Gebyr på overførsel af børneopsparinger

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87211
    AnonymForfatter

    Jeg har lige overført 2 stk. børneopsparinger fra Alm.Brand Bank til et andet instittut. Det har de taget 2 gange 150 kr. for , og det står godt nok i deres prisliste..

    Er det det man kalder Alm.Brand sund fornuft… ? , og hvordan kan de tillade sig det over for børn..

    #106792
    AnonymForfatter

    Grisk er nøgleordet.

    Fordi det er en grisk bank !

    Selv kontoudtog og endda årsopgørelser koster kassen i denne griske bank.

    #106794
    MichaelForfatter

    Der er faktisk manuelt arbejde forbundet med en sådan overførsel, så hvad er forkert i at det koster penge? Hvis din mekaniker skal skifte bremser på din bil, forventer du så også at han gør det gratis?

    #106796
    AnonymForfatter

    Det er vist mere reglen end undtagelsen at den slags overførsler af ‘særlige konti’ koster, og det kunne du godt have vidst. Alm. indskudskonti betaler du normalt ikke for.
    Der er ofte gode muligheder (men det er ofte et forhandlingsspørgsmål) for at din nye bank betaler dette gebyr som en slags reklame for at få nye kunder. Senere i kundeforholdet med din nye bank henter de naturligvis denne udgift hjem igen.

    #106798
    AnonymForfatter

    Når det fremgår af bankens prisliste, kan jeg ikke se at det er et problem.

    Og jeg er enig med Michael – banken skal altså bruge personaleressourcer på at flytte din konto til den nye bank, som du selv har valgt!

    #106800
    AnonymForfatter

    Der er tale om en lille konto som barnet har fået med et latterligt lille beløb, HVORFOR skal bankens GRISKHED ramme barnet blot fordi forældrene er nødtvunget til at skifte deres bank ????

    #106802
    AnonymForfatter

    Banken sælger et bestemt produkt til en bestemt pris.
    Iflg. normen i et frit marked, så indgår sælger og køber en aftale såfremt de begge synes at det er til deres egen fordel. Jeg kan derfor kun se at man kan tale om gridskhed hvis banken bevidst har skjult noget da aftalen blev indgået eller vilkår evt. senere ændret.
    Og hvis barnets forældre nu vælger at barnet er bedst tjent ved at skifte bank, så… Ja, undskyld, jeg har svært ved at se hvor der skulle være grund til forargelse.

    #106804
    MichaelForfatter

    Prøv lige at forklare os alle her, hvordan det kan være griskhed at banken tager penge for en ydelse, som man udmærket er klar over (eller nemt kan slå op ihvertfald), ved indgåelse af aftalen? Iøvrigt har Bosse ikke sagt noget om hverken størrelsen på opsparingen (som vel heller ikke er relevant, da arbejdsbyrden for banken er den samme), eller at de har været tvunget til at skifte bank? Mig bekendt er der ingen der behøver at skifte bank i dette land. Det er noget hver enkelt bestemmer 100% selv.

    Dine indlæg her demonstrer tydeligt, at alt for mange har en misforstået opfattelse af, at bankerne overhovedet ikke må tjene penge. En bank er en forretning lige som Føtex, TDC, automekanikeren og VVS-firmaet. De handler blot med penge….

    #106806
    AnonymForfatter

    Hvis I så har valgt en bank med høj forrentning for kontoen, så er dette lille gebyr jo hurtigt tjent ind.

    Nu er det jo ikke det helt store beløb, men enhver eller mange ærger sig selvfølgelig over selv små beløb til gebyrer, så læren af dit problem må være, at det er dyrt ikke at vælge en god bank til sine børn allerede fra starten af, og dette behøver jo ikke nødvendigvis være den samme som forældrenes.

    #106808
    AnonymForfatter

    Ka vist ik betale sig at ha en børnekonto nu om dage, er meget bedre med aktier til børnene, så se at få få ophævet børneopsparingen hurtigtst muligt, men børnene skal vel være mindst 14.15 år før det er muligt

    #106810
    AnonymForfatter

    Gebyr på overførsel af børneopsparinger 16. februar 2006 22:42
    Af Bosse

    Jeg har lige overført 2 stk. børneopsparinger fra Alm.Brand Bank til et andet instittut. Det har de taget 2 gange 150 kr. for , og det står godt nok i deres prisliste..

    Er det det man kalder Alm.Brand sund fornuft… ? , og hvordan kan de tillade sig det over for børn..

    JEG HOLDER STADIG MED BOSSE, NOK FORDI JEG IKKE ER BANKMANDEN.

    #106812
    AnonymForfatter

    Børneopsparing kan ophævens ved bindingsperiodens udløb (kan forlænges). Tidligst 14 år, men kan (bør) være senere.

    Ved børneopsparing opererer man med max 3000 i indbetaling om året. Ved aktiekøb opererer man med køb på min 15.000 ad gangen hvis handelsomkostningerne ikke skal være en urimelig høj andel.

    De to ting dækker to helt forskellige behov. En ‘starthjælp’ på 36.000 + renter vil være rart at ha når man flytter hjemmefra i familier hvor der ellers ikke er mulighed for den slags ‘ekstra’ penge.

    Men derfor er det da en god idé at forære børnene nogle aktier.

    #106814
    MichaelForfatter

    Det giver jeg dig slet ikke ret i. Max-renten på børneopsparing idag er 3,75%, som jo iøvrigt er skattefrie. Det synes jeg faktisk er en ganske pæn forrentning, når man tænker på at der ingen risiko er overhovedet. Som Henrik Krebs ganske rigtigt pointerer, kræver aktiehandel en noget større startkapital. Det er ikke alle familier, som umiddelbart kan lægge 50.000 til side til børneopsparingen.

    #106816
    MichaelForfatter

    Det er da muligt, at du stadig holder med Bosse, men du er ikke særlig god til at argumentere sagligt for din sag.

    #106818
    AnonymForfatter

    Banker er forretninger, når det er sagt kan det undre at renteniveauet svinger så meget, typisk fra 1% til som nævnt omkring 3,75% p.a..
    Det burde være muligt at lave ens forrentning på denne “vare" alt den stund at banken ved at pengene, teoretisk, er til rådighed for den i minimum 14 og op til 21 år. Man kunne forestille sig en ordning i stil med pensionsopsparinger, en form for garanteret mindsterente på diskontoen+1-?%, mod at man ikke kunne flytte børneopsparingen i “bindingsperioden". Bankerne har jo trods alt en væsentligt bedre forrentning af “deres" penge end de renter der tilbydes.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.