Henstand – hvordan?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91565
    AnonymForfatter

    Hej med jer,

    Jeg har brug for henstand – i et halvt år – på et lån i en bank.

    Grunden er, at jeg dermed kan bruge pengene til at få betalt et meget højt-rentet lån ud.

    Hvordan er retningslinjerne ved henstand?

    Og sker der, hvis banken ikke ønsker at give mig henstand, og jeg simpelthen lader være med, at betale i et halvt år?

    Jeg har ikke andet end det lån i den bank.

    På forhånd tak for jeres svar.

    #162934
    KrisserForfatter

    Banken er ikke forpligtet til at give dig henstand. Hvis du ikke kan opnå dette, og du undlader at betale på dit banklån i seks måneder, vil dit lån blive sendt til inkasso, og du vil blive registreret i RKI.

    #162942
    AnonymForfatter

    Tag en snak med banken og lav en aftale om at når nu det andet lån er betalt ud så vil de penge du betaler på det blive brugt til at afdrage mere på banklånet.

    Hvis banken ved, at om et halvt år vil du afdrage væsentligt mere end nu er de mere tilbøjelige til at hjælpe med den henstand. Lad for guds skyld være med blot at betale. Det er det værste man kan gøre.

    #163058
    AnonymForfatter

    Tak for jeres svar. Jeg tager naturligvis en snak med banken inden, jeg drager til forhastede aktioner.

    Men jeg har brug for at være lidt på forkant inden samtalen med banken, og har et spørgsmål mere.

    Sender banken mig direkte til inkasso eller i RKI, hvis jeg f.eks. nøjes med at betale 1/3 af beløbet i en kort periode?

    Og kan de “snuppe" min lille bil, som er finasieret igennem en anden bank?

    #163060
    testForfatter

    via foderetten kan de lave udlæg i din bil og tvinge dig til at sælge den. Jeg tror helt bestemt du skal regne med at de kommer efter dig.

    #163062
    AnonymForfatter

    Banken vil med meget stor sansynlighed indlede retlige skridt mod dig, herunder gøre udlæg i alt hvad der kan gøres til genstand for udlæg. Dette er blandt andet, men ikke begrænset til, din bil.

    Hvis banken ikke vil være med på en ordning, så synes jeg ærlig talt du skulle overholde dine betalingsforpligtelser overfor banken.

    Hvad med dit brug – kan det ikke skæres yderligere ned?

    #163066
    AnonymForfatter

    Endnu en gang tak for svar.

    Hvis banken går efter min bil, og den skal sælges. Går pengene fra bilsalget så ikke direkte til den bank, der har finasieret den?

    Jeg vil naturligvis helst overholde ordningen, og ønsker ikke at komme i uføre.

    Det er jo kun fordi, at jeg kan se en meget hurtigere ende på mine lån, hvis jeg får udbetalt det dyre snart, og dermed kan betale mere til banken i sidste ende…

    Jeg kan da lige informere om, at jeg har været i et laaangt gældshelvede, som jeg efterhånden kan se en ende på (5 år), og nu kan det bare ikke gå hurtigt nok…

    #163070
    thsvForfatter

    Vær ærlig overfor din bank.

    Tag et møde med din bankrådgiver, og læg alle kort på bordet:
    Lånene
    Lønsedler, herunder forventet fremtidig indkomst.
    Årsopgørelse
    Budget
    Værdi af bil og evt. bolig.

    Måske din bank vil give dig henstand (med afdragene), eller bedre, overtage det dyre lån, så du kan få et stort lån med en mere rimelig mdl. ydelse.

    Hvor stort er beløbet, der skyldes til høj rente?

    Og fremover, så spar op til dyre indkøb og undgå de dyre forbrugslån, der forbruger fremtidig indkomst.

    #163072
    thsvForfatter

    Hvor mange lån har du ialt?

    Du må samle dine lån, så du får overblik over dem.

