Afdrag på flekslån

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91400
    AnonymForfatter

    Hej.

    Hvis man optager et realkredit flekslån på f.eks. 30 år, men det viser sig at man har luft i økonomien til at afdrage lånet hurtigere. Er det så muligt at afdrage lånet hurtigere end oprindelig aftalt?

    På forhånden tak for eventuelle svar.

    #159932
    AnonymForfatter

    Hvis du optager et Flekslån hos fx. Realkredit Danmark har du mulighed for at ændre din ydelse ved hvert rentetilpasning.

    Dog må lånets løbetid ikke overstige 30 år.

    Jeg er sikker på at du kan finde mere information på de enkelte udbyderes hjemmesider.

    #159944
    ForbrugerenForfatter

    Hvis man optager et realkredit flekslån på f.eks. 30 år, men det viser sig at man har luft i økonomien til at afdrage lånet hurtigere. Er det så muligt at afdrage lånet hurtigere end oprindelig aftalt?

    På forhånden tak for eventuelle svar.
    RealkreditDanmark er de eneste som tilbyder den mulighed. Det hedder flekslån variant T. Men den kan du op til enhver fornyelse ændre bidraget, så længe den samlede løbetid holder sig under 30 år. Ingen andre realkreditinstitutter tilbyder noget tilsvarende. Hos dem er den eneste mulighed, at spare pengene op og så lave et ekstraordinært afdrag.

    P.S. Jeg er ikke ansat i hverken RD eller Danske Bank, jeg har bare selv den type lån, fordi jeg anser den for et rigtigt godt alternativ til et fastforrentet lån, da du afdrager væsentlig mere med samme ydelse som det fastforrentet lån.

    #159962
    AnonymForfatter

    Tak for besvarelserne.

    Det er et F5-lån hos DLR som jeg kigger på. D.v.s. at jeg kan forvente at være “bundet" til lånet (og dermed renten) i 30 år, selv om jeg på et tidspunkt i fremtiden potentielt får råd til at afdrage lånet hurtigere?

    #159964
    thsvForfatter

    Du er bundet til renten i 5 år ved et F5-lån, som i princippet består af 6 5-årige lån med fast rente 5 år ad gangen.
    Du kan altid afdrage ekstra på lånet, det koster typisk et gebyr på 750 kr.
    Ligeledes kan lånet omlægges, når du ønsker det, der skal dog købes obligationer, osse til kurs over 100, da lånet er inkonvertibelt.

    #159980
    AnonymForfatter

    Det fungerer supergodt hos RD. Vi har selv optaget et 1årig rentetilpasningslån med 30 års løbetid. Efterfølgende har vi afkortet løbetiden til kun 12 år da vi havde overskud i budgettet. Det koster 500 kr at ændre på ydelsen, hvorefter du selv bestemmer hvor høj ydelsen skal være. Løbetiden kan max være 30 år. Man kan ændre ydelsen ifbm den årlig tilpasning af renten.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.