Ændret løbetid ved omlægning af fastforrentet realkreditlån

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • GuguForfatter
    Indlæg
  • #91337
    GuguForfatter

    Hej alle,

    jeg har lige et lille spørgsmål.

    Jeg har et 5% fastforrentet realkreditlån. Nu kan jeg så se, at jeg kan få et 4% til en kurs på 98.66.
    Men da jeg ikke regner med at skulle bo i min lejlighed i hele løbetiden, kan jeg se at omkostningerne ved omlægningen nok ikke er “tjent" til den tid jeg regner med at sælge igen.
    Derfor tænkte jeg på, om det var muligt at få fastholdt den ydelse jeg betaler nu og dermed nedsætte løbetiden og forhøje afbetalingen på det nye 4% lån?

    Mvh. Kim

    #159032
    AnonymForfatter

    Det er meget nemt. Du kan få banken til at regne på evt. 25 års løbetid. Hvis du har penge til kun 20 års løbetid kan du få en rente på 3%. Den er nemlig i nærheden af kurs 95% og dermed attraktiv.
    Banken kan hjælpe dig med det.

    #159042
    thsvForfatter

    1) har du udregnet den kursgevinst du får ved salget, når det er 4% frem for 5% obligationer, der skal sælges. (regn f.eks. med 5% i kurs 100 og 4% i kurs 95).
    2) Dårlig ide, da det blot øger afdraget, og dermed formindsker den mulige kursgevint.
    3) 3% 20 år er absolut en mulighed, hvis du har råd til afdragene på dette lån.

    #159052
    GuguForfatter

    Hej og mange tak for svarene.

    Jeg kan se at jeg har luft i budgettet til at omlægge lånet til både et 3% 20 års lån med en kurs på ca. 95

    Og et 3 % 15 års lån til kurs ca. 97,5

    Er der NOGET der taler imod at jeg vælger 15 års lånet frem for 20 års lånet?
    Og jeg tænker ikke på argumenter som, luft i budgettet, børn, mistet job osv.
    Nej rene økonomiske argumenter.

    På forhånd tak.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.