Råd til renteforhandling

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91555
    AnonymForfatter

    Hej Brugere af mybanker,

    Jeg har liget et spørgsmål angående mine rentesatser på diverse lån.

    -og ja jeg har været for dårlig til at forhandle renten på mine lån, så derfor ingen kommentarer om det 😉

    Jeg har følgende lån:
    195.000 kr. alm. boliglån med Åop på 10,2% afdrages over 10 år med ca. 2500 kr. pr. måned.

    110.000 kr. forbrugslån fra elevtiden med Åop på 10,5% – afdrages med 3000 kr. pr. måned.

    110.000 kr. billån med med Åop på 9,7% – afdrages med 2100 kr. pr. måned.

    Realkreditlånet er på 640.000 kr 4% obligationslån. og kører afdragsfri indtil boliglånet i banken er væk.

    Økonomien er fornuftig, vi har ca. 10.500 kr. i rådighedsbeløb til 2 personer og det beløb vil løbende ændre sig til omkring 18.000 kr. over de næste 3,5 år.

    Problemet er, at jeg aldrig tidligere har interesseret mig for økonomi, og derfor kan jeg se, at jeg har fået alle de højeste rentesatser fra min banks side.

    Hvis jeg skulle forhandle med banken om renten hvilke argumenter ville være smarte at bruge, og hvis der er nogen der har et forslag til hvad rentesatserne ca. bør være må I da gerne lige skrive det også så jeg har noget at gå ud fra 🙂

    tak.

    #162704
    MichaelForfatter

    Boliglånet springer i øjnene som et meget dyrt lån. De øvrige er ikke voldsomt dyre. Til gengæld er boliglånet så lille, at gevinsten ved at skifte bank (som er dit argument for en lavere rente i nuværende bank) forsvinder mere eller mindre.

    Jeg ville hellere fokusere på at bruge de 7500 kr. ekstra I får til rådighed som afdrag på gælden. Forbrugslån først, herefter billånet og boliglånet til sidst. Nuværende rådighedsbeløb antyder ikke en vanvittig stærk økonomi, men nærmere en middelmådig økonomi og så skal I nok forvente middelmådige renter.

    #162706
    AnonymForfatter

    Ja økonomien er middelmådig, og derfor har jeg også en forhåbning om at vores renter burde ligge ca. i midten af rentespændet, og ikke på den højst mulige sats 🙂

    -vil nu håbe at jeg få en snak med banken alligevel, for det er da lidt surt når man ved at Nordea fx. har et boliglån som alle fordel+ kunder kan få til næsten det halve i rente.

    #162708
    thsvForfatter

    Hvilken bank er I kunder i?

    Kan du ikke oplyse rentesatserne på de forskellige lån, da ÅOP er incl. nogle låneomk., som nu er blevet betalt.

    Hvad er værdien af boligen? Er den lige købt, og uden udbetaling?

    Boliglånet forekommer meget dyrt, i forhold til Nordeas Boligkøbsprioritet til 4,85%, som I endda kan lade være afdragsfri og koncentrere jer om forbrugslånet først.
    Billånet bør osse have en lavere rente, f.eks. 6,25% hos Nordea ved 20% i udbetaling.
    DBs laveste sats på boliglån er på blot 4,5%, men tror ikke I kandiderer til enrente under 6% hos DB med jeres anden gæld.

    Med et Rådighedsbeløb på 10.500 kr selv ved de dyre lån forekommer I som fornuftige kunder, omend jeres gæld er lidt voldsom.

    #162720
    AnonymForfatter

    Vi er kunder i Danske Bank.

    Billån = 9,3 %
    Forbrugslån = 10,15 %
    Boliglån = 9,85 %

    Huset er købt for få måneder siden så gælden på huset og husets værdi er ca. det samme.

    Både bil og hus er købt uden udbetaling da vi efter endt uddannelse/delvis endt uddannelse fik jobs som krævede en flytning samt bil nr. 2, og derved har vi ikke nået og spare op.

    -men det er nok også mest renten på boliglånet jeg er træt af. Det skal siges at banken har et pantebrev i bilen på 90 – 100% af bilens værdi.

    #162724
    AnonymForfatter

    Jah egentlig bruger i jo allerede hele 7600,- til afdrag/renter på de 3 “små"lån.!!
    I øvrigt er de jo alle vel er med variabel rente. Interesssant at jeres kreditforn.lån så er med fast rente. Forskellen i lånebeløb på de to poster er jo ikke enorm, men måske et krav fra banken.? Igen bevist at det er forretning.

    Du skal da nok gå “tiggergang" til banken omkring det her, de renter skal da ned.! Mindste til 2/3 men du kunne også komme med en melding om ekstra afdrag. Tag noget ekstra arbejde og kom ud af den gæld ASAP. I har jo deponeret jeres handlefrihed. Kunne i undvære bil 2 ??!

    Forklar banken at nu vil du altså til at have styr på sagerne og banken må så imødekomme dig og du vil fortsætte med dem. Det koster jo at skifte selvom du skulle få et bedre tilbud.

    Nå men måske nogle forældre kunne refinansiere jer.? Gennem deres evt. friværdi eller kaution i banken.

