Indskydergaranti

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91454
    AnonymForfatter

    I forbindelse med den ubegrænsede indskydergarantis bortgang, er vi blevet lidt bekymret for de ca. 2,2 mio vi har stående i vores bank. Pengene skal bruges til vores nyindkøbte hus som vi overtager pr. 1. december.
    For ca. 10 dage siden valgte vi at flytte 500.000 kr. til vores ene barns opsparing og 260.000 kr. til vores andet barns opsparing som et et midlertidigt “lån". Det er så meningen at de skal stå der indtil vi skal betale for huset.
    Nu er vi imidlertidigt blevet i tvivl om vi risikere at få bøvl med SKAT. Om de kan finde på at betragte denne midlertigige konstruktion som en gave til ungerne og dermed bliver pengene jo skattepligtige.
    Måske er det relevant at nævne at det ene barn er 2 år og 5 mdr. og det andet er 8 uger gammel.
    Min kone og jeg er begge ejere af alle vores kontiere.
    Hvem kan hjælpe med mening og/eller viden om dette??

    På forhånd tak for hjælpen.

    Hilsen
    Christian

    #160734
    AnonymForfatter

    I har jo helt sikkert skrevet lånedokumenter før I overførte pengene til børnene – og man må jo lave familielån/anfordringslån til børnene (rentefri) – men I skal betale skat af de tilskrevne renter i banken.

    I skal bevise, at der ikke er tale om gaver – for så koster det 15% i gaveafgift.

    #160736
    testForfatter

    ja det kan du risikere og for at føje spot til skade er det så en skattepligtig gave fra børne til jer bag efter. Godt det er et anunymt fr

    #160738
    testForfatter

    godt det er et anonymt forum

    #160740
    AnonymForfatter

    Interessant da børnenes underskrifter på lånedokumenterne ikke kan bruges ifm. “ført hånd" 🙂
    hvor både långiver og lånemodtagere skal underskrive (samme personer), der skal nok en advokat ind over for at det juridisk kan godkendes ?

    #160742
    AnonymForfatter

    Hej Christian.

    Var dette en mulighed. Da du skriver “vi"(forudsætter jeg i er et par) er indskyder garantien for 2 personer 2×750.000kr i samme bank. De resterende ca. 700.000 – 750.000 kr. ville jeg flytte til en ny (anden) bank og derved også sikre dette beløb.

    #160752
    AnonymForfatter

    Jeg har nu flyttet pengene til anden bank.

    Tak for indput.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.