Sælgerpantebreve?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91411
    AnonymForfatter

    Vi har lige købt et hus 1.000.000 kr., og Vi har planlagt 80% realkredit lån, 20% kontant udbetaling.
    Men hvis vi også acceptere 200.000 Sælgerpantebreve fra sælger.
    Hvad betyder det? Skal vi betaler? fx:

    600.000 realkredit lån
    200.000 sæglerpantebrev
    200.000 kontant udbetaling

    #160086
    HalliHalloForfatter

    Når I har købt hus, så må financieringen alt andet lige vel være på plads.

    Et sælgerpantebrev kommer kun på tale, hvis ikke selv har de 20% af købesummen eller kan låne dem af banken.

    #160088
    testForfatter

    som du har stillet jeres købesum op betaler i jo med 20% udbetaling 20% sælgerpantebrev og 60% kreditforenings lån. Det betyder at i låner 200.000 kroner ved den person der sælger jer huset. I betaler med andre ordre renter og afdrag til den person. Som sikkerhed for lånet i huset har han eller hun et pant på 200.000 kroner af jeres hus. Kredit foreningen har pant for 600.000 kroner og i ejer som sådan kun de 200.000 kroner af huset.

    #160094
    AnonymForfatter

    I salgsopstillingen beskrives finansieringen af en bolighandel med 80% realkreditlån, 15% på et sælgerpantebrev og 5% i kontant udbetaling.
    Da vilkårene i sælgerpantebrevet er relativt ugunstige – d.v.s. høj rente og en kursværdi på 98 – vælger mange at få et boliglån i banken i stedet for, såfremt de har mulighed for det, eller – endnu bedre – spare beløbet op inden ejendomshandlen, så de kan lægge beløbet kontant.
    I jeres tilfælde kan I lægge beløbet – 20% af købsprisen – kontant, så I har kun behov for realkreditlånet på de 80%. Så glem alt om sælgerpantebrev; det har I ikke brug for.

    #160096
    AnonymForfatter

    Ja, vores advokat sige at det er en god idea. Er det? Kan vi jo sige to vores bank rådgiver
    hvor meget vi vil gerne udbetale med kontant?

    #160098
    testForfatter

    om der er en god eller dårlig ide må afhænge af konditionerne på de forskellige låne tilbud og jeres økonomi

    #160100
    thsvForfatter

    Sælgerpantebrevet er et alternativ til de 20% udbetaling.
    Altså finansiering:
    80% realkreditlån
    20% sælgerpantebrev.

    Da I har de 20% i udbetaling, skal I koncentrere jer om de 800.000 kr i realkreditlån, og glemme sælgerpantebrevet.

    #160128
    AnonymForfatter

    Mange tak fordi nu er jeg mere klar, men jeg kan godt se nu på købesaftalen at det er et ejerpanterbrev.
    Er det ligesom et sælgerpantebrev? Det står ikke mere om ejerpantebrev idet prisen er 200.000 kr.
    Imorn skal jeg snakke med min rådgiver om det.

    #160142
    NultopskatForfatter

    Jep, Ejerpantebreve er også lidt tricky,

    husk når du skal stille sikkerhed for et lån, skal det jo tinglyses, hvilket koster dels en afgift på det lånte beløb + en fast afgift på 1400 kr.

    Med et ejerpantebrev på 200.000 har du stillet sikkerheden og dermed betalt afgiften, såfremt du på et eller andet tidspunkt får behov for at låne penge, kan dette ejerpantebrev bruges som sikkerhed, uden du behøver at betale tinglysningsafgift.

    #160156
    testForfatter

    synes godt nok vi råder lidt rundt i det:
    sælgerpantebrev er et pant som sælger har i købershus som sikkerhed for et lån fra sælger til køber ved en hushandel. Det har fordele og ulemper. lånet er typis dyre ind realkreditlån men ofte billigere ind den dyre ende af bank lån. Sælger vil jo af med huset og det er en financeringsform der nok skal komme retur. Blev brugt meget da farfar var dreng.

    ejerpantebrev er et pantebrev som ejeren af huset udsteder til sig selv og kan stille som sikkerhed for et lån. Den der låner på et ejerpantebrev udtager et håndpant i det.

    tror de sku prøve at tag de papire med i banken for du roder da vist lidt rundt i tingende.

    spørgsmålet her må jo være hvad finciering du har brug for.

    #160162
    HalliHalloForfatter

    Nultopskat, jeg tror da nok at der skal betales et gebyr til tinglysningen, når banken skal have tinglyst dens håndpantserklæring.

    Et gammelt sælgerpantebrev kan ikke bruges til dette, men der skal vist ikke bruges betales nye stempelpenge.

    Men det ved thsv meget bedre end jeg, er lidt imponeret over at han kan huske så meget detaljer m.v., men han arbejder nok med den slags ting eller har det som hobby.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.