Nye låne-regler ?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • ScarletForfatter
    Indlæg
  • #91646
    ScarletForfatter

    I går hørte jeg, at man siden 1. november nu skal tjene 600.000- årligt for at låne som enlig.
    Det lyder som en and – har i hørt noget ?

    #164570
    testForfatter

    Ja. Til hvad og med hvilken sikkerhed.

    #164574
    AnonymForfatter

    hehe – står man ikke i rki er der nok en eller anden der vil låne ud.

    #164576
    ScarletForfatter

    Sorry, det gik vist stærkt. Til bolig. Har nogen hørt om nye regler pr. 1. november eller er det en and ?

    #164578
    MichaelForfatter

    Rap rap rap…

    #164580
    AnonymForfatter

    Man skal da også tjene 600.000 som par, hvis boligen vel og mærket cirka koster 1,8millioner… Såeh… det er vidst som Michael skriver det: rap rap rap 🙂

    #164586
    AnonymForfatter

    Nogle steder i landet kan man faktisk ikke rigtig få et hus til under 1,8 så det du har hørt kan stamme fra en der forsøgte at låne til et hus til netop 1,8 og fik at vide, at han eller hun skal tjene minimum 600.000 kr om året for at kunne købe det hus som enlig. Men hvorfor det fremstår som nye regler ved jeg dog ikke… med mindre, at det drejer sig om en specifik bank i problemer som har indført dette.

    “Reglen" om tre gange brutto årsinkomsten gælder både for enlige såvel som par.

    #164588
    MichaelForfatter

    Nu skal man heller ikke lægge alt for meget i den 3X-årsindkomst “regel". Den kan fint afviges både i nedadgående og opadgående retning. Eksempelvis kan man i de fleste tilfælde “tåle" at låne måske helt op til 4-4½X årsindkomsten hvis man ikke har behov for et boliglån i de yderste 20%, men udelukkende har behov for et RK-lån (og selvfølgelig ikke har anden gæld). Omvendt er det hvis man starter boligkøbet op med gæld i bil, studie, forbrug osv osv. Her kan man måske kun bevilges et lån svarende til 2X årsindkomsten.

    En meget bedre parameter er rådighedsbeløbet. Den er bankerne ikke meget for at afvige i øjeblikket og kravet ligger typisk omkring 14-15.000 for 2 voksne og 2 børn.

    #164590
    ScarletForfatter

    Nu må jeg vil ta´mig sammen og indse, i ikke er synske.
    Det drejer sig om en ældre dame, som bor i et betalt hus, nu vil hun gerne gøre lidt ved hytten og ville låne til det.
    Det ku hun ikke, angiveligt pga det med de 600 000-
    ?????

    #164592
    AnonymForfatter

    Det lyder til at banken er kommet med en anden undskyldning end hvad sandt er – de er ikke meget for at låne ud til ældre pga sansynligheden for at hun falder bort indenfor kortere tid. Men hvis huset er betalt så kan hun vel låne i friværdien via kreditforeningen og så er banken’s mening irrelevant. Hun skal bare holde sig indenfor de 80%.

    #164602
    testForfatter

    jo men i modsætning til hvad mange der kun har oplevedet den seneste højkonjektur kan ikke alle huse sælges. Banker og realkredit institutter er jo sat til at tjene penge og det er langt fra sikkert at de vurdere at det er nok med sikkerhed i damens hus. Og hvad skal vi så gøre ved det?

    #164608
    AnonymForfatter

    !!??
    @Test – nej, selvfølgelig.

    Men jeg ville nu kontakte et RK-institut og få en vurdering. Hvis der ingen gæld er i huset (sådan læser jeg det, men det kan være jeg tager fejl) så skal det godt nok være et elendigt hus – beliggende i et usælgeligt område, hvis der ikke kan gives RK-lån.

    Men der er også en prioritetsbelåning i banken – hvor banken så vil have pant i ejendommen – og dermed sikret sig.

    Men for begge lånesagers vedkommende skal der jo være en betalingsevne.

    Mvh Henriette

    #164610
    ScarletForfatter

    Mange tak for alle de gode råd, som jeg glad vil give videre.
    Kvarteret er mege eftertragtet, så det er i al fald ikke dét.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.