vedr. etablering af enkeltmandsvirksomhed

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91694
    AnonymForfatter

    Jeg læser idræt og har et studiejob som fysisk træner i en idrætsklub.

    Men har et problem med at få udbetalt min løn, da klubben ikke må skrive kontrakt med mig, men hvis jeg derimod kunne sende dem en regning på mit arbejde kunne de betale min løn på måde.

    Hvis jeg opretter en enkeltmandsvirksomhed og sender klubben en regning på 30.000 (hvilket er vores aftale for resten af sæsonen), så kommer de 30.000 vel ind i min enkeltmandsvirksomhed, efter jeg har betalt selskabs skat. Kan jeg så udbetale dem som løn til mig selv? Er der noget med man er momsfritaget når min omsætningen er under 50.000 kr.? Vil jeg kunne trække min telefonregning, internet, tv, studiebøger, transportudgifter m.m. fra i min enkeltmandsvirksomhed.
    Hvad koster revisor årligt. Når jeg bliver færdiguddannet skal jeg nok alligevel være selvstændig og arbejde på konsulent basis i klubber og dvs. Så der skal jeg alligevel oprette en enkeltmandsvirksomhed – men burde jeg vente på at jeg bliver færdiguddannet.

    Hvor skal jeg evt. opsøge hjælp, i retshjælp hos en revisor eller hos SKAT.

    #165272
    AnonymForfatter

    1) Du skal ikke betale selskabsskat i en enkeltmandsvirksomhed. Du forskudsregistrerer derimod forventet overskud af virksomhed og betaler deraf a conto skat og AM-bidrag i løbet af året.

    2) Du kan fratrække udgifter, som er med til at erhverve, sikre og vedlige indkomsten. D.v.s. du kan fratrække udgifter, som er relevante for din virksomhed f. eks. telefon og internet. Du kan derimod ikke fratrække udgifter til studiebøger og tv m.v. idet disse er af privat karakter.

    3) Prisen på revisorbistand afhænger af omfanget af det arbejde du skal have udført. Et forsigtigt bud vil være omkring 10 tkr.+moms for bogføring, momsangivelse samt årsregnskab og selvangivelse.

    4) Du behøver ikke være momsregistreret, hvis du har en årlig omsætning under 50 tkr. Du skal dog være opmærksom på, at hvis du rammer grænsen bliver du momspligtig af hele omsætningen, og ikke bare den del der er over 50 tkr. Såfremt du bliver momsregistreret har du også fradrag for moms af virksomhedens driftsudgifter.

    #165416
    AnonymForfatter

    Hej Mogens

    Du kan sende mig en mail på abn (@) alex.dk

    Jeg er revisor, og kan hjælpe dig med det du søger … umiddelbart bør det ikke koste mere end kr. 1000-3000 pr. år.

    Mvh
    Alex

    #165420
    AnonymForfatter

    Hej.

    Jeg arbejder selv som freelance foredragsholder og underviser.
    Jeg sender en regning på et honora – dette indberettes til SKAT som b-indtægt.
    Og så skal jeg bare selv holde øje med at der er penge til at betale skat af mine honoraer sidst på året.
    Min indtægt ved dette ligger også i omegnen af 30.000 kr. årl.
    Og jeg har ingen problemer med dette i forhold til SKAT.

    Mvh Henriette

    #165432
    testForfatter

    Og der er ingen grund til at betale en revisor hverken 3eller 10kkr for den smule.du behøver slet ikke at lave noget virkeligt rengskab. Du ud fylder bare den udvidede selvangivelse og laver et regneark med de udgifter du mener det er rimeligt at trække fra

    #165434
    AnonymForfatter

    Først, tusind tak for alle svarende.

    Sådan som jeg har forstået det. Så skal jeg 1) gå ind på erhvervs og selskabsstyrelsen. 2) oprette et firma. 3) sende en regning til fodboldklubben på 30.000. 4) Udbetale dem til mig selv i løn. (pga. det er under 50.000, så skal jeg ikke have nogen revision eller betale selskabs SKAT). Ved slutningen af kalenderåret betaler jeg B-skat af den løn jeg har overført til mig selv? Er det virkelig så simpelt?

