Dette emne
Lån til pilot uddannelse

Lån til pilot uddannelse

21-09-2010 22:41
luffe palsborg
Jeg leder med lys og lygte efter en bank der er villg til at hjælpe med dette.

Jeg skal bruge omkring 750.000,- over 20 måneder.

Har selv 200k sparet op, som jeg er villig til at kaste i, derfor skal jeg reelt kun låne 550.000,-

Jeg bliver mødt med at jeg skal stille sikkerhed så som pant i bolig eller værdipapirer, og hvis jeg kan det vil de stadig have 8,75 prcent i rente, det værste tilfælde var dog danske bank der vill have 10,75 i rente på de 750.000 til en uddannelse !!!

Hvad skal jeg dog stille op ?

21-09-2010 23:16
Michael
Citat: "Jeg skal reelt kun låne 550.000" ??!

Forbrugslån i den størrelsesorden er nærmest umuligt at stampe op - beklager.
22-09-2010 00:01
TPX
For det første er det ikke alle drømme der går i opfyldelse.
For det andet har bankerne ikke pligt til at låne dig penge, hverken til lav eller høj rente, eller med eller uden pant eller kautionist.
Hvis du kun har 200k, kan du som udgangspunkt kun købe noget der koster 200k.
Tag et fuldtidsarbejde, eller tag hellere 2, find et billigt værelse, sælg størstedelen af dine ting, undvær telefon, internet, fladskærm, byture, bil, ferier osv i 2-5 år, så har du sparet de sidste 550k sammen, og så kan du købe din pilotuddannelse til 750k.
Eller søg ind til militæret, som jagerpilot, så får du det gratis hvis du er egnet.

Alting har en pris, men er du villig til at betale den, eller er du bare en dagdrømmer ?
22-09-2010 09:15
morra19
Hold nu kæft med det pis - er du bare en dagdrømmer?

Du skulle vel ikke være ærgerlig over dit miserable liv som kassedame i netto, at alle med lidt ambition i tilværelsen skal skydes ned?

Pilot uddannelsen er desværre meget økonomisk tung, og du bør nok forsøge at spare lidt yderligere op, med mindre du vil trækkes med en kæmpe gæld resten af livet. Må desværre sige at de tilbud du har fået indtil videre ikke lyder helt ublu - det er et forbrugslån du optager.
22-09-2010 09:29
Michael
En historie om hvordan det kan gå efter endt pilotuddannelse med en kæmpegæld:

gæld.net/phpBB2/viewtopic.php?t=3211&sid=b7cb...4ba56b6a84

Det er såmænd ikke for at skyde folks drømme ned, men man er altså nødt til at være knaldhård realist og se fakta direkte i øjnene inden man kaster sig ud i lån af den størrelse her. En gæld på måske 200.000 kan måske accepteres efter endt uddannelse - den er nogenlunde realistisk at få betalt af inden for en overskuelig årrække. 550.000 vil betyde afdrag i mindst 10-15 år og er det virkelig det værd? Der vil ikke kunne købes bolig eller foretages andre store investeringer i den periode.
22-09-2010 11:08
luffe palsborg
Nu syntes jeg faktisk slet ikke man kan sammenligne det indlæg på gæld.dk med det jeg ønsker. Manden derinde har jo en MEGA gæld til både pilot lån på 1.35 mil samt skylder andre kreditorer og har 5 børn.

Jeg ønsker at låne omkrng 550.000 til en uddannelse hvortil jeg får forhøjet SU og ikke kommer til at have store udgifter under forløbet. Jeg kan ikke forstå bankernes modvilje. Jeg har trods alt en del penge selv, ok 200k er måske ikke meget men jeg kan da måske sælge nogle aktiver og samle 300k så.

