Gratis rådgivning – en myte ?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87195
    AnonymForfatter

    Kan det passe at f.eks. boligrådgivningen er gratis i banken og realkreditinstitutterne. Betaler man ikke bare på en anden måde. F.eks. i kraft af forhøjede priser og gebyrer ?

    #106630
    MichaelForfatter

    Jo selvfølgelig betaler man da for det. En rådgiver skal jo have løn=omkostninger til banken/kreditinstituttet=højere priser. Det samme gør sig gældende alle steder i samfundet hvor der er rådgivere af den ene eller anden slags, f.eks. på apoteket, i boghandlen osv.

    Det er dog gratis forstået på den måde, at rådgiveren kan give dig et tilbud om f.eks. et bestemt realkreditlån. Dette tilbud kan du tage imod eller lade være og det vil i såfald være gratis.

    #106634
    AnonymForfatter

    Vil det sige, at hvis rådgivningen er gratis, så skyldes det blot, at f.eks. etableringsomkostningerne er tilsvarende høje. Så i virkeligheden er det blot et spørgsmål om hvilket navn man sætter på de forskellige ydelser ?

    #106638
    AnonymForfatter

    Jo, hvis den “gratis rådgivning" er købsbetinget – så er det en gang varm luft.
    Hvis den “gratis rådgivning" er kamufleret salgsarbejde – så er det en gang varm luft.
    Men hvis den “gratis rådgivning" betales af andre parter (fx hvis går i Fona for at høre om DVD-optagere for at kunne beslutte om jeg vil benytte mig af Bilka’s tilbud) – så er det “gratis rådgivning".
    Hvis jeg har en god, tæt og hyppig glæde af min bankrådgiver, så er det som jeg får mere end gennemsnitskunden til samme pris som gennemsnitskunden osse gratis “rådgivning".

    Konklusion: Selvfølgelig skal du benytte dig af rådgivningen. Men hvis du blindt tager imod rådene, så har du betalt for dem uden at vide det. Fx skal du (og det er dit ansvar og ikke bankens sælgers) forstå hvorfor du vælger at følge rådet.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.