Skattefordel ved ægteskab

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91623
    AnonymForfatter

    Jeg håber, at der er nogen der er så meget inde i det rent skattemæssige omkring ægteskab at de måske kan rådgive os.

    Situationen er den at jeg er på kontanthjælp grundet sygdom og desværre ikke udsigt til hurtigt at komme tilbage på arbejdsmarkedet. Jeg får 9800 kr per måned = 7500 kr efter skat.

    Min kæreste er selvstænding og har en indtægt på mellem 400.000 – 450.000 brutto.

    Vi arbejder på at kunne købe hus om ca. et halvt år – baseret på hans indtægt alene da jeg jo ikke må eje noget på kontanthjælp.

    Vi er helt med på at såfremt vi vælger at gifte os så mister vi min kontanthjælp på grund af hans indtægt, men samtidig opstår der jo nogle andre skattemæssige fordele som nok kan opveje i hvert fald noget af min kontanthjælp.

    Er der nogen der kan give et bud på hvordan situationen vil være hvis vi gifter os – hvor meget mister vi reelt når skattefordelene indregnes?

    På forhånd tak.

    #164108
    AnonymForfatter

    Efter bortfald af mellemskatten fra og med indkomståret 2010 er der ikke længere den store skattemæssige fordel ved at være gift.

    Det eneste din (kommende) ægtefælle kan bruge, er dit personfradrag på ca. 40 tkr., under forudsætning af at du ikke har nogen anden indkomst.

    Gift jer af kærlighed og ikke af skattemæssige overvejelser 🙂

    #164110
    MichaelForfatter

    Kan man overhovedet få kontanthjælp når man bor sammen med en person der tjener næsten ½ mio? Det virker da skingrende sindssygt. Uanset om man er gift eller ej.

    #164112
    AnonymForfatter

    Ja det kan man for den gensidige forsørgerpligt træder først i kraft i det øjeblik man er gift – ikke ved kæresteforhold. og modsat dig syntes jeg faktisk, at det er rimeligt nok. Hvis jeg var i arbejde og single ville jeg da nødigt stå i den situation at potentielle kærester skulle bedømmes på deres sansynlighed for at havne på kontanthjælp!

    Faktisk mener jeg også at loftet over hvor meget ens ægtefælle må tjene før kontanthjælpen ryger skal løftes for det er uværdigt at være 100% afhængig af en anden rent økonomisk, mens man f.eks. kæmper med sygdom og for at komme tilbage til arbejdsmarkedet som jeg gør!

    og til Thomas, ja, vi gifter os selvfølgelig af kærlighed og har da også snakket om at gøre det, men ikke før vi har sparet op til bryllup. Først skal vi have købt hus og derefter kan vi så spare op for jeg vil under ingen omstændigheder låne til et bryllup.

    Da vi begge er meget opsat på at økonomien også skal hænge sammen i fremtiden kom vi bare til at snakke om hvorvidt evt. skattefordele ville kunne opveje størstedelen af den indtægt vi mister når vi engang gifter os.

    #164116
    MichaelForfatter

    Jeg refererer specifikt til den situation hvor man bor sammen. Selvfølgelig skal potientielle kærester ikke have den store økonomiske gennemgang, men vælger man at bo sammen burde forsøgerpligten vel også indtræde. Bor man sammen vælger man jo at dele økonomien i en vis udstrækning men ok, jeg forstår at sådan hænger tingene ikke sammen.

    #164118
    AnonymForfatter

    Der er jeg så uenig – og ikke kun fordi jeg selv er i situationen. Vi kan vel blive enige om, at det er en rigtig god ide at bo sammen i længere tid inden man gifter sig således at man lærer hinandens vaner at kende på godt og ondt – inden man komplicerer tingene ved at gifte sig. I denne periode mener jeg ikke at forsørgerpligten skal gælde – det vil jo bare give en økonomisk fordel i at gå direkte fra datingstadiet til ægteskab og det vil formentligt resultere i flere skilsmisser! Nej, man skal have lov til at bo sammen og lære hinanden at kende inden økonomien skal blandes sammen. Vi bor sammen ja, men har da stadig hver vores indtægt og hver vores konti – og sådan syntes jeg også det skal være.

