Danske Bank og udlændinge

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91655
    AnonymForfatter

    Ja, jeg har egentligt ikke noget spørgsmål, blot et indlæg for at slippe af med nogle frustrationer.

    Som flere af jer faste ved fik vi afslag på huskøb i Danske Bank med den begrundelse, at min samlevers familie stadig bor i Holland hvor han også er fra. Det har vi lært at leve med og har en aftale med Nykredit om, at vi kan købe gennem dem når han har haft sin firma konto hos dem i 6 måneder. Den er lige blevet flyttet fra Alm. Brand Bank til Nykredit således, at vi forhåblig kan købe sidst på foråret/starten på sommeren.

    Alm. Brand Bank har stadig hans private konto, men vi er ved at undersøge om den måske også skal flyttes. Da han oprettede den da han i sin tid flyttede til Danmark (for to år siden) gik han først i Danske Bank hvor jeg og min familie altid har været kunder. Her fik han afslag på at få en konto med tilhørende Visa/Dankort med den begrundelse, at det kan nytilflyttere til landet ikke få. Han valgte derfor Alm. Brand Bank hvor man udelukkende så på hans økonomi og ikke på om han var ny i Danmark eller ej.

    For et par dage siden rettede jeg henvendelse til Danske Bank for at høre om det måske vil være muligt for ham nu at flytte hans private konto til Danske Bank med et Visa/Dankort og måske om han endda kunne få lavet en 24/7 konto – nu hvor han har boet her i to år og betaler skat i Danmark kunne det jo tænkes, at han ikke længere er at betragte som nytilflytter. Men ak, nej. I dag ringede de tilbage: Hans familiære tilknytning til Holland er stadigvæk større end til Danmark og dermed er han ikke velkommen i den Danske Bank!

    Jeg kan til nød forstå deres regel om nej til huskøb til udlændinge da de begrunder den med, at de er bange for at han flytter tilbage til Holland og så risikerer de at hænge på huset (selvom jeg mener, at de undervurderer deres muligheder i og med at det er et andet EU land), men jeg har svært ved at forstå, at de stadigvæk ikke vil have noget som helst med ham at gøre. Efter to år her i landet burde de vel snart begynde at se på hans økonomi fremfor udelukkende at handle ud fra hvor hans forældre bor!

    Da jeg i samtalen nævnte at Nykredit godt ville finansiere et huskøb spurgte Danske Bank dog til hvor meget han tjener og hvad vi regner med at købe for. Et øjeblik troede jeg, at de var ved at løsne op for deres holdning til udlændinge, men nej… de vil bare ikke have noget med ham at gøre når hans familie bor i udlandet. Men de indrømmede dog igen, at økonomisk lød det til at det så fint ud! Hvorfor overhovedet spørge ind til disse ting igen hvis det er helt ligegyldigt med økonomien?

    Jeg har egentlig altid været godt tilfreds med Danske Bank, men efterhånden fatter jeg mindre og mindre af deres politik. Hvis folk der ikke er født i Danmark både udelukkes fra huskøb og noget så almindeligt som et Dankort uden at man overhovedet kigger på deres økonomi så kan det efterhånden kun betragtes som en generel negativ holdning til udlændinge!

    #164706
    testForfatter

    Ja du har heltret

    #164720
    AnonymForfatter

    Det lyder som en meget underlig politik fra DB side. Det kunne være deres kundetilfredshedschef Jonas Torp vil forklare sammenhængen for dig – han er jo tilstede herinde, men som jeg hører fra flere DB kunder er der langt mellem den service som kunderne oplever, og det som DB kommunikerer i medierne.

    Min holding er, at hvis du kan få det i andre banker, så synes jeg du skal skifte bank.

    Nykredit kan åbenbart levere mere end Danske Bank – måske går alvoren op for DB på et tidspunkt!

    #164732
    AnonymForfatter

    Ja, Nykredit kan levere mere end Danske Bank – og det samme kunne Alm. Brand Bank jo da de ikke havde den regel om at udlændinge ikke må få Dankort. Danske Bank sagde også selv i telefonen i dag at Nykredit åbenbart har en anden politik hvad angår huskøb til udlændinge – og så må vi jo bare benytte os af dem i stedet for. Da jeg kontaktede Danske Bank igen var det jo egentlig også bare for at høre om det var muligt efter to år i Danmark at få Dankort – og ja, så kom det med huskøbet igen på tale fordi det er den samme begrundelse de bruger for begge dele.

    Jeg kan acceptere hvis man hverken tillader Dankort eller huskøb til en der lige er flyttet til Danmark og derfor lige skal bevise sig kreditværdig og i stand til at styre økonomien først. Men hvis man stadigvæk fastholder det når vedkommende har boet i landet i to år, har egen virksomhed her i landet, betaler skat, ingen gæld har og næsten er flydende på dansk, ja så virker det som om man bevist har en politik om at undgå udlændinge. Hvordan skal udlændinge kunne føle sig velkommen her i landet hvis de behandles sådan af en af landets største banker?

