Køb af ejerlejlighed, kan det betale sig?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • KristianSForfatter
    Indlæg
  • #91582
    KristianSForfatter

    Hejsa

    Er en gut på 24 år som går med overvejelser om at købe en ejerlejlighed. Men det er en ret stor beslutning. Eftersom jeg aldrig har ejet fast ejendom før kunne jeg godt tænke mig jeres syn på sagen, da nogen af jer måske har stået i samme situation.

    Det drejer sig om en lejlighed som er næsten nyopført, men aldrig er blevet gjort færdig, den står fuldstændig “rå" indeni. Jeg har en uddannelse som gulvlægger, en bror som er elektriker og en far som kan murer. Så kan lave næsten alt selv.

    Lejligheden er til salg ved mægleren til 1.099.000, men har snakket med en mægler som mener den kan købes til mellem 800-900.000. Men oveni skal så tillægges alle materialer. Jeg har en månedsløn på 27.000 før skat. Jeg har ingen gæld, har 10.000 på en opsparingskonto.

    Tror i jeg ville kunne låne til sådan et projekt?
    Hvordan med lån til materialer, bliver det så et rent banklån?

    #163354
    KrisserForfatter

    Økonomisk burde det godt kunne hænge sammen. Din opsparing er dog i den lave ende. Tinglysningsomkostninger til skøde og lån er omkring 25 000 kroner alene (stempelafgiften på skødet vil blive beregnet af den offentlige vurdering, hvis denne er højere end salgsprisen), hertil kommer udgifter til advokat og bankgebyrer (regn nok med yderligere 20 000-25 000 kroner). Hertil kommer udgifter til materialer, nye møbler, flytning osv. Bankerne er ikke meget for at låne ud over 100 pct, men da du ikke har nogen anden gæld, står du fornuftigt. Tal med banken, og få et endeligt svar fra dem.

    #163356
    AnonymForfatter

    Hej

    Dette er ændret og man betaler nu stempel af overdragelsessummen.

    Man beder Skat om en § xx erklæring (jeg huske ikke hvad den hedder). Dette kom frem her i Mybankers debat for nogen tid siden (og den der gjorde opmærksom på det, bedes venligst bistå). Men Skat kan selvfølgelig hjælpe.

    Jeg lod rådet omgående gå videre til en bekendt, som fulgte det – og som sparede stempel af ca. 1 mill. kr.

    Jeg forsøgte at finde rådet i tidligere indlæg – men der er for mange.

    #163358
    AnonymForfatter

    Og så fandt jeg indlægget alligevel.

    Alex 39 skriver – du ringer bare til skat og ansøger om en § 4 vurdering. Han havde købt et hus til 2,1 mill – vurderingen var på 3,1 mill – og sendte papirerne til skat.

    Efter 1 uge kom der svar med en ny vurdering på 2,1 mill.

    Og det samme fik min bekendt.

    #163362
    KrisserForfatter

    Ahja, det er en revurdering af huset. Så reglen er som sådan ikke ændret, man kan bare bede SKAT om at forholde sig til virkelighedens verden. Men tak for tippet!

    #163378
    thsvForfatter

    Købsprisen er ikke problemet, men indkøb af de mange materialer til færdiggørelsen koster en del penge, så du skal have en forhåndsaftale med banken om belåning af værdien af den færdige lejlighed.

    Den samlede værdi af lejligheden bliver dog ret høj, så der skal lægges et budget, som viser om du reelt har penge nok til at låne de ialt ca. 1,1 million som nok er nødvendigt til projektet.
    Havde du haft 100.000 kr i opsparing ville jeg klart anbefale projektet, men nu er det tvivlsomt, men tag en snak med din bankrådgiver om mulighederne, det er nok ca. 50-50 om de vil låne dig til sådant projekt.

    Og så typisk, at tråden bliver flueknepperi om stempel på skøde er 6.000 eller 9.000 kr, det er altså småpenge i den store sammenhæng!

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.