Hvor meget kan låne som 18 årig, til bil?

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91638
    AnonymForfatter

    Jeg er pt. 17 år, men der er under 2 måneder til at jeg fylder 18 og skal have bil.
    Jeg har dog ikke meget over 10.000kr til en bil. Derfor vil jeg gerne låne lidt penge i banken til en bil.
    Jeg har ingen indkomst lige nu. Men jeg får den højste sats SU, når jeg fylder 18, og jeg vil gå ud og lede efter et arbejde.
    Hvor meget tror i at de vil lade mig låne?

    #164434
    KrisserForfatter

    Hvis du ikke har anden indtægt end SU, og bor hjemme, er svaret formentlig nul. Du skal have en ret høj indtægt, for at kunne have råd til en bil. Regn med 6000 kroner til rådighedsbeløb (mad, tøj, mv.), 3000-4000 til bilen udover lånet og 1000 kroner til diverse så længe du bor hjemme. Hvis du ikke bor hjemme, bliver det yderligere 2000-3000 kroner til et kollegieværelse og 1000 kroner yderligere til diverse. Som udeboende skal du således have en indtægt på minimum 15 000 kroner om måneden efter skat, for at du overhoved kan låne penge.

    Hvorfor vil du overhoved købe en bil mens du studerer?

    #164440
    testForfatter

    skal ja det undre jeg mig også over. Du hvor meget kan du betale pr måned og hvad har du til udbetaling. Oh hvad kan du stille som sikkerhed?

    #164442
    AnonymForfatter

    Ahh jeg er nu rimelig sikker på at Dennis kan få lov at låne penge, han har jo hele livet til at tilbagebetale dem ! Om det så er fornuftigt, det kan jo diskuteres !

    Jeg syntes egentlig det er fint nok, at købe en bil som studerende – det er jo sjovt og man kan få mange gode stunder med den 🙂

    Er du ude eller hjemmeboende ? og har du sådan lidt mekanisk forstand på biler ?

    10.000 kommer man jo ikke langt for, men det var faktisk hvad min første bil kostede..

    Købte den for 10.000 % en fuld tank som sælgeren betalte. Det var en Peugeot 205 med 1.1 liters motor fra 1989 – ældre end min nuværende kæreste 😉

    Det var en rigtig fin og dejlig bil “begynderbil" som jeg havde mange hyggelige stunder med. Jeg lavede selv alt arbejdet på den, dvs. skiftede bremser, startermotor, dele af det elektriske system, udstødning og køler.

    Det var sjovt og sparede jo en masse penge på at lave det selv. Bilen stod i min mors navn, de har et gammelt nedlagt landbrug så bilen blev indregistreret som “Tredje bil – markbil" ansvarsforsikringen kostede kun 1.400 kr.

    Men jeg syntes bestemt ikke du skal starte din voksentilværelse med at låne penge ! Det gjorde jeg selv og har måtte kæmpe flere år med gæld, jeg har formået at betale 8.000 om måneden på gæld – og det er ikke altid lige sjovt, når vennerne skulle i byen osv.

    Hvis du er hjemmeboende går jeg ud fra at du får omkring de 2500 i SU og så en 2000 ? fra fritidsjob.. det giver så en 4.500 i alt. altså ca. 50.000 om året.

    Forsikring, det er jo dyrt for en 18 årig – vil tro en 8-10.000 alene for ansvar med en mindre motor a la 1.4 – 1.6.

    Så er der reparation eller reservedele, vægtafgift og syn, som vel også er en 5-10.000 per år. Så vil du nok også bruge minimum 1.000 kroner på benzin om måneden, det er så 12.000 om året. Kan du efterhånden se hvor jeg er på vej hen ?

    Så hvis du vil have en bil skal du altså minimum af med, 28.000 per år. og så er der slet ikke medregnet afbetaling af lån & renter hvis du også vælger at låne penge for at købe en nyere/større/smartere bil.

    Du kan selvfølgelig gøre det, men så er der altså ingen byture, nyt mærkevaretøj hver måned, biografture osv.

    Det vil være meget federe for dig i længden, at undvære bilen nu og komme ud med en uddannelse og være gældfri, for derefter at kunne spare op til tingene og så købe dem. Det er også langt billigere, men tager selvfølgelig længere tid. Men du vil også føle det som langt mere fortjent.

    Så kan du købe andelslejlighed efter endt uddannelse, efterfølgende ejerlejlighed, ny bil når jobbet og indkomsten tillader det og når du så når i midten af trediverne – så har du parcelhus, audi og en gravid kone 🙂

    I stedet for lejelejlighed, 15-20 år gammel bil og skiftende forhold.

    Håber du tænker meget over, hvorvidt du virkelig vil have dit behov opfyldt her & nu og gældsætte dig – i stedet for at få de mange behov du helt sikkert får i fremtiden opfyldt.

    /Kasper

    #164444
    AnonymForfatter

    Helt enig med de andre. Du bør droppe tanken om at have bil mens du læser. Vægtafgift, forsikring, reperationer og benzin løber altså meget hurtigt op. Du vil formentlig ikke kunne få et større banklån igennem – og hvis du så køber en bil til 10.000 eller lidt mere så skal du påregne en del reperationer gennem de næste par år. Selv hvis du blot vælger ansvarsforsikring og ikke kasko kan du nemt stå i en situation, at bilen koster dig 3-4.000 kr per måned alt i alt. Der skal et ret godt betalt studiejob til at finansere det.

