Familielån – Finansiering af bolig

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91481
    AnonymForfatter

    Hej brugere på mybanker

    Jeg står i en situation, hvor min kæreste og jeg ønsker at købe hus i Tyskland, hvor jeg i øjeblikket studerer og om to års tid opnår titlen cand.merc.int. Vores øjeblikkelige indtjening på omkring 15.000 kroner månedligt giver dog ikke mulighed for at få et huslån med god rente i hverken danske eller tyske banker.

    Vi påtænker at købe et hus til en værdi af ca. 210.000€, hvoraf vi selv har en egenkapital på 150.000€ og ønsker at smide 120.000€ ind som indbetaling, hvorved vi skulle finde på en måde at finansiere de sidste 90.000€ på. Bankerne er villige til at give lån pga. vores relativ store egenkapital, men det vil være til en rente på omkring 4,0%, mens vi ved en tysk realkreditfinansiering ville kunne få et fastforrentet lån til 2,9% med en rentebindingsperiode på 10 år, hvilket er tid nok til at tilbagebetale lånet.

    Hvad gør vi så for at optage et lån til en god rente?
    Mine forældre kunne optage lånet og blive medejere af huset. Dog vil det betyde, at vi skulle betale fuld leje for at bo i et huset, som vi selv ejer størstedelen af. Tilmed skulle mine forældre beskattes af lejeindtægterne over 24.000 kroner p.a. Det vil ikke være fordelagtigt.
    Derfor ser det ud til at være en god løsning, at de giver et familie/forældrelån. Efter lidt research på nettet har jeg kunnet læse mig frem til, at det ikke er noget problem, at forældre giver deres børn store lån. Flere steder kan det læses, at over 1 million kroner er blevet ydet som lån. Så længe kontrakten bliver udformet korrekt, burde det ikke forårsage nogle problemer. Hverken som rentefrit eller lavt forrentet lån.
    Da mine forældre ikke er glade for at give 90.000€ af deres egen kapital, påtænker de at optage lånet på 90.000€ i et dansk realkreditinstitut eller i tysk bank og efterfølgende låne os pengene som forældrelån. Når jeg afslutter min uddannelse, vil jeg bede mine forældre om at bede om, at lånet bliver indfriet, hvorved jeg selv optager et lån og dermed giver dem deres penge.

    Mit spørgsmål er så: Er det lovligt at yde et familielån som foreslået ovenfor? Kan mine forældre optage et lån for at låne pengene direkte videre til os? “Tillægsspørgsmålet" vil så være, om mine forældre er berettiget til rentefradrag, hvis de låner penge, som de låner direkte videre?

    Hvis I har nogle indvendinger hører jeg meget gerne fra jer. Bør jeg indhente et bindende svar fra SKAT?

    Venlige hilsner og god aften
    En forhåbenligt kommende huskøber

    #161218
    AnonymForfatter

    Absolut det ville jeg gøre, så har jeg papir på transaktionen…..

    Mange af de svar du måske får af ukyndige personer, holder ikke når det er SKAT der bestemmer 🙂

    #161230
    ForbrugerenForfatter

    Hvad er der galt med en rente på 2,9 %, når renten er låst i 10 år? En F5’er i danske kroner har en effektiv rente på 2,85 % og i Euro på 3,00 %. Og her er renten kun låst i fem år. Så jeg har ærligtalt svært ved at se fidussen, hvis dine forældre skal låne til en rente på plus 3 % og du kan selv låne til 2,9 %.

    Men vælger du alligevel at gå den vej, så indhent for guds skyld et bindende forhånds svar fra Skat.

    #161232
    ForbrugerenForfatter
    #161234
    ForbrugerenForfatter

    Hvis det drejer sig om, at I skal låne pengene rentefrit af dine forældre, så er det billigere for dem, at give dig et arveforskud/gave på renten, dvs. 2,9 % af 90.000 € per år. Da de hver må give dig mere end 50.000 kr. årligt kan renten på små 20.000 kr. snildt indeholdes i det beløb.

    #161236
    AnonymForfatter

    Tak for den hurtige respons.

    Generelt handler det om en situation, hvor jeg ikke er i stand til at få et ordentligt lån, selvom jeg har en stor egenkapital. Familielånet skal være provisorisk og jeg hverken ønsker at få pengegaver som arveforskud af min mor, som heller ikke er interesseret i at give mig pengegaver i form af arveforskud.
    Vi håber altså på, at det er muligt, at min mor kan optage et lån på 90.000€ med månedlig ydelse på fx 750€, som vi så står for at betale. Derved vil min mor kun fungere som lånetager og vil hverken have vinding eller tab forbundet med lånet. Vi vil have den fordel, at vi kan få et bedre lån, end hvis vi selv skal ud at låne penge. Min mor skulle kun stå på papirerne, men vil ellers ikke have noget med afviklingen af lånet at gøre.

