Hvad er mine muligheder? Skylder 600.000 men har godt job.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91578
    AnonymForfatter

    Jeg er i den uheldige situation at jeg står skylder 600.000 kr.

    Gælden er både privat samt gæld fra et tidligere firma.

    Er registreret i RKI på en del af dette.

    Har til dagligt et godt job indenfor forsikring, hvor jeg tjener ca. 40.000 før skat, hvad er mine muligheder.

    Kender i en bank derude som vil være interesseret i at låne penge ud til afvikling af rki gæld ?

    Ser frem til at høre fra jer.

    Mvh. Jonas

    #163308
    AnonymForfatter

    Hvorfor vil du ud af RKI?

    Du skal jo ikke låne penge de næste mange mange mange år.

    Det er jo faktisk fint at være i RKI, hvis man har svært ved at styre sin økonomi.

    40000 kr. før skat er jo ikke meget når man har et forbrugslån 600.000 kr.

    Sæt tæring efter næring og få den gæld ud af verden. Det er dyrt have gæld.

    #163310
    AnonymForfatter

    Det lyder lidt som om du først og fremmest tænker på at komme af med den del af gælden, der er registreret i RKI. Hvis det er tilfældet er det klart at alarmklokkerne begynder at ringe med hensyn til om det er for at kunne låne penge igen. Det kan du i din situation ikke pt. og derfor bør du først og fremmest gå efter at få gælden med den højeste rente betalt ud først.

    Du skriver ikke hvor stor en del af gælden du er registreret for, men generelt får du mere end svært ved at få en bank til at overtage et stort lån hvis du ikke kan stille sikkerhed. Du har en udmærket indtægt, men vi kender jo intet til dine faste udgifter. Der er trods alt stor økonomisk forskel på om du betaler 3000 kr i husleje i Jylland eller 10.000 i København. Det du skal i gang med nu er at gå alle dine faste udgifter efter i sømmene. Kan du få en billigere løsning hvad angår kabel TV, telefon, internet osv? Jeg går ud fra, at du allerede nu har de billigste forsikringer til dit behov. Men det er alle dine faste udgifter du skal igennem og så sørg for at afdrage så meget som overhovedet muligt. Du skal nok en del ned i gæld før du kan finde en bank der vil overtage den.

    Det vigtigste er at du udviser god vilje til at vil betale din gæld hurtigst muligt. Hvis du om et år kan vise, at du har skåret gevaldigt ned på dit forbrug og afbetalt de ekstra penge så begynder det straks at lysne. Jeg ved af erfaring at det at kunne fremvise en oversigt over hvad man har brugt pengene på gør bankerne gladere. Hvis den går et helt år tilbage så kan de jo også se at du i længere tid godt kan leve på et minimum.

    #163320
    HalliHalloForfatter

    Hvis jeg var din rådgiver, så ville jeg vente med at betale til regeringens forslag om at private långivere også skal kunne gøre udlæg eller løntilbageholdelse i ens løn.

    Sådan gør jo langt de fleste også, selvom de har en vis betalingsevne, men måske man ikke burde give sådan et råd i et offentligt forum.

    Det var jo noget andet hvis du skyldte det offentlige penge, så var jo ligesom nødt til at betale eller at blive trukket i din løn.

    At du overhovedet kan finde på at spørge om nogen bank vil overtage dine lån, så du kan komme ud af RKI, forekommer mig iøvrigt ret latterligt.

    #163382
    thsvForfatter

    Hvordan er din gæld fordelt?
    Og til hvilke rentesatser?

    Umuligt at vejlede det ud fra startindlægget, da en person i RKI vil få nej til lån i enhver bank, medmindre banken ser en god kunde, eller en mulighed for nedbringelse af sin usikre gæld.

    600.000 kr ved 12% over 10 år er for øvrigt ikke uoverkommeligt, men skal løbetiden være 5 år istedet så bliver det dyrt. Ydelser er hhv. 8.610 og 13.350 kr brutto hver måned, hvoraf de 6.000 kr jo er rente i starten.
    Der er derfor en god mening i spørgsmålet, da et stort lån er leetere at holde rede på, end mange små lån med kort løbetid.

    Til sammenligning vil et 4% obl.lån uden afdrag med sikkerhed i ejerbolig blot koste ca. 1.600 kr netto om måneden ved dagens kurs hos RD og incl. låneomk. (ca. 2.400 brutto)

    #163438
    AnonymForfatter

    Tak for inputs

    Lidt flere detaljer.

    Det drejer sig om max. samlet 600.000

    Jeg står i RKI på de 150.000, resten er jeg i dialog med.

    Hvoraf de 220.000 er penge jeg skylder i skat samt SU med en pålydende rentesats på 4 %.

    Dernæst er der ca. 400.000 fordelt på flere kreditorer.

    Deriblandt en bank, eftersom jeg havde et erhvervseventyr der endte dårligt.

    Der er renten på ca. 12 %.

    Har naturligvis udarbejdet budget som er brugt ved skat.

    Overvejer en gældssanering, men tror min indtægt er for høj.

    Jeg vil naturligvis gerne have afviklet al min samlede gæld.

    På forhånd tak.

    #163452
    thsvForfatter

    Vi kan ikke hjælpe di, udfra de få oplysninger du giver!

    Kontakt selv dine kreditorer, og bed om henstand med afdrag, så der blot renter, mens de dyreste lån afdrages først, send gerne en oversigt med budget, der viser hvornår du kan betale gælden til den pågældende kreditor.

    Alternativt beregn den ydelse via excel, som du kan betale til den pågældende kreditor med en løbetid på 10 år, og aftal denne ydelse.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.