Skilsmisse / hussalg

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91355
    AnonymForfatter

    Hej
    Er midt i en seperation. Den almene bodeling, forældremyndighed, samværsordning, børnenes bopæl, størrelsen på beløb til børnebidrag mv. er aftalt, underskrevet og indsendt til Statsforvaltningen og accept er modtaget.

    Vi er så tilgengæld ikke enig med hensyn til salget af huset.

    Kan den enepart kræve huset solgt til 3. mand?

    Kan den ene part forlange at købe huset – hvis ja, hvordan findes prisen?

    Kan den ene part nægte at sælge huset til 3.mand, når vedkommende ikke selv har råd til at beholde huset?

    Er der risiko for at de allerede opnåede aftaler med børn mv., kan blive genoptaget?

    På forhånd tak.

    #159194
    ForbrugerenForfatter

    Svarene på dine spørgsmål er ja, ja, ja, måske. Problemet er bare, at bliver I ikke enige, vil huset sandsynligvis ende på tvangsauktion.

    #159196
    AnonymForfatter

    Hvis huset bliver sat til salg og den ene part accepterer et bud på huset og den anden afviser – så er huset solgt. Det er nok at den ene part vil sælge, men den anden kan jo så bare købe til udbudt pris.

    #159198
    AnonymForfatter

    Mange tak

    Kan den enepart i den forbindelse selv byde på huset?

    Hvis den kommer på tvang – kan en af parterne vel også byde på ejendommen?

    #159200
    AnonymForfatter

    Ja, den ene part kan sagtens købe det – også på tvangsauktion.

    #159202
    ForbrugerenForfatter

    Lige en korrektion til Aalborgs svar. Hvis den ene part accepterer og den anden afviser og køber accepterer det, så er det kun den ene halvdel af huset som er solgt. Den anden part ejer stadigvæk sin halvdel. Jeg tror, at det bliver endog særdeles svært, at finde en køber, som kun vil købe en halvdel.

    Jeg ved så ikke om man kan tvinge den anden ejer, til at købe sin halvdel for halvdelen af det som køberen var villig til at betale.

    En helt anden ting er om en ejendomsmægler overhovedet vil tage en ejendom til salg, hvor den ene ejer ikke vil sælge.

    Angående tvang, så står det enhver frit for, at byde på en tvangsauktion.

    #159204
    ForbrugerenForfatter

    Prisen findes typisk ved, at I finder en ejendomsmægler som I begge har tiltro til og beder ham om en realistisk vurdering af husets salgspris, altså hvad I kan få for det, ikke hvad han vil sætte det til salg for. Han skal nok have et beløb for at lave den vurdering, men det er det værd og ingen af jer vil blive snydt, da det er en uvildig sagkyndig trediemand, som har vurderet huset.

    I kan selvfølgelig også selv blive enige om en pris, det står jer frit for.

    #159206
    testForfatter

    køber har ikke givet et bud på et halvt hus.

    partner skal så vidt jeg ved være enige at acceptere den udbudte pris. Formoder at bodelings overenskomsten har fast lagt at huset skal sælges.

    #159218
    AnonymForfatter

    Det her kan jeg ikke få til at passe med mindre reglerne er lavet om fornylig. Da min bror blev skilt for 5 år siden blev huset sat til salg, de fik et bud 400.000 under prisen, min bror afviste det bud, men eks konen sagde ja og dermed var huset – hele huset solgt. Min bror kunne ikke stoppe det med mindre han selv ville byde højere. Han ville vente lidt for at se om der ikke kom et højere bud, men der var ikke noget at gøre. Og nej, det var ikke kun halvdelen af huset der blev købt.

    #159240
    ForbrugerenForfatter

    Som jeg læser det er der en væsentlig forskel, din bror havde sat huset til salg. Her virker det som om, Carla og eksmanden ikke kan blive enige om og hvordan de skal sætte huset til salg. Det er det jeg har taget udgangspunkt i i mit svar. Men måske Carla kan fortælle om huset rent faktisk er sat til salg.

    #159246
    testForfatter

    det må være fastlagt i bodelings overenskomsten hvad der skal ske med huset, men en købers bud på et helt hus kan ikke blive til køb af et halvt hus. N

    #159248
    AnonymForfatter

    Hej

    Mange tak for alle jeres svar.

    Der er ikke aftalt hvem der skal have huset i bodelingen (ting og sager)

    Problemet er at der var indgået en aftale, men han ønsker ikke at købe den alligevel, hvorfor at vi skal finde ud af hvad der skal ske, og hvad jeg kan forlange/kræve og hvad han kan.

    Faktum er at jeg har ikke råd til at huset, hverken i salgsperiden og ej heller selv at købe det.

    #159250
    ForbrugerenForfatter

    Jeg vil mene, at hvis I har indgået en aftale og begge underskrevet den, så har din eksmand købt din halvdel af huset for det aftalte beløb. Om så seks dages reglen kan komme i spil her, ved jeg ikke. Seks dages reglen går ud på, at man inden for seks dage efter begge har undskrevet aftalen kan fortryde købet, mod at betale 1 % af den aftalte købesum.

    Men har I ikke begge underskrevet en aftale om, at din eks skal købe huset, så har han ikke købt det.

    Om det er specielle forhold, der gør sig gældende ved en skilsmisse ved jeg ikke. Det bedste råd vil nok være, at du kontakter advokatvagten i din by/område. Se f.eks. her http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11771

    #159264
    testForfatter

    det virker som det er ved at gå helt skævt for dig. man skal altid ha en advokat på en skilmisse og det skal være ens advokat. ikke en fælles.

    hvordan man kan lave en bodelig uden at tage stilling til huset forstår jeg ikke helt.

    du siger at det er aftalt at han skal ha huset. Er dette fastholdt skriftligt? Hvorfor er dette ikke en del af bodeligen?

    tror du skal se at få en advokat hyret i en fart

    #159266
    AnonymForfatter

    Sagen er jo nok den, at din ex, mand vil barbere prisen ned på din halvdel, idet du ikke har råd til at betale huslejen.
    Hvis der er friværdi i huset – så snupper han den – måske.
    Det bedste er at sælge til 3. mand hurtigst muligt.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.