    Ja, han betaler lidt mere til de ekstra ting såsom ferie, gave og det at gå ud at spise – men jeg ville da blive skingrende sindsyg hvis ikke jeg kunne bidrage med noget økonomisk set. Jeg kan i forvejen ikke hjælpe nok til med de daglige ting såsom rengøring, tøjvask og opvask på grund af min sygdom – hvis jeg så heller ikke kunne bidrage med noget til økonomien og han skulle betale alt, ja så ville jeg da føle mig helt udulig og nok opfordre ham til at finde sig en anden! Jeg har det i forvejen skidt så hvis man fjerner den sidste selvrespekt for folk i min situation så stiger selvmordstatistikker gevaldigt! Og nej, det var ikke en ide jeg har – blot for at understrege at folk altså har brug for at føle at de også bidrager lidt.

    #164126
    testForfatter

    jeg mener nu også forsørger pligten burde indtræde nå man flytter sammen. men ta det nu ikke personligt

    #164152
    AnonymForfatter

    Meeeen –

    skal I ikke være opmærksomme på, at når du har modtaget kontanthjælp skal du betale den tilbage, hvis du senere skulle blive i stand til det.

    Hvis I efterfølgende – på et senere tidspunkt – vælger at gifte jer, så betyder det vel, at når så forsørger-pligten så indtræder, er din kærste forpligtet til at være med til at betale den kontanthjælp tilbage, som du har modtaget ?

    #164154
    AnonymForfatter

    Nej,

    Jeg modtager kontanthjælpen fuldt berettiget på grund af min sygdom og den er ikke til tilbagebetaling. Dem der betaler kontanthjælp tilbage er dem der får den som en slags lån fordi de egentligt ikke er helt berettiget.

    Men nu var der her indlæg ikke ment som en diskussion om kontanthjælp. Jeg havde blot et enkelt spørgsmål om noget helt andet – og så lader vi den diskussion ligge. Jeg går tilbage til at hjælpe andre her i stedet for at stille spørgsmål selv som folk åbenbart får ondt i r…. over.

    #164158
    AnonymForfatter

    Nu kan man også bo sammen selv om man ikke er kærester, jeg formoder ikke at du mener at forsørger pligten skal gælde for studerende der deler en lejlighed eller for personer der bor sammen i et bofællesskab. Hvordan har du tænkt dig at myndighederne skal afgøre hvor der deler tag fordi de er kærester eller fordi de bare gerne vil dele tag?

    #164160
    AnonymForfatter

    Michael! Kan du ikke bruge din energi på at starte et politisk parti – det kunne f.eks. hedde: Lad falde hvad ej kan stå. I stedet for at gå efter enkeltpersoner herinde – det er voldsomt trættende at skulle læse om dine politiske holdninger.

    Hej Ålborg.
    Nej man skal bestemt ikke gifte sig af økonomiske årsager 🙂

    Og du skal da bruge dette forum som du synes – og ikke lade dig afskrække af et par irelevante kommentarer – de er jo ikke i flertal – trods alt:)
    Efter en del år på arbejdsmarkedet, blev jeg selv alvorligt kronisk syg – og blev SAT PÅ førtidspension. Værsko! Gik fra en bruttoindtægt på knapt 40.000 kr. mdl til at modtage 11.000 kr.
    Tak for kaffe! Vi havde 3 børn under 18 som jeg jo så er medforsørger til – en økonomi der jo var baseret på at jeg kunne bruge min gode uddannelse til at tjene penge. Så står man der – ikke nok med bekymring og slid i forhold til den invaliderende sygdom – angsten for OM det lykkes at blive rask igen – hvordan f***** vi skulle indrette os.
    Jeg havnede i RKI – der var simpelt hen ikke tid og energi til at få omlagt vores liv, så vi kunne betale alle regninger.

