lånets rente steg lige pludselig…

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91654
    AnonymForfatter

    Hej – har et ganske enkelt spørgsmål:

    Vi oprettede for 4 år siden en boligkredit i en bank. Grunden til vi valgte netop denne bank og denne kredit var renten. Den var på ca. 4 % p.a. Vi lånte 400.000 kr. som blev brugt til at betale et andet dyrere lån ud samt til boligforbedringer.

    Sidste år i forbindelse med låneomlægning af kreditforeningslån oplyste banken, at renten ville stige til det dobbelte.

    Er det bare en “lær og lev med det"-oplevelse ???? Syntes at jeg kan mærke en smerte i bagdelen… Det syntes ikke fair, at de bare kan give et lån og så hæve renten når man så har brugt pengene…. og betaler af naturligvis.

    Mvh
    Christian “taget i røven" Frederiksen

    #164686
    thsvForfatter

    Lyder som den oplevelse vi Skandiabank-kunder var udsat af efter kovertering til Eik bank.

    Vi optog i 2005 glad et boliglån ud fra annoncer om, at det var billigere end et F1-lån, og med et tinglyst tillæg på blot 0,65% til NIB-renten, burde vores rente osse have været 1,35% nu og 1,15% i sommeren 2010.
    Men Eik bank forhøjede dette tillæg flere gange, så det til sidst var 2,6% og en rente på 3,1%, hvor Nordea tilbød 2,4% til nye kunder.
    Til sammenligning ville en flexrente være på 1,5-1,6% incl. adm.omk (0,3%), så Eik bank var dobbelt så dyr, som reklamematerialet vi oprindeligt bestemte os udfra.

    Vores bytte til Nordea gik smertefrit, og har kun kostet os 1.400 kr i gebyr til tinglysning af pant. Lånegebyr er gratis, hvis man konverterer et eksisterende banklån til Nordea og skifter lønkonto med til banken.

    #164688
    AnonymForfatter

    Hvad har I så af rente nu hos Nordea ???

    #164692
    thsvForfatter

    Ja, den er jo steget med de 0,2% som NIB-renten er steget, så vi betaler 2,6% i rente på vores konto, og modtager samme rente på vores budget/opsparingskonto op til 750.000 kr, som er vores nye maksimum.
    Der er sikkerhed i et hus som 1. prioritet, som pt. er vurderet til 2,5 mill. af det off. og vel har udbudspris omkring de 3 millioner, og derfra skal vel gives 5-10% i afslag for en realistisk salgspris i 2010.
    Huset falder dog nok ca. 5% i værdi, nu da 4% obligationerne er faldet så voldsomt i værdi, da 5% jo medfører en ydelse, der er ca. 7% højere pr. lånt million, end 45 obligationerne gjorde.

    Hvilken sikkerhed har dit lån?

    #164694
    AnonymForfatter

    Hvordan kan lånet have 1. prioritet ? har I ikke kreditforeningslån ?

    #164700
    AnonymForfatter

    Hej!

    Det prioritetslån du har går jeg ud fra dækker 80-100% af boligen.

    Det prioritetslån har Nordea også med en rente på 4,95%, det behøver bare 2. prioritet.
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%C3%B8b+af+bolig/Mere+fakta/876522.html

    Ud over det har de et prioritetslån kaldet SDO indenfor 0-80% af boligværdien, det skal have 1. prioritet da du ved sådan et lån ikke har et kreditforeningslån.
    http://www.nordea.dk/Privat/Bolig/K%C3%B8b+af+bolig/Mere+fakta/791992.html

    Renten er lidt højere end den variable rente, til gengæld så betaler du jo ikke renter af indestående.

    #164702
    thsvForfatter

    1) Vi skylder kun de 30% i huset.
    2) Ikke i den ejendom, men i teorien kunne man godt have et realkreditlån bagpå prioritetslånet.

    Men det er jo sådan lidt ligegyldigt, hvilken sikkerhed har dit lån?
    Boligtype og belåning udbedes!

    #164704
    AnonymForfatter

    Villa – off. vurderet til 2 mio. – vurderet af mægler for 5 mnd. siden til 2,5 mio.

    Skylder 1,5 mio. kr. til Totalkredit og 400.000 til banken.

    #164708
    AnonymForfatter

    Kan I få kreditforeningen hvor jeres lån er til at vurdere ejendommen til 2,5 så kan i låne op til 2.000.000 kr. i kreditforeningen ved 80% belåning.

    Jeg ville forhøje kreditforeningslånet med 400.000 og så sætte dem ind på modkontoen til jeres boligprioritet.

    Så slipper I for at betale renter af banklånet, I har en økonomisk buffer i tilfælde af uforudsete omkostninger og de 400.000 er nok en del billigere i rente hvis de står i kreditforeningen.

    #164710
    AnonymForfatter

    Læs lige spørgsmålet før i svarer… jeg søger ikke økononisk rådgivning… har styr på lånene og på afdragene… :o)

    Jeg spørger om jeg “bare" skal finde mig i at banken hæver renten på den måde…. uden nogen egentlig grund… det virker mest af alt som om de har tilbudt en rente (et produkt) når man så har købt og brugt produktet så hæver vi lige prisen…

    #164712
    AnonymForfatter

    Det er langt fra sikkert at lånet kan forhøjes med 400.000

    Realkreditinstituttes vurdering er som regel lavere end ejendomsmæglerens vurdering og af og til også lavere end den offentlige vurdering.

    #164714
    AnonymForfatter

    Undskyld Christian, det var en misser.

    Der er nok stor chance for at der står i lånepapirene at de må hæve renten.

    Men en fordobling virker dog voldsomt, har du prøvet at snakke med din bankrådgiver om det? Det kan jo være at I kan lave en bedre aftale.

    Men jeg ville ihvertfald blive svært utilfreds med en fordobling af mine renter!

    #164718
    testForfatter

    det er desvære nok bare noget man må finde sig i. Er der nogen der ved om nordea bolig prioritet er en fast rente ting forstået på den måde at tillægget er fast?

    #164726
    AnonymForfatter

    Tror egentlig også man må finde sig i det… men kan ikke andet end at føle mig taget et vist sted.

    Takker for jeres tid.

    #164736
    AnonymForfatter

    Christians sag er en meget god illustration på at man skal være rigtig omhyggelig med at få aftalt vilkårene forud for en låneomlægning/låneforhøjelse. Gør man ikke det – og har man belånt boligen godt på eller sidder man i en dårlig indkomstmæssig situation, så sidder man i saksen.

    Alle banker tager sig rigtig godt betalt for de kunder, der står i en situation, hvor det kan være vanskelit at skifte bank.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.