    At få et bindende svar fra SKAT tager jo normalt lang tid – jeg håber, at der i løbet af de næste dage kommer folk, som måske har stået i en lignende problemstilling, som altså kort fortalt er:
    Kan man give et familielån for lånte penge i størrelsesordnen ca. 90.000€?

    God søndag

    #161238
    ForbrugerenForfatter

    Det kan hun ikke. Skal hun låne 90.000 €, med fast rente i 10 år og fuldt afdraget efter de 10 år, så koster det mere end 960 € om måneden i Danmark og den effektive rente er på 3,45 %. Som du skrev før, så har du fået et tilbud på disse vilkår på 2,9 % i Tyskland, så tag dog mod det tilbud, det er bedre og billigere, end hvad din mor kan låne til i Danmark. Så det er KUN hvis din mor betaler renterne, at du kan få det billigere og igen vil det være billigere for jer samlet set, hvis din mor så betaler dine renteudgifter direkte til dig. Det tilbud du har fået i Tyskland koster dig kun 865 € om måneden, mod de ca. 965 € din mor skal betale om måneden. Sagen er, at renten bare er billigere i Tyskland end i Danmark.

    #161240
    AnonymForfatter

    Sorry, det var en forkert formulering, jeg kom med. Da jeg skrev, at “vi" kunne låne pengene til 2,9% mente jeg, at min mor ville have mulighed for at få en såkaldt “Hypothekenfinanzierung" svarende til en realkredit i DK. Selv vil vi kun kunne låne til 4,0%.
    Når jeg skriver, at renten vil være bundet i 10 år, betyder det bare, at der efter 10 år vil blive fastlagt en ny rente. Lånet vil ikke nødvendigvis være afdraget inden for rentens bindingsperiode. Det er noget, du her i Tyskland fastlægger med banken. Jeg forestiller mig, at 750€ vil være en månedlig ydelse og at lånet vil være afbetalt i løbet af 12-15 år.

    Men som sagt: Sagen er, om der er mulighed for, at min mor kan give et familielån for penge, hun låner i Tyskland.

    #161242
    thsvForfatter

    750 Euro/måned vil være en pasende ydelse på 90.000 i lån.
    Ved 2,9% vil løbetiden være 12 år (Ydelse 740,79) og ved 4,0% vil den være 13 år (740,80), så spørgsmålet er om det kan betale sig at inddrage din mor i jeres ejendomskøb.

    Teknisk er det intet til hinder for at I aftaler et familielån, og I betaler ydelser, og din mor opgiver renteindtægten til SKAT. Der bør dog tinglyses et pantebrev, der beviser gælden (stempel i DK på 1.400 kr + 1,5% af pantet).

    #161246
    AnonymForfatter

    Tak for svaret.

    Min mor ville give os et rentfrit familielån, hvorved der ikke vil renteindtægter, der skal indberettes til SKAT, korrekt? Da min mor låner 90.000€ til en rente på 2,9%, vil der årligt være en renteudgift på lidt over 22.000 kroner – vil min mor uden problemer kunne få rentefradrag af disse penge? Er SKAT ligeglad med, hvad hendes lån er gået til?

    #161250
    AnonymForfatter

    Sender du spm det rigtige sted hen i SKAT.dk får du normalt svar 3-5 dage, som jeg fik !

    Først skal du finde ud af hvilket skattecenter der tager sig af at svare netop på dit spm.
    Mit spm om PAL-skat hørte til i Maribo.

    Du skal formulere dig kort og klart, romaner er man ikke så glad for at læse, tager længere tid at
    svare på. Hvis SKAT vil vide mere fra dig, skriv din kontakt-tlf. e-mail m.v.

    #161278
    AnonymForfatter

    Lige en strøtanke. Vil det ikke muligt at få den tyske bank til at give dig en lavere rente såfremt dine forældre indvilliger i at kautionere for dig?

    #161282
    AnonymForfatter

    Det eneste, de kigger på, er, hvor stor og sikker min indkomst er. Og som studerende står jeg desværre ikke med de bedste kort på hænderne.
    Som det ser ud i øjeblikket, så optager mine forældre et lån og giver mig det derefter som rentefrit familielån. Om et par år, når jeg selv har en høj nok indkomst, vil jeg kunne overtage det lån, som mine forældre har i banken, hvorved familielånet er ude af verden og alt forhåbentligt er gået for sig efter alle lovens regler.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.