omlægning til boligkredit

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91666
    AnonymForfatter

    Jeg har et 4% fastforrentet kreditf.-lån idag på ca. 900.000,- Jeg har et pænt månedligt økonomisk overskud som jeg gerne ville anvende til nedbringelse af denne gæld.
    Jeg overvejer at konvertere til en bolig-kredit således at jeg hurtigere kan afdrage gælden – hvad siger I ?

    #164884
    ForbrugerenForfatter

    Det er en mulighed. Fordele: Alt hvad du har stående blive modregnet rentemæssigt. Ulemper: Renten er højere end F1 lån, der er konverteringsudgifter, renten kan stige til meget høje niveauer. F.eks. havde Sverige for nogle år siden en rente på flere hundrede procent, godt nok kun i en kortere periode, for at forsvare kronen. Det samme kan i teorien ske herhjemme.

    En anden mulighed er at konvertere til et F1T, hvor du sætter ydelsen til det du gerne vil afdrage ekstra. Fordele: Rente er lavest. Ulemper: Der er konverteringsudgifter, ydelser kan kun ændres en gang årlig, renten kan stige til et højt niveau.

    En tredie mulighed er, at hvis du f.eks. har sparet 95.000 op, så kan du med den nuværende kurs indfri for ca. 100.000 restgæld, ved at købe op i de bagved liggende obligationer. når du så om et år eller to har sparet yderligere en større sum op, kan du igen lave en delvis indfrielse. Fordele: Der er ingen konverteringsudgifter. Ulemper: Renten er højest, der er udgifter forbundet med førtidig indfrielse typisk 500-750 kr + kurtage af det indfriede beløb.

    Hvad du foretrækker er i høj grad et spørgsmål om personlige præferencer. Der er fordele og ulemper ved alle tre metoder.

    Desuden så kan rente på dit nuværende lån sagtens være lavere end på de to andre om f.eks. 5 år.

    #164912
    OBSForfatter

    Er selv lidt i samme situation som OP og overvejer også at lægge om til en boligkassekredit.

    Har to F3 flex-lån, det ene med afdrag og det andet uden, der begge skal refinansieres ultimo næste år og som hver er på 250-300.000 kr. Normalt har jeg også et overskud på det månedlige budget og det ville være rart at få modregnet i boliggælden.

    Men kan det betale sig i denne situation eller vil det være bedre og billigere at lægge om til F1-lån og begynde at afdrage på det afdragsfrie lån, og så eventuelt lave ekstraordinære indfrielser ved de årlige refinansieringer?

    #164932
    ForbrugerenForfatter

    I dit tilfælde kan det nok bedst betale sig.

    Da du har to lån, kan du overveje, at lade det med den laveste bidragsprocent være afdragsfrit og betale det andet ud hurtigst muligt. På den måde kan du spare mest muligt på bidraget. Hvis begge lån har samme bidragsprocent, så betale det mindste ud først. Når det ene lån er fuldt afdraget, kan du starte afdraget på det andet.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.