    Hvis du er afhængig af bilen på grund af manglende offentlig transport så snak med dine forældre om de ikke kan købe en ekstra bil som du så kan bruge til at komme frem og tilbage. Hvis det ikke er muligt så må du flytte nærmere studiestedet – og i hvert fald komme indenfor afstand af offentlig transport.

    #164446
    MichaelForfatter

    Det er ikke bare ulovligt, men også ufattelig dumt. Invaliderer du en person og forsikringen kigger nærmere på forholdende (og DET kan du være stensikker på de gør) er der meget stor risiko for at de ikke vil dække millionerstatningen til offeret, da du jo ikke står registreret som ejer/daglig bruger. I stedet får du et par girokort til indbetaling inden den 1. i næste måned.

    Virkelig stupid fremgangsmåde for at spare på forsikringen. Forsikringsselskaberne er eksperter i at afsløre den her form for snyd.

    #164452
    AnonymForfatter

    Hej Michael – jeg var selvfølgelig registreret som bruger af bilen, forsikringsselskabet forespurgte helt specifikt om der nu var nogle specielle brugere af bilen, f.eks. familiemedlemmer.

    Implicit – forsikringsselskabet vidste udemærket hvad der foregik. Men vi kan sagtens blive enige om, at det ikke er en smart måde at gøre dette på. Fortryder det også den dag i dag, men det er mere fordi jeg kunne have været elitebilist + 10..

    6 år og ingen skader. Jeg var btw også involveret i et mindre uheld, med 100 % modparts skyld i den lille sorte. Vi hørte aldrig noget fra forsikringsselskabet.

    Bilen blev dog stjålet 3 år efter købet og har endnu til gode at se den igen. Så mon ikke den er udbrændt et sted.

    Dette skal også med i overvejelserne – låner du f.eks. 30K til en bil og kun har ansvarsforsikring og den efterfølgende bliver stjålet, så betaler du altså af på en bil der i bedste fald er brækket op og godt smadret inden politiet finder den igen – i værste fald er den i Polen eller brændt af.

    #164454
    MichaelForfatter

    Sorry – så er alt jo i den fineste orden.

    #164506
    AnonymForfatter

    Tak for alle jeres gode svar og råd.
    Har nu indset at det måske ikke er det smarteste at lægge ud med en gæld som studerende.
    Og så meget har jeg heller ikke brug for en dyr bil. Jeg bor godt 5km fra mit uddannelses-sted, men busserne går utroligt dårligt herude fra. Jeg har også en god afstand til de fleste af mine venner, det er nok også det der gør at jeg gerne vil have en bil.
    Måske hvis jeg kunne finde en bil til de 10.000kr der, kunne jeg købe den. Jeg har også en del venner, der helt sikkert vil hjælpe mig hvis der går noget galt med den.

    Min far lyder heller ikke helt afvisende med at lægge et lille beløb til at få råd til en bil, der måske ikke går så ofte i stykker som en til 10.000kr. Og det er jo helt sikkert bedre end at få dem fra banken af.

    Jeg siger tak.

    Dennis

    #164524
    AnonymForfatter

    5 km = cykel.

    Og det har samtidigt den fordel at man er beviseligt mere koncentreret i formiddagstimerne efter fysisk aktivitet i forhold til hvis du havde lusket af sted i bilen. Jeg gjorde selv det samme i 5 år.

    Til dit spørgsmål vil jeg nu ikke afvise at banken vil låne dig penge hvis de ser et perspektiv i et længere kundeforhold med dig. Faktisk er nogle af de bedste bankkunder jo dem med gode sikre uddannelser der slæber en klatgæld med sig langt ind i 30’erne til forbrugsrenter.

    #164526
    AnonymForfatter

    Ellers kan en knallert jo være et udmærket alternativ til en bil – den er samtidig betydeligt billigere i forsikring og brændstof. Det er måske nemmere at score med en bil her og nu, men for en studerende med 5 km til uddannelsesstedet og ingen synderlig god indtægt er det direkte økonomisk uforsvarligt at have egen bil! Så hellere vent til du er færdig med at læse og scor på at du har orden i økonomien fordi du ikke absolut mente du skulle forkæle dig selv med bil som 18-årig.

    #164546
    testForfatter

    tja jeg cykler på arbejde når jeg kan 21 km hver vej. jeg er 45 år. ungdomsssløvsind 🙂

    #164560
    thsvForfatter

    5 km hver vej er da glimrende motion, så tag cyklen og drop fitness-centret.

    Jeg cyklede som ung fra Hvidovre til DTU, ca. 18 km hver vej, så længe der ikke var frost i luften, herlig motion, der holdt vægten nede, men har desværre mere end dine 5 km til arbejde idag.

    Og husk, at en ældre bil kræver mere vedligeholdelse end en ny bil.
    Men man kan være heldig med en økonomibil i 40-50.000 kr klassen, der er billig i grøn afgift og forsikring (dyr som 18-årig), men de små biler bliver jo hurtigt slidt op, da de mest er bygget af billige dele.

    #164568
    AnonymForfatter

    Skal du ikke have kørekortet først ?

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.