Undgå NemId

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Janus007 (2)Forfatter
    Indlæg
  • #91427
    Janus007 (2)Forfatter

    Jeg vil gerne vide hvordan det er muligt at undgå NemId.

    Findes der nogle kortudbydere (Mastercard gør ikke), men som giver adgang til at betale sine regninger online?

    Eller findes der udenlandske banker i DK som ikke er underlagt NemId?

    #160492
    Janus007 (2)Forfatter

    Nåh jeg har løst det ved at installere en virtual pc, på den måde har NemId fuld adgang til alle mine personlige filer og dokumenter på min private maskine.

    Til alle som undrer sig over hvad jeg siger, så betyder det man accepterer NemId også at man giver NemId fuld adgang / kontrol over sin pc. Det mener jeg ikke man bare skal acceptere for at få lov til at benytte en netbank.

    #160494
    AnonymForfatter

    Det lyder ubehageligt.

    Kan du uddybe lidt mere omkring hvordan dette sker, eller hvor du har lært om det?

    Jeg vil ikke acceptere at “alle-og-enhver" kan kikke i min PC ad en bagdør, blot fordi jeg skal kunne betale mine regninger. Er der noget jeg kan gøre, evt kryptering, eller skal jeg have en dedikeret PC til at køre netbank?

    #160498
    PrasmusForfatter

    Der har været påstande om, at det java script der køres som del af nemid login, faktisk åbnede en bagdør til ens PC. Dette er naturligvis afvist af nemid og det er da også som om den diskussion er død, men alligevel dukker den op hist og her.

    Jeg ved ikke hvad der er korrekt, men jeg tvivler på at et så stort system som nemid åbner en bagdør, alene fordi der har været så mange udviklere på det. Det havde været noget andet, hvis det var en enkelt mands værk.

    Desuden kunne de tidligere netbankers login script sagtens have åbnet en bagdør, men jeg mindes ikke at have hørt sådanne påstande.

    Jeg tror mest af alt, at det er modstandere af nemid som via diverse rygter ønsker at skabe mistillid til nemid.

    #160502
    AnonymForfatter

    Jeg er ikke begejstret for NemId, men her har de ret. Java har temmelig strenge sikkerhedskontroller og det giver ikke afgang til noget som helst på din komputer, men med mindre du selv giver det adgang. Det er ikke noget at frygte på det punkt. Det eneste problem NemId har med Java er at der er en del smartphones der ikke har det og derfor kan man ikke bruge NemId på disse telefoner. Enkelte PC’er har det heller ikke, men her kan man installere det – i modsætning til på disse telefoner.

    #189284
    AnonymForfatter

    sorry for at skrive i en 2 år gammel tråd, men mener lige det er vigtigt at folk forstår at det ovenstående lyder dejlig betryggende, men desværre IKKE er sandt.

    NemiID programmet , eller applet’en som den slags java programmer kaldes, er signeret hvilket gør at den har fuld adgang til at læse / skrive filer på din computer.

    se selv om du ikke har en “danid.log" fil liggende fx.

    læs mere her: http://da.wikipedia.org/wiki/NemID#Kritik_fra_IT-Politisk_Forening

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.