En læge koster staten 750.000 at uddanne, hvorfor gives der slet ikke hjælp eller støtte til piloter ?
22-09-2010 11:14
TPX
Morra 19 år, jeg har gennem mit lange liv (som kassedame i Netto ;-)) mødt flere personer der brændende ønskede at blive pilot. Både som jager- og trafikpilot.
Fælles for dem alle var dog, at ambitionerne ikke kunne bakkes op af finanserne eller evnerne. Så det blev ved dagdrømmerierne.
De er idag kommet videre, og lever lykkelige liv, uden vinger.
Derudover har jeg kendskab til andre, der tog det store lån og gennemførte uddannelsen, men som idag ikke kan få job som pilot og står med en ubetalelig gæld, der nok vil forfølge dem resten af deres dage.
Jeg kender dog også en der tog uddannelsen og idag flyver privatfly for en russisk rigmand. Han elsker det.

Hvis spørgeren ikke kan få ideen ud af hovedet, men det stadig kniber med finanserne, kunne det være en god ide at starte ud med at tage privat pilot licens der "kun" koster ca 100k og tager et års tid at uddanne sig til, på aftenskole.
Hvis trangen derefter vedbliver at være lige stærk, eller endda endnu stærkere, så kunne det være at plan-B skulle iværksættes, og han skulle leve på en sten i en årrække for at spare tilstrækkeligt op til "den store" trafikflyver uddannelse.

22-09-2010 11:22
TPX
Forhøjet SU...
Slet ikke hjælp eller støtte...

Hvad mener du?
22-09-2010 11:23
luffe palsborg
TPX ! du lyder meget livserfaren og det glæder mig at du bruger tid på at kommentere.

Jeg har ikke mulighed for at spare sammen i flere år endnu, da min alder ikke tillader det. Jeg skal igang nu.

Jeg kunne godt tage et PPL og det har jeg da også overvejet. Det kan faktisk også gøres langt billigere og meget hurtigere end det du beskriver.

Jeg kan stadig ikke forstå hvorfor man ikke kan få bedre hjælp til at blive pilot end tilfældet er, alle danske piloter har vel haft de samme udfordringer da de skulle finansiere det, så det er jo nok muligt at finde en god løsning, ud over at prøve at vinde i lotto.

22-09-2010 11:30
Michael
Det spørgsmål skal du nok rette til nogle politikere og ikke i et bankforum.

Det er ligegyldigt, at du stiller med 200K selv. Banken skal låne dig 550K uden sikkerhed overhovedet og det er det springende punkt. Risikoen for at du enten ikke bliver færdig med uddannelsen eller ikke får en høj nok løn er meget stor. For at betale gælden af på 10 år skal du lægge omkring 7000 hver eneste måned - er du klar til det?

Men hvorfor overhovedet spørge herinde? Det er ingen bank det her og vi kan ikke yde dig et lån alligevel.
22-09-2010 11:34
luffe palsborg
Nej jeg kan godt se jeg ikke skulle have bedt om hjælp fra jer, det er min fejl og det beklager jeg da meget, men det er jo et frit land og ingen tvinger jer til at svarer.

Da dette er et bankforum er det vel meget nærliggende at spørge hvor og hvordan man bedst kan låne penge, men istedet for et svar på dette bliver man mødt med fordomme og jantelov.

22-09-2010 11:40
Michael
Jantelov? Øh nå?...

En låneansøgning beror altid på en individuel vurdering og derfor er der ikke noget entydigt svar på "hvor kan jeg bedst låne penge"-spørgsmålet. Du har spurgt flere banker og fået nej hver gang. Så er der jo ikke andet at gøre end enten at acceptere svaret eller låne de 550K hos Acceptcard, Veko Finans, GE Money Bank osv osv osv. Tilbagebetalingen er selvfølgelig en helt anden historie pga. renter omkring de 20-25%.
22-09-2010 11:43
luffe palsborg
Jeg har spurgt flere steder, jeg har ikke fået et nej nogle steder, jeg har selv takket nej til deres dårlige tilbud og høje renter !

