Penge under madrassen

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Andre67Forfatter
    Indlæg
  • #91382
    Andre67Forfatter

    Har et spørsmål.
    Helt hypotetisk. La os sige at jeg hver måned tager fra min bank konto 1000 kr. og gemmer dem et sted i mit hus. I løbe at et år har jeg 12.000.- La os også sige at jeg
    sælger min cykel, et spejl en gammel tv jeg havde og min gammel computer og det giver
    10.000 til. Så nu har jeg 22.000 kr. Neste år, tjener jeg lidt mere på mit almindenlig arbejd, og så istede for 1000 hver måned, nu tager jeg 2000.- og det giver 24.000 kr.
    Nu under mit æble tre i haven har jeg 46.000 kr. som jeg har klaret at spare op. Det tredje år har jeg igen klaret at spare 24 tusind kr og så 10 tusind til for endel ting jeg solgte som min iphone, en fender stratocaster standard fra 1989. Så i slutten af det tredje året havde jeg 80.000 kr.
    Hvis i løbet af 5 år jeg klarer at spare 150.000 kr. Hvordan forholder sig skattevæsenet til det? Hvorfor føles det nesten ulovligt at have 150.000 i min fantasi? Er det ulovligt at have penge under et æbletræ.
    Læg mærke til at i denne fantasi jeg har verken arbejdet eller fået pengene fra nogen.

    #159694
    AnonymForfatter

    Altså du siger at du arbejder og så siger du at du ikke arbejder. !??

    Nå men hvis du er på kontant hjælp kan/må du ikke spare op. Det er ikke meningen og hvis du kommer til penge skal du bruge dem først.

    Hvis det er redelige beskattede penge må du gøre med dem hvad du vil ! Endda sætte dem ind på en konto i et offshore skattely Schweiz etc det er ikke ulovligt. Du skal selvfølgelig opgive saldo og renterne til Skat og så kan du ligeså godt have dem i DK hvis du ikke har en særlig tilknytning til et andet land.

    Hvis du opbevarer dine penge i madrassen for at få bolig sikring ældre check o.s.v er det socialt bedrageri.!!

    Men du kan stadig gøre med dine ærlige hårdt beskattede penge hvad du vil. Kommer du i en situation hvor du skal redegøre for hvor de stammer fra kan det jo være en fordel at du kan redegøre for et reelt mindre forbrug end disponibel indkomst. Konto udtog, kreditkort dankort etc. Hvis du har en rimeligt høj indkomst og forholdsvis lave udgifter stemmer det jo fint men eller kan du opleve at blive sat i skat hvis det bare ikke kan stemme.

    Det er jo generelt noget rod risikofyldt og en dårlig forretning at være kontant sådan rigtig kontant. ! Sæt pengene ind på en konto jf. liste her på mybanker.:-)

    #159704
    Andre67Forfatter

    Hei og tak for svaret.
    Jeg går rundt og tænker på dette fordi, jeg tjener ganske godt, men jeg er utrolig dårlig til at spare, hvis pengene er i banken så bruger jeg dem, og hvis de er på min hånd, er det lidt nemmere at holde dem i skak.
    Tak

    #159706
    thsvForfatter

    Lav en opsparingskonto i banken, evt. med kode, så du kan hæve ved personlig fremmøde i banken.
    Når pengene ikke står på lønkontoen så brænder de ikke på at blive brugt.

    #159708
    AnonymForfatter

    Andre, du er inde på noget meget rigtigt her.
    Som dansker føles det forkert at have penge. Hvis det så oven i købet er kontanter, som er tjent helt lovligt, ser man nærmest sig selv som kriminel, feks narkohandler.
    Tænk hvis du har 10.000kr i lommen, og bliver stoppet af politiet fordi de tror din bil er blevet set i forbindelse med et røveri. De tror ikke en meter på, at du har solgt din Fender Stratocaster fra 1989, og lige pludselig skal du bevise at du ikke har røvet en gammel dame.
    Jeg ved godt at loven siger at du ikke skal bevise din uskyld, og du vil muligvis også blive frikendt i retten, men først efter at have været sigtet for røveri, blevet opsøgt af politiet for afhøring på dit arbejde som du så har mistet, levet med rædslen for at du måske skal i fængsel, og har brugt 20.000kr på advokatbistand, som du ikke får godtgjort.