    Det bedste ved dette er at i nu har fået øjnene op for den enorme forskel der ligger i at blot betale til banken hvad de forlanger i forhold til at tage aktive valg og arbejde med den økonomi man nu engang har fået stykket sammen.

    #162728
    thsvForfatter

    Herlige renter, som den billige bank tilbyder unge kunder!

    Åh ji, det er så let at opnå Nordeas rentesatser i DB, det ser jeg klart nu….

    Nåh, spøg til side.

    Jeg syntes det er uartige renter, og ekstrem dårlig rådgivning I har modtaget fra bankens side.

    Men tag en snak med banken om:
    Renten på boliglånet, den bør ikke være over 6%, jvf. salgsopstillingens tekst. og gerne lavere, referer blot til DBs gule farve, og hentyd til Nordeas takst på 4,85%.
    Få afdragsfrihed på boliglånet, for at afdrage forbrugsgælden hurtigst muligt.
    Få en kassekredit via 24/7 konceptet (renten er jo lavere her end på jeres 3 lån) svarende til jeres samlede månedsløn, så I låner penge af banken hele tiden på budgetkontoen, og afdrager maksimalt på lånene. Kun når der indgår månedsløn, skal kontoen være omkring nul.

    Alternativt, så tag en snak med Nordea, men en flytning koster nye gebyrer.

    #162732
    AnonymForfatter

    Jeg syntes altså umiddelbart kun, at det er boliglånet som springer i øjnene. Forbrugslån til en rente på omkring 10% er da meget rimeligt når der ikke er sikkerhed for det. Da jeg forhandlede renten på mit forbrugslån i Danske Bank lå det på 14% – og jeg fik det ned på 10%.

    #162740
    thsvForfatter

    Kassekredit gange 2 á 50.000 via DB 24/7 til 7,45% eller lavere, hvis de er under 28 år.
    Rente på boliglån lig med 9,85%, hvor minimum er 5,0% og nu 4,5%.
    Billån til høj rente, istedet for kombinationen kassekredit og 20 % udbetaling.

    Ja, sandelig en god rådgivning banksælgerne i den gule bank giver deres unge kunder.

    En sådan “rådgivning" ville klart få mig til at finde en billigere og bedre bank.

    #162746
    AnonymForfatter

    Ren benzin til thsv argumenter, som dog ved mere om Nordeas priser end selve medarbejderne i banken!

    Råd til trådstarter:

    1) tag dine papirer – årsopgørelse, lønseddeler, budget mv. og tag en tur i Nordea og bliv fordel+ kunde med de rentesatser de tilbyder – de har faste priser, så får du et klart billede (hvis de vil have dig som kunde!)

    2) Spørg, hvorfor du ligger så højt på boliglånet i DB (rentespændet er 4,5%-9,85)? Hvad skal der til for at komme ned på en lavere rente? Overvej 24/7 løsningen, som thsv skriver.

    #162748
    AnonymForfatter

    Iøvrigt kan trådstarter ikke få 6,25% på billån i Nordea, fordi det kræver min. 20% udbetaling – det fremgår jo heller hvad prisen er, hvis du skal låne det hele som trådstarter, men Nordea har jo faste priser eller hvad?

    Nu har jeg endelig fået frem til den alternative prisliste på Nordea hjemmeside.

    Trådstarter skal betale 10.5% for billån i Nordea!

    Forbrugslånet har en rente på 11,25%

    Boliglån sikkerhed over 80% af boligens værdi: 9%

    Men forsøg at hente et tilbud fra dem, så må se om du kan blive fordel+ kunde med de tilhørende billige renter, som ikke er for alle selvom det ofte fremstilles sådan!

    #162750
    AnonymForfatter

    Kære ignorante THSV

    Jeg kan oplyse dig om at det ikke er umuligt at opnå renter på niveau med Nordea.

    Vores rente på boliglånet i Danske Bank er 4,75%

    #162752
    AnonymForfatter

    når man har en så høj gæld som i har, uden sikkerhed, så kan I ikke forvente at opnå de billigste renter.

    Jeg kender til flere tilfælde, hvor kunder har fået afslag på at få den billige boligprioritet i Nordea til 4,75%, men hvor Nordea godt har kunnet tilbyde et boliglån til 8,5 eller 10% i rente.

    Det er ganske enkelt usandt (læs lodret løgn) når Thsv gentagende gange siger, at alle der kan blive kreditgodkendt til et lån i Nordea kan få et prioritetslån.

    Det kan alle ikke. Nogle Nordeakunder kan kun få et almindeligt boliglån !!!

    #162758
    AnonymForfatter

    Til Fuglen:

    Du er da helt forkert på den… har du kigget under Fordel+priser

    #162760
    AnonymForfatter

    Hvem siger vedkommende kan blive fordel+ kunde – jeg tvivler stærkt, men håber da trådstarter vil forsøge. Nordea har jo sat det meget smart op på deres hjemmeside. Gå ind under priser og udlån, så kommer der et PDF dokument med udlån og kig så under andre produkter (det er skjult godt!), så kan du se priser på boliglån over 80% af værdien 9%, billån uden udbetaling (eller under 20%) 10,5%, privatlån 11,25%…

    Der er jo forskellige vilkår afhængighed af kundernes økonomi OGSÅ i NORDEA selvom bl.a. thsv påstår noget andet!

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 33 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.