22-09-2010 11:54
ATP-eksperten
Hej Luffe,

Var det måske en mulighed at få en i familien til at optage lånet som realkredit-lån i deres faste ejendom og bruge lidt af friværdien. Herved kunne renten sænkes betragteligt.

Alternativt - hvis du er lidt(meget) risikovillig - tager du dine 200k og sætter dem i aktier i Amagerbanken... med godt med held har du så alle pengene til dit pilot-certifikat i løbet af næste uge.....
22-09-2010 12:39
Michael
Du skrev, at du var blevet mødt med kravet om sikkerhed i enten bolig eller værdipapirer og kunne i såfald få en rente på 8-10% og det tolkede jeg som et nej. Har du bolig med friværdi?
22-09-2010 12:44
luffe palsborg
Det har du også ret i, de kunne jo ligeså godt have sagt nej.

Det er klart at bankerne vil have sikkerhed, men alle der har behov for at låne penge låner dem jo netop fordi de ikke selv har dem. Jeg tror bare jeg må lede videre og prve at finde en bank der er villig til at forhnadle en aftale på plads.

Jeg havde da været lykkelig hvis jeg havde alle penge selv, så havde jeg startet med det samme, men den lotto gevinst er altså svær at få i hus.

22-09-2010 15:29
Aalborg
Hvis vi tager ruteflys piloterne så kommer en hel del af dem faktisk fra militæret. Mange af SAS' piloterne har således ikke brugt 750.000 på deres egen uddannelse. Jeg ved ikke hvor står arbejdsløsheden er blandt piloter, men da det ser ud til at tendensen går i retning af færre, men større fly så er det vel nærliggende at tro, at fremtiden byder på væsentligt færre piloter - så måske kan behovet dækkes udelukkende at dem der kommer fra militæret og i så fald er det surt at betale af på uddannelsen i måske 15 år.
Hvis du brænder så meget for det at du er villig til at løbe risikoen for at du aldrig kommer til at arbejde som pilot ja så er det jo bare med at gå i gang. Alle tilbud du kan få med en rente under 11% er i den forbindelse rimelig tilbud da det er et stort forbrugslån uden sikkerhed.
22-09-2010 15:58
Hannibal
Een af mine unge slægtninge, som arbejder i en af landets største virksomheder, rejste meget rundt i verdenen med SAS og holdt firmaets udstationerede up-daterede.

Det er nu slut - man er gået over til videokonferencer og han fortalte, at det blev mere og mere almindeligt.

Virksomhederne sparer mange penge på hotelophold, diæter og flybilletter.
06-10-2010 17:51
deviator
for at vende tilbage til det oprindelige indlæg/spørgsmål

det koster da heller ikke i nærheden af 750.000kr at få et atpl i hus, det er nærmere 400.000kr

se evt på www.flyus.dk eller bedre endnu www.flyeft.com

begger steder får du en JAA-atpl, og et helt år med solskin!
18-10-2010 14:50
Lou
Hej Luffe.

Jeg har stået i din situation, dog før JAR - jeg er af den gamle "pilot-skole" - Et meget klogt spørgsmål er: "Hvordan skaber man sig en lille formue som pilot?" - Simpelt.. man starter med en stor.. - Og ja.. jeg var også håbefuld, det lykkedes mig at låne pengene med god hjælp fra familien (og af familien). - Idag er jeg ved at sælge min andelslejlighed med en god gevinst.. men sørme om jeg ikke stadig står tilbage med et forbrugslån på omkring 100.000 endda + lidt ekstra.

Jeg har hvad jeg selv betragter som en god løn og et godt job - men ikke længere noget fly certifikat. - Jeg ved også at din drøm kan være så stor at du ender som mig - jeg håber naturligvis at du får job - da jeg blev færdig begyndte selv fly instruktørerne med flere tusinde timer at finde andre uddannelser - og det har jeg også været nødt til. - Jeg har endvidere arbejdet fuldtids siden gymnasiet - også mens jeg tog pilotuddannelsen og min efterfølgende uddannelse- gudskelov for det, for ellers ved jeg da ikke hvor stor min gæld var idag.. I perioder har jeg endda haft 2 job. Det er hårdt at prøve at få en gæld på ½ mio uden sikkerhed ud af verden!