    Folk er selvfølgelig i deres gode ret til at mene hvad de vil omkring forsørgelse, overførselsindkomster og deres berettigelse – men det er altså politisk bestemt hvordan dette foregår og det er i det regi man skal brokke sig eller gøre noget konstruktivt for at ændre på det.

    Hilsen Henriette

    #164162
    AnonymForfatter

    Hej Henriette,

    Jeg lader mig bestemt ikke skræmme væk. Jeg har jo tidligere fået ros herinde for min vilje til at hjælpe andre – derfor mente jeg vel også, at jeg lige kunne stille et enkelt spørgsmål selv uden at blive overfaldet af folk der med det samme vil starte en diskussion om noget helt andet.

    Jeg har været igennem hele møllen med RKI og stort forbrugslån med skyhøje renter, men fik kæmpet mig ud af det. Den erfaring deler jeg gerne med andre herinde – men ja, jeg har da fået stor forståelse for andre der føler sig overfaldet herinde. Det burde være muligt at holde os til det en tråd reeelt handler om, hjælpe folk til et ærligt svar uden at bebrejde folk. Jeg er ikke en af dem der er på kontanthjælp fordi de ikke gider lave noget. Jeg er der på grund af reel sygdom – og når jeg kæmper hårdt for at kunne vende tilbage til arbejdsmarkedet så er det ikke helt fair at jeg pludselig skal forsvare, at jeg er på kontanthjælp!

    #164168
    testForfatter

    ja jo du tager det jo nok alligevel personlig aalborg men sådan var det altså ikke ment. Har læst din historie tidligere og har stor respekt for den (det vil sige dig hvis den er rigtig hvilket jeg tror den er 🙂 )

    eneste grund til at jeg ikke svare på det med skatte var at det allerede var besværet men det er helt korrekt at efter afskaffelsen af mellem skatten er der ingen fordel ved at være gift.

    Hvis man som samboen kæreste par ikke skal ha forsøgerpligt kunne man måske spørge hvorfor man skal ha det som ægtefælder? Men jo der er et problem i bevis byrden. Personlig mener jeg der er alt for mange ydelser der afhænger af om man bor sammen eller ej. Nogle ydelser som forhøjet børn tilskud kan man godt få selv om man er gift bare man ikke bor sammen.

    Så der er noget galt med hele det er lovkompleks. Faktisk kan man jo sige at Aalborg sikker slet ikke har råd til at blive gift og det er vel i grunden noget rigtigt skidt.

    #164170
    AnonymForfatter

    Hej test,

    Du kan være ganske sikker på at min historie er korrekt. Jeg er jo alligevel forholdsvis annonym og har derfor ingen grund til at opdigte noget. Det er immervæk også noget nemmere at rådgive andre udfra egne erfaringer istedet for hele tiden at skulle holde tjek på om det nu matcher med den “person" man har opdigtet 🙂

    Det med om vi har råd til at blive gift tænker vi nu ikke så meget på. Som sagt så køber vi hus baseret på min kærestes indtægt alene og vi vil samtidig ikke gifte os før vi har sparet op til det. Jeg vil ikke længere slås med en dårlig økonomi. Det har jeg fået styr på og nu gælder det så mit helbred.

    Økonomisk set så leger vi da også med tanken om at hvis mit dårlige helbred ender med at jeg ikke kan arbejde så meget så er det måske en mulighed at jeg bliver ansat som medhjælpende i min kærestes firma – men alt det snakker vi med revisoren om når det bliver aktuelt. Ingen af os tænker på at “snyde" os til mere kontanthjælp – og vi regner da også med at når der kommer børn til ja så er det nok også tid for ægteskab.Men nu skal jeg først og fremmest have mit helbred afklaret – for tro, mig – jeg vil gerne tilbage til arbejdsmarkedet.

    #164180
    AnonymForfatter

    I jeres situation vil det da være skingrende vanvittigt at gifte jer.

    Når forsørgerpligten indtræder mister du din kontanthjælp på 5-7.000 pr måned udbetalt, mens skatteværdien af bundfradaget kun er ca. 1.500 kr pr måned.

    Ægteskab vil være en stor økonomisk ulempe i jeres situation.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.