    Danmark vil gerne tiltrække kvalificerede, veluddannede personer fra andre vestlige lande – min kæreste falder ind under den kategori. Danske Bank’s politik som nu har vist sig at være reel og ikke kun en enkelt bankrådgiver der ikke kendte reglerne matcher meget dårligt med det ønske.

    #164742
    AnonymForfatter

    Jeg er helt enig med dig og jeg håber virkelig DB kommer på banen med en forklaring eller bedre de kigger på jeres økonomi istedet for jeres nationalitet.

    #164754
    HalliHalloForfatter

    Nu bliver det vist for latterligt, så nu må jeg lige give mit besyv med.

    Jeg tror ikke at Danske Bank har givet afslag p.g.a. nationalitet, eller at de skulle være bange for at manden skulle rejse tilbage til Holland og så ikke få deres penge.

    der er selvfølgelig givet afslag p.g.a. mandens økonomiske situation.

    For hvorfor låner han ikke bare pengene i Alm.Brand, som kender man kunden.

    Og hvordan skulle Nykredit love manden en kredit eller et lån efter 6 måneder? Hvorfor så ikke straks give manden et lån, hvis manden er så solvent.

    Hvorfor vil I pludselig have Jonas Torp til at kommentere alt muligt og umuligt, der skrives herinde.

    I hans sted ville jeg forholde mig tavs, fordi der sidder 2 ludere og en lommetyv og diskutere noget ligegyldigt betyder intet for banken.

    Denne gang må jeg tage Danske Bank i forsvar, når alle I tidligere tilhængere nu pludselig er blevet modstandere. Mærkeligt…..

    #164770
    AnonymForfatter

    Jeg tager udgangspunkt i det spørgeren forklarer. Manden og familien er solvent efter deres opfattelse. Forklaringen på afslag fra banken er ikke deres økonomi, men nationalitet! Jeg har selv DB og er positiv overfor banken, men hvis sagen er fremlagt korrekt her, så synes DB har et forklaringsproblem og efter min opfattelse burde det da være en sag for en kundetilfredshedschef, hvis det er bankens politik at kreditvurdere efter nationalitet fremfor økonomiske forhold…

    #164772
    testForfatter

    Jo tyv tro hverman stjæler. Og man kan jo altid opfinde sine egne fakta. Jeg for min part tro på ålborg og mener det halilo skriver er noget vrøvl

    #164782
    AnonymForfatter

    Ja, herinde er vi nødt til at tro på det folk siger – og kun gå i rette med dem, hvis visse tal der fremlægges ikke helt passer.

    Nu kan I jo få min kærestes tal og så selv vurdere om tingene hænger sammen:

    Indtægt: 420.000 – 450.000 årligt brutto

    Opsparing: 70.000

    Gæld: Ingen

    Derudover har vi min kontanthælp på 9000 kr brutto per måned som ekstra indtægt, men den tæller ikke med i regnskabet da han skal købe alene.

    Husene vi kigger på ligger prismæssigt på ca. 900.000 – 1.200.000 kr uden afslag – som vi selvfølgelig også forventer.

    Grunden til at Alm. Brand Bank ikke vil låne os pengene er at de er ved at skære ned – og Nykredit sagde, at de har en regel om at vi skal vente til vi har været kunder i 6 måneder. Så det er det vi nu gør… til den tid vil vi formentlig have ca. 100.000 i opsparing.

    Når Danske Bank selv sagde at økonomisk så det fornuftigt ud så vælger vi da at gå ud fra det. Og det hænger jo også sammen.

    Vi har små faste udgifter og ved et hus vi så på til 1,1 havde han alene et rådighedsbeløb på 8000 kr – det burde være nok til en person!

    #164784
    HalliHalloForfatter

    Med andre ord din hollænder kunne heller ikke låne i Alm.Brand Bank. Formentlig også ud fra en helhedsbetragtning. For ingen skal bilde mig ind at de ikke ville yde et lån til god kunde uanset at de måske skal skære ned.

    Det er naturligvis blot et påskud for kundens måske ikke helt gode økonomi.

    Om Danske Bank også har brugt nationaliteten som påskud ved jeg ikke, men bed dog om et skriftligt afslag for at se den virkelig grund. Der vil du med garanti ikke finde noget om at det skyldes nationalitet. Det er jeg 100% sikker på.

    Tænk også på hvor mange andre erhvervsdrivende der hver dag får afslag på en ansøgning om lån i bankerne, selv om økonomien umiddelbart ser fornuftig ud. Men hvis der ikke er nogen sikkerhed eller lignende ser det mange gange lidt sort ud uanset nationalitet.