    Hvis du vil have det godt med at tjene penge, og selv bestemme hvordan du opbevarer dem, er det ikke i Danmark du skal leve. Staten vil simpelthen ikke accepte at den ikke har fuld kontrol med alle aspekter i dit liv.
    Så ville der jo være risiko for at du kunne leve uden dens “kærlige" omsorg.

    #159712
    testForfatter

    tpx
    tror du ser for meget fjernesyn og læser for meget extra bladet. Det man kan dømmes for hvis man rejser rundt i danmark med kontanter på sig er ikke at ha de kontanter på sig. Man skal kunne dokumentere at du over lang tid har haft et forbrug der ikke kan svare til den indtægt ud har oplyst til skattevæsenet og der du så kan dømmes for er skatte undragelse.

    Du bliver ikke dømt for narko bare for at ta på jallerup marked for at købe en hest kontant.

    til problemet som spørgren rejser. Tror du virkelig på at kontanter under hovedpuden vil brænde mindre hul i din lomme ind på banken? Det tror jeg ikke men gør som foreslået lav en opsparingskonto i banken som du ikke har kort eller net adgang til.

    #159714
    AnonymForfatter

    Test, du må gøre dig klart, at der er stor forskel på at HAVE ret og FÅ ret.

    Blot fordi du ved du er uskyldig, betyder det ikke automatisk at en dommer vil frikende dig i en retssag.
    Hvis dommeren tror mere på politiets anklager (og det er oftest tilfældet) end på din usikre forklaring, ja så bliver du dømt skyldig.

    Din eneste chance for at slippe for at blive dømt skyldig er, at hyre en advokat til at tale din sag på sikker vis. Og det koster minimum 1550,- + moms pr time. Inklusive lidt efterforskning fra advokatens side, løber det nemt op i 15-20.000kr.

    Så Test, vågn op af din tornerose søvn.

    #159722
    AnonymForfatter

    Har du noget dokumentation for den påstand, eller blot en kilde?

    Ellers er der lige så meget økonomisk fornuft i dig, som i Ebberød Bank.

    #159724
    testForfatter

    tpx. man bliver altså beskikket en forsvare. Er du også bange for at himlen falder ned?

    #159726
    AnonymForfatter

    Selvfølgelig har jeg dokumentation for disse “påstande". Prøv at gennemlæse “Ugeskrift for retsvæsen", her er flere tusinde eksempler på folk der er dømt uden der er ført direkte bevis, men hvor forsvaren ikke har rejst tilstrækkeligt “berettiget tvivl". I sådanne tilfælde er dommeren nød til at dømme efter det han finder mest sandsynligt, for der skal falde en dom. Og i de fleste tilfælde vælger dommeren at tro på politiets frenstilling.

    Og, ja man bliver beskikket en forsvarer, hvis sagen går til landsretten. Men Test, det betyder altså ikke at du ikke selv skal betale for den bistand din advokat leverer. Kun hvis du ikke KAN betale selv, kan der bevilliges bistand, men kun efter faste takster som bestemt ikke altid dækker omkostningerne. Og de fleste med en indtægt KAN betale selv. I byretten får du ingen advokat, kun i kriminalsager, og ellers kun hvis du selv skaffer og betaler en.

    Test, jeg er slemt bange for at du ikke ved noget som helst om hvordan systemet fungerer, og måske oven i købet er frygtelig naiv på dette punkt.

    #159732
    testForfatter

    uha jeg blive helt bange nu. dokumentetatione er slet og ret samtlige domsafsigelser i DK. ja jeg er helt sikker på at de alle er uskyldigt dømt. hej neptun og velkommen tilbage

    #159738
    AnonymForfatter

    Jeg har vidst ikke påstået at alle var uskyldigt dømte. Det er vidst din egen fortolkning.
    Men iblandt de mange sager i UfR er også en del hvor den anklagede dømmes i byretten, men senere frikendes i landsretten.
    Senest et eksempel hvor en teenager i byretten dømmes for drab, men pure frikendes i landsretten.
    Test, mener du dermed at dommen i byretten var korrekt?
    Faktisk var den muligvis korrekt, men kun udfra de omstændigheder der blev beskrevet i byretten. Men landsretten afgjorde altså at beviserne ikke var stærke nok, så byretsdommeren lagde altså for meget vægt på politiets anklagers teorier.