    Og forsøg at lave en Luksusfælden på dit forbrug, der kan sikkert spares mange penge i budgettet på den måde, ved at leve sparsommeligt i et par år.

    #163074
    AnonymForfatter

    Hej Nordvest.

    Banken kan gøre udlæg i din bil. Da du har lånt til bilen i en anden bank, skal de have pengene først. Hvis der ikke er taget pant, vil den bank der først gøre udlæg have krav på deres penge først.

    Ang. Henstand vil jeg ikke tro det er muligt, specielt fordi det ikke er din primærer bank mere, og du har kun det ene lån. Såfremt det var din nuværende bank, du bad om henstand, ville dette sikkert øge chancerne, da de kender dig, og din økonomi.

    En anden bank, vil se din forespørgelse om henstand som et økonomisk svaghedstegn, og derfor være interesseret i at du afvikler mest muligt, så hvis der skulle opstår yderligere problemer omkring din økonomi i fremtiden, ville dit lån ved dem, være så lavt som muligt. Samtidig tror jeg du får svært ved at overbevise banken om, at de skal lempe på deres aftale, så andre du har lånt af får flere penge end banken. Det vil de sikkert se som om du for fordeler denne kreditorer.
    Argumentet med at det er en fordel at du betaler de dyreste lån først, vil jeg ikke tror har en effekt på hvordan banken ser din sag.

    Jeg tror din bedste mulighed vil være, at få din nuværende bank på banen. Det er alene din nuværende bank, som kan have en interesse, udover at du betaler til tiden, og har kpntoforløbet hidtil været godt, kan det være de vil hjælpe.

    håber det lykkes:)

    #163076
    AnonymForfatter

    Tak for svar.

    Bankerne vil ikke hjælpe mig med sammenlægning af lån. Jeg skylder for meget og ejer for lidt.

    Jeg har to dyre lån. Et på 24.000 og et på 34.000. Derud over betaler jeg stadig af på en gammel tvangsaktion og gæld i forbindelse med skilsmisse til “almindelig" rente.

    Jeg har stået i gæld til over 500.000, og skylder i dag under det halve. ARRGGHH… Hvis jeg så bare havde noget at vise for alle de penge…! Jeg afbetaler mange penge hver måned, og kan se lys forude. Nu kan det bare ikke gå hurtigt nok…

    Den sidste bank der afviste mig, anbefalede mig at få de dyre lån ud af vagten så hurtigt som muligt. Hvilket selvfølgelig ikke kom bag på mig.

    Det gav mig dog også iver og “blod på tanden" for at få de dyre lån ud af verden så hurtig som muligt, og så må alle muligheder jo op og vende.

    #163078
    thsvForfatter

    Jamen, så må du bede om afdragsfrihed på det billige lån, så du kan koncentrere dig om de 2 dyre lån først.

    Evt. tage et ekstra job i weekenderne for at forøge indkomsten med det formål, at komme udaf gældshelvedet.

    Væn dig til at betale alt kontant, så du kan se, hvad tingene reelt koster, det er så let med det der dankort, at man ikke tænker over sit forbrug.

    #163092
    testForfatter

    lige en præcisering om lån og pant. du har en bil som har en værdi. Den bank du har lånt pengene i har sandsynligvis også et tinglyst pant i bilen. Det kan man i øvrigt nu om dage slå op på nettet. Hvis de har det skal de have deres pant først. Hvis bank to går til foderetten vil de så få resten af pengene da de jo via af foderetten har lavet det man kalder et udlæg i rest værdien af bilen. Har bank et mod forventning IKKE et pant i din bil kommer det til af afhænge af fogedrettens afgørelse hvordan bank et og bank to bliver stillet i forhold til udlæg i din bil. bank et og to kommer således til at fremføre deres krav og argumenter i forgedretten sammen med evt. andre kreditorer. Det ville sandsynligvis være bedste for dig at undgå dette

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.