HVAD SKAL JEG GØRE ?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87218
    AnonymForfatter

    Hej
    Vi er en familie med 3 børn. Vi har opretttet to børneopsparinger til vores to ældste børn i Morsø bank. Opsparingerne er på henholdsvis 29.000 kr. og 13.000 kr.

    Vi har ikke været tilfreds med de seneste pr. års årlig rente der er blevet tilskrevet disse konti. I stedet for en alm. rente går vores overvejelser på, at skifte til en bank til en højre rente eller tilbyde at investere pengene og opnå et højere afkast.

    Da vi ikke har den store forstand på investeringer ville vi gerne have nogen gode råd til om hvad vi skal gøre i denne situationen, eller om vi bare skal opsparingen være som den er. Det må ikke være for kompliceret , og at vi har mulighed for at trække os ud af markedet.

    Til det yngste børn skal vi have oprettet en børneopsparing. Hvor vil man anbefale vi opretter opspringen i steden for Morsøbank.. Vi bor I København

    Spørgsmålet er hvem kan tilbyde en god løsning på dette område.

    Med venlig hilsen
    Ahmad

    #106906
    AnonymForfatter

    Det er nemt at finde højere rente-satser – klik på ‘Top 10 Indlån’ herover til venstre. Tjek derefter et par udvalgte (der kan være kontogebyr etc.). Husk at Morsø Bank kræver imellem kr. 150,- og kr. 225,- for at overføre kontoen.

    Valg mellem en kontantkonto eller investering i værdipapirer er simpelthen et spørgsmål om valg mellem et sikkert udbytte eller chance for et højt udbytte. Det er vel svært at råde jer til hvad I skal vælge.

    Hvis I vælger investeringsvejen, så tænk på at der er et maximum indskud på 36.000 så det bliver ikke noget stort antal værdipapirer. Morsø Bank’s gebyrer ligger på standard-niveauet (selvom det er begyndt at falde andre steder), og en aktie giver jo samme afkast uanset hvilken bank I har VP-depotet igennem. Det kunne tale for ikke at skifte bank. Men selvfølgelig er der stadig renteforskel på de indbetalte max 3000 pr år indtil der er nok til at købe en post værdipapirer.

    En børneopsparing kræver ikke mange relelmæssige møder med banken, så hvor jeres bank ligger (evt. kun i cyberspace), det er af mindre betydning.

    #106908
    MichaelForfatter

    Jeg har selv flyttet min børneopsparing til Løkken Sparekasse, som giver 3,75% i rente. Det kræver dog at man har “kundeforhold", som de kalder det. Jeg gjorde det sådan, at jeg indsatte et beløb som garantikapital (forrentes med 3,25%). Så vidt jeg husker, er minimumsbeløbet her 5000 kr, så det er til at overse. Risikoen for at tabe pengene er temmelig lille, da banken skal krakke for at det kommer dertil.

    Webbank adgang koster gratis… 🙂

    #106910
    AnonymForfatter

    Jeg stod i samme dilemme for nogle år tilbage. Resultatet blev, at jeg flyttede mine to opsparinger til Skandiabanken og fik oprettet to VP-depoter. Efterfølgende købte jeg aktier for pengene, hvilket siden har resulteret i en årligt afkast på 12 pct. Hvis du ikke gider enkeltaktier, kan jeg anbefale investering i aktier gennem LD Invest eller Sparindex, som er de to billigste foreninger på markedet. Her har du sikret dig en spredning og er tidshorisonten tilstrækkelig lang – 5 – 10 år, ser jeg intet problem i aktier

    #106918
    AnonymForfatter

    > i en årligt afkast på 12 pct.
    Fis med sådan et tal. Jeg siger ikke, at det ikke er korrekt, men giv mig et tal for ‘årligt afkast’ og jeg skal finde en aktie/periode der har det pågældende afkast. Alligevel reklameres der lystigt med den slags afkast i annoncer.

    Ja de fleste aktieinvesteringer har historisk været gode på det sidste. Om fremtiden (og det er det der er interessant) kan man KUN sige at forventeligt afkast på aktier er større end obligationer eller kontantkonti samt at sikkerheden for dette højere afkast (eller et positivt afkast i det hele taget) er mindre.

    Ja – jag kan da også anbefale aktiekøb, men ikke uden at kende mulige konsekvenser. Og så er jeg glad for at se LD-invest og Sparindex fremhævet – trist at de andre har ødelagt det ellers sunde tiltag for med investeringsforeninger for gøre den omtalte sikkerhed lidt større.

    #106922
    AnonymForfatter

    Nåh – så meget fis er der nu heller ikke i det, selvom jeg ved nærmere eftersyn må komme med en korrektion.Siden 1991 har den ene konto givet i gennemsnit 11 pct, hvilket er opnået ved forsigtige investeringer og en hæderlig spredning. Den anden opsparing har siden 1997 givet 14 pct. i snit. Så der er nu ikke megen hokus pokus ved det.

    Grundlæggende skal du ved aktieinvsteringer over en lang periode ikke forvente mere end 6 – 8 pct. i afkast under normale omstændigheder – men det er trods alt også noget mere end bankerne giver.

    #106924
    AnonymForfatter

    Ved nærmere eftertanke finder du et par eksempler på et par andre procentsatser. Jeg kunne også finde et eksempel der gav 100% – og et der gav minus 30% Eller +6 eller +8 Hvad er det rigtigste tal? De meeeget lange gennemsnitsberegniger der findes, inkluderer de krakket i 30’erne eller bare it-boble-bristet efter Microsoft/Enron? Det kan jo helt ændre tallet.

    Kan vi ikke nøjes med at være enige om:
    o aktier giver gennemsnitligt et større afkast end obligationer
    o aktier er – specielt over en kortere periode – mere uforudsigelige

    Bare fordi det er gået godt på det sidste (og det er det) skal vi ikke strø om os med høje procenter.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.