    #164790
    AnonymForfatter

    Det er da helt i orden, at du ikke tror på Danske Bank har givet os det afslag jeg fortalte – men det er nu flere gange og flere personer i Danske Bank som har sagt det samme, mens de samtidig sagde at økonomisk så det fint ud, men min kæreste’s familietilknytning til Danmark er ikke god nok.

    Uanset hvad du tror på så er det den forklaring Danske Bank fastholder. At du så ikke tror på det, det er så din sag.

    #164882
    AnonymForfatter

    Hej Aalborg m.fl. i den her tråd. Jeg hedder Jonas Torp og er kundetilfredshedschef i Danske Bank. Du er velkommen til at sende en mail til en af mine kolleger til sfa@danskebank.dk med dit telefon- og post-nummer. Så kigger vi på din sag og vender tilbage til dig så hurtigt som muligt. Vi vurderer udelukkende vores kunder på et økonomisk grundlag. Og selvfølgelig har vi masser af udenlandske kunder – nok det pengeinstitut i Danmark, der har flest – der bor og arbejder i Danmark.

    #165040
    HalliHalloForfatter

    Aalborg, er det muligt at du kunne følge lidt op på sagen, når du nu klandrer Danske Bank for at være racistisk?

    Hvad går din klage eksakt ud på, måske det er muligt at ridse de klagepunkter op du har angivet over for banken?

    Jeg går endvidere ud fra at der måske også allerede foreligger svar, da Danske Bank vist er ret hurtige til at besvare kundehenvendelser.

    Lad os dog få lov til at følge med i sagen…..

    #165046
    AnonymForfatter

    Jeg skal nok holde jer opdateret. Vi har haft så travlt de seneste dage, at jeg endnu ikke har fundet tid til at kontakte Den Danske bank, men jeg får det gjort i løbet af weekenden. Det bliver da interessant at se om de nu for 3. gang kommer med den samme forklaring – eller pludselig godt vil låne os pengene når nu de hver gang har sagt at økonomisk ser det fint ud.

    Hvis banken pludselig ændrer mening efter at jeg gjorde opmærksom på det her så ved jeg dog ikke hvor vi står. Det kunne være fristende så at springe til i stedet for at vente det halve år som Nykredit siger. Men på den anden side så vil jeg skulle bruge noget tid på at overbevise min kæreste om det, da han er blevet så fornærmet over at vi to gange har fået dette afslag, at han ikke vil have noget med Den Danske Bank at gøre. Han mener at hvis ikke de vil have ham så vil han heller ikke have dem…. Hvorvidt tanken om at kunne købe hurtigere kan mildne ham ved jeg ikke. Men da vi bor to voksne – og arbejder hjemmefra i en 1-værelses lejlighed på kun 40 m2 så ved man da aldrig… I øvrigt så bør det næsten være det bedste argument for at han har tænkt sig at blive her da vi har kunne bo sådan i flere år nu! Det har vi gjort for at kunne betale mit dyre forbrugslån ud, få bilen importeret til Danmark og samtidig have en lille opsparing.

    #165470
    AnonymForfatter

    Så har vi hørt fra Den Danske Bank. De beklager det forløb vi har været igennem og erkender, at der er blevet begået fejl.

    I forbindelse med visa/dankortet så kan dette skyldes en misforståelse af ordet “nytilflyttere". Det er snart to år siden nu så vi kan ikke huske ordret hvad der blev sagt, men det er nærliggende, at Danske Bank har forklaret, at nytilflyttere ikke kan få visa/dankort – vi kan have forstået dette til at mene, nytilflyttere til landet, mens de har ment nytilflyttere til banken. Deres politik er nemlig, at nye kunder ikke kan få visa/dankort det første halve år. Danske Bank vil først se en regelmæssig lønindkomst og at der ikke trækkes over i det halve år før de udsteder dette kort.

    Angående huskøb så svarede de, at begge de to vi har talt med i denne sag har været unge medarbejdere med 2-3 års erfaring i banken. Dette gør, at de ikke er så rutinerede og i deres “helhedsvurdering" har de så fejlagtigt troet at min kærestes manglende familietilknytning til Danmark spillede en større rolle end en mere erfaren medarbejder ville konkludere. Danske Bank beklager dette og skulle vi have lyst til at give dem en chance mere så vil de sørge for, at vi kommer til at tale med en medarbejder som har nok erfaring til at kunne håndtere en sådan sag. Dermed skulle det forhåblig ikke ske igen.

    Samtidig vil Danske Bank nu indskærpe overfor de mindre erfarne medarbejdere, at de ikke skal fokusere så meget på nationalitet og tilknytning til landet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.