    #165438
    AnonymForfatter

    Hej Mogens

    Det er helt korrekt.

    Du har ikke pligt til at lave nogen form for regnskab. Dog skal du kunne fremvise et regnskab (en specifikation), hvis SKAT en dag kommer og spørger.

    På selvangivelesn skriver du hvor meget du har haft i overskud i året (i dit tilfælde vil det være alle dine indtægter) i feltet med “overskud af virksomhed", og SKAT beregner automatisk hvad det koster i skat.

    Du kan forøvrigt se her, hvad der skal fremgå af en faktura:
    http://www.danskebank.dk/da-dk/Erhverv/Mellem-erhverv/Cash-Management/Raad-og-tips/Pages/Krav-til-virksomhedens-faktura.aspx

    #165446
    testForfatter

    er ikke helt klar over om du behøver at register dig som virksomhed men den oplysning er tilgængelig på nettet.

    nej du behøver ikke at lave regnskab. Som sagt hvis du vælger at trække noget fra i din indtægt som f.eks. kørsel laver du bare et regneark som du gennem til den dag de evt. kommer og spørg dig.

    #165900
    AnonymForfatter

    Mogens:

    For det første kommer du aldrig til at betale selskabsskat i en enkeltmandsvirksomhed, dette er forbeholdt for selskaber.

    Du kommer heller aldrig til udbetale løn til dig, for dette er ikke muligt i en enkeltmandsvirksomhed. Det er dog muligt at udtrække beløb til sig selv.

    Og Alex, du påstår at du er revisor. Haha, det tror jeg simpelthen ikke på.

    Glædelig jul.

    #165902
    AnonymForfatter

    Hej Bej

    Vil du se en kopi af min autorisation? Eller er er du mere interesseret i udokumenterede påstande end fakta ?

    Mogens: Det Bej skriver er iøvrigt rigtigt – og helt på linje med hvad der står i resten af denne tråd.

    Hvis du vil have gratis rådgivning kan du henvende dig personligt (og fysisk) på dit lokale skattecenter. De hjælper gerne.

    Godt nytår.

    @Alex

    #165904
    testForfatter

    ja læser man sådan lidt den rødetråd i det her er vi vel stort set enige. jeg er ikke reviser, har kun det regnskab der sådan ca svare til en hd første del plus lidt og lidt praktisk erfaring.
    Mit formål var primært at sige at en reviser ikke er nødvendig eller et krav. Et rigtigt regnskab op stillet efter bogførings loven er heller ikke nødvendigt. Et simpelt regneark er nok. Sådan er jeg selv klaret skærne i ca. 4 år i vores hobbyvirksomhed. Første år to jeg et møde med told og skat. Det eneste vi diskuterede der var en straksafskrivning af en bærebare pc. Hun ville vide hvor meget den blev brugt privat, men mit svar om at vi havde 4 andre pc er i husstanden stoppede den videre diskussion.

    da vi nu har en reviser i tråde ville jeg lige spørge.
    1. skal man ha et cvr nr. for at oplyse indtægt ved en sådan enkeltmandsvirksomhed. Er der ikke en grænse som for moms reg.?

    #165922
    KrisserForfatter

    Husk i øvrigt, at når du ikke er ansat, er du ikke dækket hvis du kommer til skade i dit arbejde. Du skal derfor tegne en særskilt ulykkesforsikring, der dækker hvis du kommer til skade under dit arbejde, da din almindelige ulykkesforsikring ikke vil dække dette. Du skal også huske at tegne en erhvervsansvarsforsikring, da du ikke er dækket af din private ansvarsforsikring gennem din indboforsikring, hvis du kommer til at skade en af dem du træner (erstatning for dette kan løbe op i mange millioner kroner). Du skal også huske at der ikke bliver sat penge til side til ATP, pension, mv.

    På grund af ovenstående, skal du udfakturere væsentligt mere som selvstændig per time, end du ville skulle som ansat.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.