Set i bakspejlet.. find noget andet at lave hvor man kan få job og tjene rimelige penge - betragt flyvning som den mest fantastiske hobby og få et privatcertifikat (det hed det i min tid for ca. 10 år siden). Sæt nogle tusind kroner af hver måned (det er en dyr hobby)og flyv for din fornøjelses skyld - Jeg ved godt at drømmen sikkert er større og jeg kan jo man skal følge sin drøm - jeg fortryder det ikke, men havde jeg vidst hvad jeg ved idag havde jeg klart gjort som jeg anbefaler!

Dem jeg læste sammen med, der rent faktisk fik job, måtte efter endt uddannelse bruge ca. 200.000 kr på et type check på 737 - uden sikkerhed for at få job og oveni den gæld man allerede har fra selve uddannelsen - det var der jeg selv sagde stop. Jeg er ikke et sekundt i tvivl om at jeg, som det er at flyve rutefly idag, ville kede mig gevaldigt - Det er jo autopiloten der laver alt arbejdet. Får jeg nogensinde overskud i budgettet skal jeg igen have privatcertifikat - men jeg skal flyve fordi jeg vil og fordi det helt klart er det fedeste i denne verden at flyve ud over roskilde fjord en fin VFR dag og nyde udsigten og lystsejlerne på vandet!

Jeg synes lærerpengene har været hårde for mig, så derfor kan jeg ikke anbefale det - mit bud er at ikke engang en tredjedel af dem jeg lærte at flyve sammen med kom ud og fik job.

God vind!
11-11-2010 18:55
smith john
Hej, du siger at du har 200k. Hold paa dine penge. Et godt raad. det koster heller ikke 750 nok naermere 1 mio herhjemme og en halv i USA. Selvom der staar kun 350k

Grunden til du ikke kan laane af bankerne til uddannelsen er pga. lowtimer (nyuddannede) ender som oftest uden job.

Jeg vil raade dig til at tage alt i udlandet, kun distance learning ATPL herhjemme hvis det er, paa den maade kan du arbejde fuldtid og laese ved siden af. det tager ca et aar. hvis du virkeligt vil kan du godt goere det, men det kraever meget.

Regn med foelgende

PPL 80.000kr i USA
100H pic flyvning 60.000 i USA
IR-ME 120.000 i Spanien
CLP 30.000 i USA
ATPL 30.000 i DK
MCC og TR 30.000 (valgfrit)
Gebyrer 30.000 uundgaaeligt
rejser og ophold 100.000

ca. 500.000, saa blir du heller ikke ked af det. naar pengene er ved at slippe op og du er halvvejs med cpl.
Lad mig minde dig om at du ingen chance har for at finde job med 220-250 timer i bogen dan dag du er faerdig.

Du skal ha en TR paa en Abus, Boing el andet. og 500 timer paa typen oveni. skal timerne og TR koebes oveni ender i paa 1.000.000 med sikkerhed, dette skal du spare for at opnaa. Hvis din plan er at tage uddannelsen for sjov og sige til pigerne i baren, "jeg er pilot" saa drop det.

Hvis du ikke rigtig ved hva du ska syns om det hele, saa smut til florida og ta et ppl. Det vil koste dig ca.100.000 med det hele og du vil ha det fedt og faa en smagsproeve. Vaelger du efterfoelgende at forsaette er ppl overstaaet. Dropper du efterfoelgende at tage den fulde uddannelse vil dit ppl koste ca 10-15.000 om aaret at vedligeholde hvis du selv skal betale for flyleje osv.

PPl giver dig rettighed til at leje, betjene mindre fly, typisk 4pers. dette er meget sjovt, du kan opleve hele danmark paa 3-4 timer

Fortsat go dag










Hent flere indlæg