål vedr. kursgevinst.

    Jeg har et afdragsfrit 4% obligationslån på 500.000. Nu skal jeg skife bank, og min bankmand siger at det er bedst at indfri det med det samme, i stedet for at vente til en af de 4 gange det kan indfries til kurs 100.

    Det er optaget til kurs 97,5 og kursen er nu 92,18. Hvordan fungerer det lige præcis, er det 97,5-92,18 = 5,32 kr. mindre jeg skal betale for hver 100 kr. Eller er det 100-92,18 = 7,82 kr. mindre jeg skal betale for hver 100 kr.

    Jeg undrer mig lidt over dette, da jeg kun troede der kunne blive en kursgevinst ved en konvertering i samme kreditinstitut, og ikke ved indfriels og flytning til andet kreditinstitut.

    Nogen der kan sige hvad der sker ved straksindfrielse af lånet, evt med en udregning ved 500.000 kr. 🙂

    #165382
    thsvForfatter

    Den anden af dine udregninger er korrekt!
    Ved optagelsen har du fået 500.000 * 97,5 udbetalt, og nu koster lånet 500.000 * 92,18 kr at indfri lånet. Det er altid en fordel at købe obligationer bag ved lånet, når kursen er under 100.

    Du har altså fået 487.500 kr udbetalt minus låneomk., og skal 460.900 kr for at indfri lånet plus indfrielsesgebyr.

    #165384
    AnonymForfatter

    Hej Thsv,

    Tak for svaret. Lige for at være helt sikker, dvs. når hovedstolen på mit lån præcis er 532.000 kr. så kan jeg bare fx. ved dagens kurs på 92,18 sige 532.000 * 0,9218 for at finde det beløb der skal betales for at indfri lånet, minus omkostninger?

    #165386
    thsvForfatter

    Ja, det er blot plus omk.
    Disse er typisk på 750 kr + 0,15% i kurtage, og evt. 0,1% i kursskæring.

    #165400
    grgForfatter

    Går ud fra at du har pengene kontakt siden du vil indfri?

    Hvis ikke og du blot ønsker at skifte kreditforening vil jeg ikke mene det kan svare sig når lånet ikke er større!

    #165402
    AnonymForfatter

    Det kan nemt svare sig, vi sparer ca. 50k i renter ved at skifte til Nordea frem for Danske Bank efter skat.

    Plus fleksibiliteten ved en boligprioritet.

    Men tak for hjælpen 🙂

    #165404
    thsvForfatter

    Har du medregnet en evt. rentestigning på 2% i det regnestykke!
    Husk at renten på en boligprioritet er variabel, og kan ændres, når Nationalbanken syntes det er tid.

    Jeg ville nok have beholdt det 4% lån, men sådan er vi forskellige.

    #165408
    grgForfatter

    Lyder som om det er lidt mere end dette lån på ½ mio. der flyttes…Tror nu godt man kunne finde en endnu bedre løsning…

    Men det var jo ikke det du spurgte til så lad os bare stoppe her 🙂

    #165414
    AnonymForfatter

    Alle bankforetagender flyttes. Min rente i danske bank var på 9,85 for boliglånet og tilmed variabel…

    Men tja, flex eller fastforrentet er en diskution der aldrig ender 🙂 nu vil jeg dog starte mig med at glæde mig over en lav rente de næste 2 år, så jeg kan betale mere af på andre dyrere lån 🙂

    En bedre løsning kunne jeg dog ikke finde, små 5% bedre rente på boliglånet, 3,5% på billånet og 2,5% på forbrugslånet er skam en dejlig rentenedsættelse. Flytteomkostninger på lidt over 10k skal selvfølgelig tages med i betragtning, men stadigvæk er jeg skam mere end tilfreds med skiftet 🙂

    -og kursgevinsten gør det ikke værre, den havde jeg ikke set komme, så det er en fin overraskelse.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.