Private banking

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91446
    AnonymForfatter

    En god ven er blevet tilbudt adgang til dette i sin bank, da han råder over en del værdi, mest kontant.
    Jeg ved ikke lige hvad private banking dækker over, set i forhold til normal banking, og spørger derfor ud i dette forum.

    Hvad kan private banking, hvad er fordelene og ulemperne?

    #160606
    PrasmusForfatter

    Hvis vi snakker Nordea, så er det primært rådgivning om investering som går ud over deres investeringsforeninger, dvs. der kan også rådgives på f.eks. enkelt aktier og obligationer. Denne ekstra og langt mere individuelle rådgivning er ikke gratis, den betales der særskilt for, men fordi der er tale om investeringer for over 1.000.000kr kan det måske godt betale sig.
    Der står sikkert også lidt info på http://www.nordeaprivatebanking.dk 🙂

    #160612
    AnonymForfatter

    Der er meget forskel på hvad udtrykket dækker over i de forskellige banker. Fælles er at det drejer sig om investering af større midler.

    Hos flere banker drejer det sig også om samspil mellem de forskellige aktiver og pensionsrådgivning. Kort sagt alm rådgivning men for mere komplekse ting.Andre steder er det kun investering

    Nogle steder er PB gratis og andre steder koster det penge. Fordelene er at du som kunde får rådgivning af en eller flere personer som er normalt rådgiver større kunder.

    Ulempe.. hmmm. Man blive jo ofte præsenteret for nogle flere løsnings forslag, og man skal derfor huske at spørge godt ind til tingene og forstå hvorfor rådgiveren foreslår det han/hun gør-

    Jeg arbejder selv i Jyske Bank og der handler PB om overblik af en formuerådgivere. denne del er gratis,der kan jeg ikke se nogle ulemper.Det er rådgivning om Pension og Bolig også Hvis der skal investeres penge,begynder det koste noget , og der vil du nok få mange forskellige holdninger til om det er en god ide. Der er min erfaringer at du skal vælge en rådgiver du har kemi og tillid til, så får de fleste noget ud af sparring på dette område.

    #160640
    AnonymForfatter

    Men rådgiveren er vel kun interesseret i at sælge sin egen banks investeringsprodukter, og så er rådgivningen vel ikke helt ufarvet ?
    Og hvis man selv gider at følge med i aktiernes op og ned ture, kan man så ikke lige så godt selv stå for handlerne, istedet for at betale en bankmand for det ?
    Er de bare bedre til at ramme top og bund på kurverne ?

    De banker hvor det ikke koster noget, må vel så tjene penge på produkterne istedet.
    Så hvis rådgivningen ikke koster noget, er den så overhovedet noget værd ?

    #160656
    AnonymForfatter

    Det er klart at der er en grund til at bankerne tilbyder det.

    Om du selv skal investere eller lade banken om det, handler jo netop om hvad du vil. På et formuemøde finder banken netop ud af hvad du er til. nogle gange er du til noget banken også tjerner penghe på andre gange ikke.

    Nu kan jeg kun snakke om det sted jeg arbejder, men her kommer vi også ind på ting som banken ikke tjerne penge på. F-eks arv og gaver til børn.

    Når det er sagt så ja, banken anbefaler typisk de produkter de også tjerne penge på, så hvis du vil have helt uvildig rådgivning må du betale for det. for nogle er det en god ide for andre ikke.men uvildig rådgivnig er ikke nødvendigvis bedre.

    Min anbefaling er at din ven tager ind til det møde med banken og høre hvad det er de kan tilbyde, så kan han derefter tage en beslutning om det er noget for ham

    jeg siger gerne at kunden får en masse muligheder og input, hvad de vælger at benytte sig af er op til dem

    #160928
    AnonymForfatter

    Smart markedsføring – thats it.

    De får folk der har mange penge – investerbare penge – til at føle sig betydningsfulde og tro at de får særlig super rådgivning og kan derved nemmere sælge dem nogle produkter.

    Ham Finn Nørbygård fik jo særlig super rådgivning i private banking afdelingen i sin bank (Danske Bank)

    #161156
    AnonymForfatter

    Private Banking = Individuel rådgivning om investering.

    Havde en bekendt, som fortalte, at han betalte 8.000 om året for dette i Nordea.

    Min kommentar:
    Det er en god idé – hvis rådene gør, at du tjener 16.000 mere end du eller ville have gjort. Du skal jo tjene (ca) 16.000 før skat, før du har betalt Nordea.

    Det viste sig, at han aldrig fulgte rådene – men var glad for sparringen.

    Og så holdt den Private Banking op

    #161248
    AnonymForfatter

    Hej alle – vil lige lægge en forespørgsel ind på tråden Privat Banking (PB) da jeg helt aktuelt står for at skulle “rådgive" min 70 årige svigermor i selvsamme forretningsmodel….

