effektiv børneopsparing

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91361
    AnonymForfatter

    Hvordan kører man en børneopsparing mest effektiv? Jeg forstiller mig at man vælger den med den højeste rente. Men de ændrer måske renten. Kan man så bare flytte en børneopsparing til en ny bank, og koster det penge? Andre forslag?

    På forhånd tak.

    #159362
    AnonymForfatter

    Ja og Nej… Læs grundig reglerne for den enkelte bank før du flytter børneopsparingen. Sparekasen sjælland tager sig godt betalt når børneopsparingen flyttes til anden bank. Hvor andre er helt gebyr fri at flytte fra.

    #159364
    AnonymForfatter

    Fordelen ved en børneopsparing fremfor almindelig fri opsparing er at afkastet er skattefrit for barnet. Derfor bind pengene til barnet er 21 år for maksimal udnyttelse af denne fordel. Egentlig også den eneste fordel fremfor almindelig fri opsparing.

    Du kan vælge puljeinvest i banken hvor du bestemmer fordelingen eller “højrente" jf. liste her på mybanker.

    Du kan ændre fordelingen i puljeinvest hen ad vejen på diverse typer obligationer, aktier og lande m.v.

    Som andet indlæg påpeger – se efter diverse gebyrer.!

    Lige nu ville jeg vælge en højrentekonto for hvad mon udsigten er for aktier og særligt for obligationer. Men ellers kan det da anbefales at arbejde med pulje.

    M.h.t. puljeinvest bør du vælge en bank der har nogle gode puljer der ikke koster for meget i administration og gebyrer.

    Jeg har i 13 år sparet op til min datter og indskudt over årene de maksimale 36.000,- Tænk årligt max var også 3000,- for 13 år siden; men max indskud var lavere, husker det som 24.000,-

    Jeg har vekslet mellem højrente og pulje samt aktivt ændret fordelingen undervejs.
    Der står nu små 64.000,- der løseligt lige beregnet svarer til årligt afkast på 7,45% p.a. over de 13 år.

    Men i denne tid er en skattefri rente på 3,2% på en statsgaranteret bankbog da en guldrandet investering. 🙂

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.