Gæld til skat – samle lån hos bank?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91423
    AnonymForfatter

    Hej

    Er der nogen herinde, der har prøvet at have gammel studiegæld som er havnet som gæld til SKAT, og derefter fået lov at lægge gælden til SKAT over hos en alm. bank?

    Tror I det kan lade sig gøre?

    Altså selvfølgelig taget i betragtning at min økonomi ser fornuftig ud ellers, at jeg har et fint rådighedsbeløb osv.

    #160282
    MichaelForfatter

    Kan det lade sig gøre? Sagtens…

    Kan det lade sig gøre for dig? Det er der ikke en sjæl herinde der kan svare på. Du har ikke oplyst ét eneste nøgletal. Spørg banken istedet for herinde – debatforummet kan ikke give konkrete kreditvurderinger.

    #160286
    AnonymForfatter

    Ja ok – det gik lidt hurtigt :o)

    Et kort overblik over økonomien:
    Gæld til skat: 60.000,-
    Andre forbrugslån: 80.000,-

    Udbetalt løn pr. måned: 17.000,-
    Udgifter inkl. alt pr. måned: 10.000,-

    Jeg har tidligere forhørt mig hos Nykredit, men de ville ikke tage gælden, da den i deres øjne er så slem som at stå i RKI (hvilket jeg ellers ikke gør).

    Så mit spørgsmål gik egentligt mere på om der var nogle som havde erfaringer med hvilke banker de er lidt mere “large" – hvilke banker der er til at snakke med?

    #160300
    ForbrugerenForfatter

    Det er nok dette, som Nykredit anser for at være lgieså slem, som at være i RKI. Studiegæld (formoder at det kun kan være tale om SU lån), der ender som gæld hos Skat sker kun, fordi du ikke har betalt de afdrag du skulle. En privat kreditor ville under normale omstændigheder registrere en sådan gæld hos RKI, det er derfor, Nykredit sammenligner det med, at du er RKI registreret. Håber, at det besvarer din undren.

    På en måde er gæld til Skat faktisk værre set fra Nykredits side, fordi gæld til Skat har fortrinsret for privat gæld og Skat kan vælge, at inkassere den via løntræk hos din arbejdsgiver efter visse bestemte regler.

    #160304
    AnonymForfatter

    Gælden fra skat forrentes vel med det samme som ubetalt skat gør, og er den ikke omkring 5-6%. Så får du jo altså ikke en bedre rente fra en bank.

    #160352
    AnonymForfatter

    Det kunne være at årsagen til ønsket ikke kun drejer sig om renten, men om at undgå at Skat kan inddrage evt. skattepenge han skulle have tilbage.
    Det kan dog være ret svært at få nogen bank med på det da der jo også er et forbrugslån at tage i betragtning. I alt er der gæld på 140.000 uden sikkerhed og et rådighedsbeløb på kun 7000kr. Selvom han lever sparsommeligt så kan det være svært at afdrage med mere end måske 2500kr – og med renten på forbrugslån så tager det temmelig lang tid at få ud af verden.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.