    Hun har gennem et par år haft PB med de op og ned ture det har givet. Hun er idag 70 år og hovedparten er – selvfølgelig 😉 – placeret i bankens egne invest. afd. med hovedvægten lagt på oblig. afd. Hun har ca. 1,5 – 1,6 mio DKK. stående i frie midler. resten i bundne pensioner.
    Det er de frie midler vi er i tvivl om her.

    Men nu har hun “mistet grebet" med PB – det er for hende ALT for uoverskueligt hvilket jo er forståeligt – de sender materiale til hende hele tiden og hun skal tage stilling til køb/salg ofte. Hun har INGEN forstand på det det beder hende tage stilling til!!!

    Hun har længe ønsket en kraftig forenkling af hendes “økonomiske overblik" og jeg har foreslået hende at hun – også af hensyn til hendes alder – trækker sig langsomt tilbage fra PB – således at forstå at hun lader de afd. med godt afkast det sidste år sælge og stille og roligt samler kontanterne og placerer dem som alm indskud over 1-2-3 år…

    Så må hun “nøjes" med den lave markedsrente pt. men har det FULDE overblik og står ikke som 70 årig med en masse værdipapirer…
    Da hun agter at følge min “rådgivning" vil jeg høre panelets vurdering af problemstillingen?

    Det skal siges at hun altid tidligere har haft alm. obligationer/indskud for at kunne have det store enkle overblik – hun går ikke efter det højeste afkast og er ikke risikovillig!

    Har jeg ret i min anbefaling eller hvad synes i kloge personer herinde???

    Da der ligger en del følelser i dette er det vigtigt jeg vælger det rette for hende men jeg synes godt nok det er et stort ansvar – ….puha!
    På forhånd mange tak for input – de er mere end meget velkomne!

    PC

    #161252
    AnonymForfatter

    Interessant problemstilling – som nok er lidt svær at svare generelt på.

    Meget afhænger af “hvor vigtig" de likvide midler er totalt set – og hvad tidshorisonten og formål er – samt personlighed.

    Ikke for at dække mig af – men der er rigtigt mange mulige udfaldsrum – f.eks.
    – er de 1.5 mio DKK en vigtig del af de midler der skal leves for så er det en situation – hvis omvendt der er 5 mio DKK i friværdi i en evt. ejerbolig så er det en anden situation (hvor der f.eks. er mulighed for nedsparingslån)
    – er 1.5 mio DKK hovedsagelig er placeret for at gøre dem klar til arv – eller er det nogen der skal bruges (dvs. betyder det noget for din svigermor personligt – eller er det blot et ønske om at vidregive noget til næste generation)
    – hvad er livsforventningen (selvfølgelig svært at gætte – men er der f.eks. alvorlig sygdom ?)
    – hvad “betyder" de 1.5 mio DKK – ville din svigermor blive “utrøstelig" hvis de blev reduceret til 0.5 mio DKK – eller ville det være “easy come – easy go"
    – etc.

    Generelt ville jeg sige at 1.5 mio DKK kan man se som ca. 100.000 kr. til forbrug i ca. 20 år (afhængig af renter etc.) – og for de fleste ville 8000 kr. om måneden kunne gøre livet ganske behageligt forudsat man ikke har en masse gæld ved siden af.

    Derudover så med en alder på 70 så er det de færreste der har mulighed for at genvinde et evt. tab med arbejde – så jo generelt ville jeg være enig med dig i at “pengene på en bankbog og så bruge dem efterhånden" også ville være min umiddelbare reaktion.

    Lidt firkantet sagt så ville jeg virkelig mene at din svigermor har brug for _ærlig_ private banking som tager udgangspunkt i hendes situation da der virkelig er en række scenarier – problemet er blot at finde “nogen" der kan rådgive hende uden at have egne interesser.

    Jeg kunne være fristet til at foreslå at forsøge at finde en uafhængig rådgiver som i så betaler en 10-15.000 kr. for en gennemgang – det er selvfølgelig penge ud af lommen – men omvendt så er den store risiko at rådgivere i banker etc. har egen agenda – og er der noget som din svigermor ikke har (efter min mening) så er det tid til at bruge 5 år på at finde ud af at det råd hun fik ikke var rigtigt.

    PS: For god ordens skyld: Jeg er ikke på nogen måde beskæftiget i den finansielle sektor – så dette blot en observation som udenforstående

    #161256
    AnonymForfatter

    Tak til TH2 for svar….

