Afdragsfri F5 eller fastforrentet 4%

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91518
    AnonymForfatter

    Jeg har brug for hjælp til at lave regnestykket:

    Hvad er billigst over en periode på 5 år, når jeg efter 5 år vil omlægge realkredit lånet til et fastforrentet med afdrag?

    Jeg sidder med et F1 lån som skal refinanseres til årskiftet.

    #161930
    KrisserForfatter

    I perioden på de fem år, vil et femårigt rentetilpasningslån klart være billigere end et fastforrentet lån. Efter de fem år ved ingen hvad svaret er. Renten skal dog ikke stige ret meget, før det vil blive dyrere at vælge rentetilpasningslånet nu. Især når du forventer at omlægge til et fastforrentet lån efter de fem år.

    #161932
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar Krisser. I første omgang var jeg nu mere interesseret i at vide, hvordan det samlede regnestykke skulle lyde.

    Har ikke en dyt forstand på økonomi og ved ikke lige hvad der skal betales for hvad og hvornår alt efter hvilken model jeg vælger, og hvad restgælden i såfald vil være efter 5 år. Jeg er doven anlagt, så det er meget nemmere at spørge her ind selv at skulle sætte sig ind i tingene. 🙂

    På forhånd tak..

    #161970
    ForbrugerenForfatter

    Problemet er, at det er først muligt at svare på om fem år. Hvis renten vedbliver med at være lav eller måske endda at falde yderligere, så er det bedst at være i en F1, hvis renten til gengæld begynder at stige kraftigt, så er det bedre, at have en F5. Så spørgsmålet er i virkeligheden, hvordan tror du, at rente ændrer sig i fremtiden? Ud fra det, skal du fastlægge hvordan du ønsker, at dit F1 bliver refinansieret.

    #161972
    ForbrugerenForfatter

    Nu har jeg kun OpenOffice og i den der hedder funktionen FV, jeg vil tro, at den hedder det samme i Excel. I den skal du som første parameter angive renten i procent per termin, antallet af termin i anden parameter, ydelsen i tredie parameter og endelig lånets størrelse i fjerde parameter. Det er vigtigt, at tredie og fjerde parameter har forskellig fortegn. Har de samme svarer det til, at du har en formue og sparer et beløb op hver termin eller omvendt, at du har et lån og låner yderligere et beløb hver termin.

    Bare for at angive et eksempel. Bruger vi månedlige terminer, har et lån på 1.000.000 med en årlig rente på 2 % og du betaler 4.000 om måneden i 5 år (=5*12 terminer), så skal formlen se ud som følger
    =FV(0,02/12;60;-4000;1000000). Dette giver, at der er en restgæld på 852.889,5. Dette er kun en cirka beregning i forhold til realkreditlånet. Den reelle restgæld vil være lidt anderledes, fordi det ikke kun er den formel, som bliver brugt af realkreditinstitut, det kan du se på, at din ydelse bliver lavere kvartal for kvartal, hvis du afdrager på lånet.

    #162024
    AnonymForfatter

    Tror i misforstår mandens spørgsmål. Han spørger jo ikke om hvad der er billigst, men hvordan han regner ud, hvad der er billigst.

    TY

    Hvis du låner x kr til en kurs på 100 og kursen om 5 år 70, kan du i pricippet købe dine obligationer til kurs 70 ,med et sæt nye obligationer med højere fast rente eller samme rente og kortere løbetid. Dvs. at du så har barberet 30% af restgælden. Herfra skal trækkes omkostninger til konvertering.

    Da du i begge tilfælde ikke har afdraget noget på gælden, kan du jo direke sammenligne rentebesparelse på F5 lånet med reduktionen i restgælden – omkostninger.

    #162030
    ForbrugerenForfatter

    Eller også er det dig der har misforstået det. TY skriver, at han først vil lægge om, om 5 år til et fastforrentet lån, dermed må vi antage, at han vil beholde flekslånet i 5 år endnu. Men hvis det ikke er det TY mener, må han melde det ud.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.