Gældssanering

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91342
    AnonymForfatter

    Jeg er dybt forgældet, ca. 700.000 kr. skylder jeg til 5 forskellige kreditorer. Jeg er blevet førtidspenionist pga. meget dårlig ryg (sidder i kørestol). Da jeg arbejdede betalte jeg gladeligt af på min gæld, da jeg jo selv havde lavet den. Nu er situationen den, at jeg ikke har betalt på min gæld i 2½ år. Ud af de 700.000 er ca. 200-250.000 renter!!
    Jeg fik noget erstatning i forbindelse med min førtidspensionering, og jeg brugte da også en del af den på at betale noget gæld af. Den resterende del (100.000) står på en kreditorbeskyttet konto § 513 stk. 1 og skal bruges til vores drenge.
    Jeg bor sammen med min kæreste og vores to drenge (4 & 7). Vi har ca. 19.500 kr. pr. måned udb. og faste udgifter på 16.000,- (husleje, forsikringer, invaldebil, daginstitution, medicin) vi hverken ryger, drikker, holder ferie el. andre fornøjelser.
    Min kæreste har gæld for ca. 200.000, som hun også er stoppet med at betale på.
    Hvad er vores/min chance for at kunne opnå en gældssanering taget min sitution i betragtning? Realistisk set kan vi undvære 500,- pr. mdr. til vores samlede gæld, men til hvad nytte, når renterne påbeløber sig til 2-3 gange så meget?
    Gode råd modtages med kyshånd :o)

    #159050
    MichaelForfatter

    Det kommer helt an på hvordan gælden er opstået. Er der tale om forbrugsgæld er der som udgangspunkt ingen mulighed for gældssanering. Nogle gange saneres forbrugsgæld alligevel, men der er så også gået mindst 15-20 år fra betalingerne blev standset. Gæld fra en konkurs eller tvangsauktion er væsentligt nemmere at få saneret efter en periode på typisk 5 år.

    #159056
    AnonymForfatter

    Det er forbugslån, og et billån, hvor bilen er solgt, og finansieringsselskabet har taget overskuddet. Lånene er tilbage, fra hvor det ikke var noget problem at gå i banken og låne 150-250.000 på sit glatte ansigt. Jeg stod med en årsløn på 660.000, og betalte 10.000,- pr. måned i ydelse på alle mine lån, uden at brokke mig. Havde jeg haft mulighed for at betale på gælden havde jeg gjort det, men min økonomiske situation er så dårlig, og bliver ikke bedre.
    Kan sagtens forstå at banken og finansieringsselskaberne vil have deres tilgodehavende. Men jeg syntes de mangler forståelse for min situation. Naturligvis er det ikke deres problem at jeg er blevet “syg" og ikke kan betale, men der løber stadig renter, og gebyr på i en grad som er helt ude i hampen.

    #159058
    MichaelForfatter

    Ja, så bliver det svært for ikke at sige umuligt.

    Hvorfor i det hele taget låne til forbrug når man har en årsløn på 660.000? Hvis du kunne afdrage 10.000 om måneden tager det jo altså kun 10 mdr. at spare 100.000 op. Det er for sent nu ved jeg godt, men jeg forstår simpelthen ikke den tankegang. “Jo mere jeg tjener jo mere kan jeg låne"??!

    #159062
    AnonymForfatter

    Næ det kan jeg også sagtens se nu. Men dengang var det nemt at lade sig lokke.. Du kan låne 250.000 kr. og bruge dem til hvad du har lyst til. Vil du ikke også låne til en bil?
    Skal I ikke ud og rejse, kom ned og hent 75.000 kr.
    Så nemt var det vitterligt.
    Jeg siger ikke det er bankens skyld, det er helt og holdent min egen utålmodighed, for som du selv nævner kunne jeg spare 10.000 kr. op pr. måned. Men sket er jo sket, det er bare ærgeligt at se banken vende 180 grader, og nu er total afvisende overfor alle forslag. Engang var jeg en god kunde, men nu er jeg slet ikke velkommen i min filial(bare en fornemmelse jeg har)
    Dengang jeg fik min erstatning, tilbød jeg dem endda en akkordordning, hvor jeg ville betale 45% af gælden, imod de afskrev resten. Det kunne der ikke være tale om. Jeg modtager nu ca. engang hver halve år, tilbud om at indgå en akkordordning med dem. Men nu har jeg lavet ordninger med andre kreditorer, der gerne ville “hjælpe mig". Nu har jeg kun de penge tilbage jeg har øremærket til mine børn. Det slår jo hverken helt eller halvt til i den sammenhæng.
    Men du mener alstå jeg vil få mere end svært ved at få en gældssanering igennem?

    #159064
    MichaelForfatter

    Eftersom det udelukkende er forbrugsgæld: ja

    Men det koster vistnok ikke voldsomt meget at søge sanering og man får en begrundelse for et evt. afslag så prøv da endelig.

    #159068
    AnonymForfatter

    Nej jeg har læst mig til det er gratis, så tabet er ikke det store.
    Jeg vil da prøve og se hvad der sker.
    Jeg vender tilbage når jeg kender resultatet af gældssaneringen.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.