Skift fra EIKbank til ?, når RKI-registreret – hvem vil mon have mig?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91469
    AnonymForfatter

    Nogen bud på hvem der vil grine lavest og tale mindst grimt til mig, hvis jeg prøver at skifte fra min ellers afholdte EIKbank til noget andet, før kaos evt opstår på OsloPlads (Eik-hovedsædet i dk)?

    Jeg er knap 50 år gammel, har mindre end 200.000 i gæld – 75% af den er Boliglån.
    Jeg var selvstændig men blev syg, mistede alt og er i dag på førtidspension.

    Så indtægten er da i det mindste stabil….

    Er registreret i Ribers/Experian indtil 15/9-2010, og ønsker ikke at optage nye lån, eller at have kreditkort.

    Bare den obligatoriske Nem-konto, Netbank, og et Visadankort, som jeg altid har haft og aldrig misbrugt.

    Er det mon muligt…. eller vil Visa/Dankortet mon ikke ryge?

    (Danske Bank er IKKE en option – de har behandlet mig svinsk, selv da jeg havde firma og 2 huse, og da noget af gælden er til dem, tvivler jeg ikke på, at de gladeligt vil snuppe hele min pension hver måned, og lade mig miste bolig m.m – bare de kan rive mest muligt til sig.
    På baggrund af egne og andres erfaringer, der kan findes rundt om på nettet.)

    #160934
    AnonymForfatter

    Jeg er selvfølgelig registreret til 2012, sorry.

    #160944
    MichaelForfatter

    En RKI-registrering umuliggør at flytte lån til en anden bank og et VisaDankort er i næsten alle tilfælde også en umulighed.

    #160964
    AnonymForfatter

    Nu kan du jo foreløbig se frem til at blive kunde i Finansiel Stabilitet A/S.

    Så må du jo snakke med Henning Kruse om hvilken løsning de kan tilbyde dig.

    Michael har desværre ret. Du har ikke en jordisk chance for at skifte til andre banker, men du har naturlgivis altid krav på at oprette en Nemkonto i en hvilken som helst bank.

    #160966
    ForbrugerenForfatter

    Selv om de gerne ville, så må de ikke, da pensionen er beskyttet i 90 dage efter den er udbetalt.

    Men da du skylder penge til dem, så er det nok rimeligt sikkert, at de ikke vil tage dig som kunde. Grundet din historie er der nok ingen banker, der vil have dig som kunde, så du er nok tvunget til, at være kunde hos Finansiel Stabilitet jf. denne nyhed http://borsen.dk/nyheder/finans/artikel/1/192425/finansiel_stabilitet_overtager_eik_bank.html

    #160974
    AnonymForfatter

    godmorgen de herrer,
    og tak for sober feedback.

    Kan der mon smides et link til en paragraf, omkring beskyttelsen af pensionen i 90 dage ? –
    til viderebringelse i andre fora, hvor flere sidder og ryster nu, oveni deres sygdomsproblematikker.

    Ironien er, at jeg ikke har noget lån i Eikbank, men at boliggælden dels er til Danske Bank som beskrevet ovenfor, og dels i en mindre Sparekasse der krakkede i 08 😉

    siden har Sparekassen i øvrigt ikke indberettet min gæld til Skattevæsnet, og det er kun inclusive den at jeg skylder knap 200.000 væk.
    Men jeg er ikke så naiv at tro, at den bare er eftergivet ved et pennestrøg….så jeg regner den med, indtil videre.

    Men et nyt pengeinstitut, skal altså bare acceptere min Nem konto, og helst udstede et Visa/Dankort, da jeg sparer penge ved at handle visse ting over Nettet, og dér ofte kun kan betales med Visa-delen.

    Jeg var knusende glad for Skandiabanken, som blev købt af Eikbank, så jeg panikker ikke, og håber, at nogle måske vil være interesseret i “Den danske del"af Eikbank – har læst at gamle Skandiafolk måske vil tilbagekøbe…jeg bliver helst, også af alle ovenstående grunde, i Eikbank.

    #160992
    MichaelForfatter

    En Nemkonto er en lovsikret ret du har, så det må ingen nægte dig. Derimod er VisaDankort ikke en ret medmindre du vælger en ren internetbank. Pengeinstitutankenævnet har haft en sag med en internetbank der nægtede Dankort, men tabte sagen da kunden jo med rette kunne hævde at vedkommende så ikke kunne hæve nogen penge. Visa er dog ingen ret – kun Dankortdelen i det tilfælde.

    #160994
    ForbrugerenForfatter

    Retsplejelovens paragraf 512 stk 3. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=126338. Det er ca. halvt nede på siden. Den er lang, da der er over 1000 paragrafer.

    Teksten er “Udlæg kan ikke foretages i krav på pension eller i krav på understøttelse eller anden hjælp fra det offentlige eller fra stiftelser eller andre velgørende institutioner, medmindre der er forløbet tre måneder fra den dag, beløbet kunne fordres udbetalt. Reglerne om fritagelse for retsforfølgning i lov om tilsyn med pensionskasser samt i lov om forsikringsaftaler og lov om visse civilretlige forhold m.v. ved pensionsopsparing i pengeinstitutter berøres ikke heraf."

    #161026
    AnonymForfatter

    Tak igen for link og andet.

    Bekræfter blot mine bange anelser om visa-delen, så jeg krydser virkelig fingre for et positivt udkomme af hele Eik-balladen.

    #161028
    MichaelForfatter

    Øh… nu er banken jo gået ned og bliver overtaget af Finansiel Stabilitet. Du må nok forvente væsentligt dårligere vilkår inden for kort tid.

    #161032
    J LarsenForfatter

    Ifølge mail fra Eikbank:

    •Lån til privatkunder i Eik Bank fortsætter på uændret vilkår

    #161036
    MichaelForfatter

    … indtil videre ja

    Situationen er en helt anden om 3-6 mdr præcis som det også skete med Roskilde Bank.

    #161050
    ForbrugerenForfatter

    Jeps, de gode kunder, som har mulighed for selv, at finde en ny bankforbindelse, skal lige have muligheden for at smutte først, resten bliver tvunget væk med mere eller mindre ublu vilkår.

    #161062
    J LarsenForfatter

    I tilfældet Roskilde Bank, blev de gode kunder, overtaget/købt af andre banker.
    9 filialer til Nordea, 7 filialer til Spar Nord Bank og 5 filialer til Arbejdernes Landsbank.

    Kun de dårlige kunder, som ingen af bankerne ville have, sidder nu i trælse vilkår.

    #161066
    ForbrugerenForfatter

    Som jo var den første krakkede bank. For Fionia gik det ikke helt så godt og mig bekendt er det kun EBH’s inkasso firma, som det er lykkedes at få solgt fra EBH. Så spørgsmålet er om hvor mange købere der er tilbage til de gode dele i en krakket bank?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.