    Men det er egentligt ikke noget jeg har lyst til at bruge mere tid på her.

    At dømme efter din vurdering af min identitet, vurderer jeg at du har det bedst med at tro du ved alt, og intet skal rokke ved det. Det er dit valg, og må du leve godt med det fremover.

    #159740
    Andre67Forfatter

    Hej og tak igen.
    Jeg tror at vi er enige at hvis man går med 20, 30 eller 50 tusind cash, på sig, så er det lidt sværdt at forklare hvor pengene kommer fra. Noget så uskyldigt som at spare, kan blive sat i tvil og få en til at føle sig som en kriminel. Nu hvad hvis jeg har allerede under madrassen 150.000 kr som jeg har sparet i løbet af flere år, og så tenker jeg… hmmm måske skal jeg lige sætte disse kr i banken. Det bliver igen sværdt at komme med en pose penge til banken uden at dem kigger skævt til en.
    Jeg har ikke sparet så mange penge, men det er rigtigt nok at jeg kan sette til side 2000 kr. Jeg skylder ikke penge til nogen, og jeg tjener okay. Så hvorfor føler jeg at det er forkert?… Jeg er ikke kriminel, jeg har aldri fået bistand eller dagpenge, da jeg ikke engang er medlem af en a-kasse, men har været heldig og alltid haft job. Jeg har heller aldri arbejdet sort, eller fået nogen til at arbejde sort for mig… men det er jo sjovt nok, at kun det at spare penge på en måde jeg selv vælger, kan få mig til at føle at jeg gør noget forkert.
    Jeg tror jeg vil følge rådet her og åbne en konto, en konto vedsiden af min lønkonto, og putte pengene der.
    Jeg tror ikke at jeg gidder at måtte svare for det jeg gør, det føles ydmykende at måtte forklare hvorfor man ar 50 eller 100 tusind gemt noget sted.
    Tak igen for alle svar.

    #159742
    AnonymForfatter

    Hmm. Hvis du går i banken med 150.000,- SKAL banken indberette dig til hvidvaskningssekretariatet under bagmandspolitiet der så vil indlede en undersøgelse af hvor de nu kommer fra. Så drypvis indsættelse af dine madraspenge må anbefales.

    Og opret så en konto i f.eks FIH med en god rente og hvor du ikke får et hævekort m.v. og overfør opsparing til denne konto som du så i det daglige “kan glemme".

    Det er klart at et dankort eller lign hvor du bare kan bruge løs ikke passer til din personlighed.:-)

    #159744
    AnonymForfatter

    20 30.000,- er ikke noget problem umiddelbart. Som skrevet er det 100.000,- kontant der kræver indberetning hvis du går i banken eller forsøger at købe noget kontant, en bil f.eks. Der er faktisk en bilforhandler der blev dømt for at have modtaget en stor sum kontanter for en bil uden at indberette.

    I lufthavnen og andre grænseovergange er summen så vidt jeg husker 10000 euro før det kræver forhåndsindberetning. Det var der en hel del der kom i klemme på flyafgange til tyrkiet her i sommers ved specialkontrol i Kbh Lufthavn. Der var også en del med gæld til det offentlige der måtte betale og nogle kontanthjælps modtagere der fik et forklaringsproblem når man står med 25000,- i kontanter. Men det er ikke kriminelt blot lidt (meget) risikabelt.

    Da der er cirka dobbelt så mange 1000 kr sedler i omløb som 500,- sedler og pengeautomaterne ikke índeholder 1000,- sedler fik daværende finansminister Mogens Lykketoft den ide om ikke alle 1000 kronesedlerne var sort håndværkerpenge men svaret var at de fleste var pensonisterne der gemte dem i bankboksene så de kunne få diverse tilskud som de ikke får hvis de har mere end 30000 i banken. Så der er der et motiv for at have penge under madrassen.:-)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.