    De 1,5 mio er til at leve for resten af livet – der er ikke en stor friværdi ved siden af! Dog en mindre kapitalpension på måske 200.000kr.
    Det er penge der skal bruges over de næste – hvem ved – måske 15-20år!
    Ja, min svigermor vil blive utrøstelig hvis de blev reduceret til 1/3 eksempel..!
    Men hun stod dog “tabet" igennem mht 2008/2009 for så at se at det meste blev hentet hjem til dato. Hun er staus quo lige pt. Der er ingen gæld ved siden af overhovedet.
    Der ejes alene en mindre andelsbolig og en lille bil. Hendes mand er på plejehjem hvorfor det endvidere er hensigstmæssigt (mht. ydelser) at have det stående i hendes navn – så kunne man jo sprede indskudene som tidl. skrevet af hensyn til 750.000kr. grænsen – eks. på 2 banker! Og bibeholde Nordea som daglig bank naturligvis.

    PB idag er Nordea med 3 år + horisont og lav risikogruppe – mig bekendt forventer de et afkast i denne kategori på ca. 5% pa. og derfra skal så trækkes kurtager/honorar til rådgiver – alene i de setup synes jeg ikke der er så langt “ned" til måske 3,5% i afkast lige pt. – vel at mærke med 100% sikkerhed indlagt…!

    Er vi enige eller er jeg for forsigtig?

    PC

    #161260
    AnonymForfatter

    Hej igen

    med den oplysning så virker det umiddelbart på mig somom “Private Banking" er overkill.

    Uden på nogen måde at fornærme nogen så er situationen vel egentlig såre simpel:
    – at din svigermor har brug for at kunne bruge pengene over de næste år
    – og med pension, uden gæld, en betalt bil etc. så skal pengene bruges til at “forsøde tilværelsen" i det daglige – og lidt buffer til uforudsete udgifter (f.eks. hvis bilen bryder sammen)
    – Men hverken på udgift eller indtægtssiden er der de store udsving.
    – Og at der er en stor risikoaversion
    så jeg må nok sige at jeg har svært ved at se værdien af private banking i forhold til “en bankbog".

    Man kunne sikkert komme med smarte planer for obligationer, aktier, hedgefonde etc. og argumentere teoretisk for at det var det bedste. Men givet din svigermors alder og den situation du beskriver så vil jeg sige at “marginalnytten" af at have et lidt bedre afkast holdt op imod usikkerheden for mig at se gør at det gælder om at få en så sikker løsning som muligt.

    Uden at kende din svigermor – og blot ud fra det faktum at hun gerne vil have dig til at rådgive hende fremfor en “private banker" så lyder det på mig somom hun måske har brug for en overskuelig situation med “klar tale". Hvis jeg havde et familiemedlem i den situation så ville jeg fokusere på at gøre det klart hvad formuen betyder. Med det mener jeg at såfremt man kan opnå 3,5% afkast så vil 1,5 mio DKK give 52500 kr. pr. år i renter – hvoraf der så (måske) skal betales skat. Dvs. efter skat (og forudsat renterne ikke falder yderligere) så vil din svigermor vel kunne bruge ca. 3.000 kr. om måneden “for evigt" – hvis hun skal bruge mere så bruger hun af opsparingen – mindre så sparer hun op. Så første spørgsmål er nok “har du brug for at hæve mere end 3.000 kr. om måneden – eller vil det være fint" – og så tage situationen derfra

    #161262
    AnonymForfatter

    @Peter C

    Det virker simpelthen som overkill og uanstandigt af Nordea at have din svigermor ovre i private banking.! Det har hun som du er inde på da ikke brug for.

    Nu er der 2 veje afhængig af pensionsindtægter.

    1. Ingen eller kun mindre indtægter fra pensioner udover folkepension + ATP: Det meste af formuen skal over på livrente evt. med forsikringsdækning til længstlevende etc. Dette vil bevirke at der pludselig kan udbetales langt mere i offentlige pensioner og tilskud, ældre check m.v. Der kan også indskydes på kapitalpensionen for at komme ned i indtægt hvis der ikke er påbegyndt udbetaling.

    2. Rimeligt store indtægter fra pensioner udover folkepension + ATP: Hvis ikke indtægten inkl. ATP kan komme under 100.000,- om året for begge inkl. fradrag for kapitalpensioner skal formuen inflationsikres. Nemmest ved opdeling i nogle portioner penge i 2 banker evt. 3 inkl. Nordea 🙂 Kig på BRF hvor der kan være PBS og dankort m.v. og lav nogle indskud 1-2-3 år binding. Du skal have 2-3½% rente i dag.

    Se deet er helt anden rådgivning din svigermor og svigerfar! har brug for end private banking.!! Jeg ville henvende mig til en uvildig rådgiver en gang for alle og betale et honorar for en plan.! En der har forstand på pensioner m.v. og ikke er sælger.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.